Jari Strandén bäst på Anten

Dagens fiske blev som ett nytt vatten för mig.
Nytt utgångsställe och mina hotspots avruskade. Området var endast en liten del av Anten och man kunde välja på att fiska på den Östra eller Västra sidan. Mitt uti var det för djupt. Såg dock att det gick en grundås mitt på sjön som sträckte sig in under den södra avruskningen. Jag och Henrik chansade på att det skulle bli tillräckligt grunt på tävlingssträckan och gick dit. Fiskade en bit och hittade toppen på vårat område som tyvärr var 15 meter som grundast. Blev lite lurade av avruskningarna då vi följde riktningen på dem från västra sidan och såg några fiskare på andra sidan med ruskorna till höger om sig. Visade sig när bi kom närmare att det inte var ruskor utan angelsprättar som synts på så långt håll. Ruskorna satt till vänster om dem vilka inte syntes utifrån. Tillbaks in på tävlingsområdet och närmare land fiskade vi oss allt närmare en mindre klunga som satt intill vassen. När vi sedan kom in på 3 meters djup så kom de första nappen vilka visade sig vara lite mindre abborrpinnar. Såg att även de övriga satt och plockade småfisk. Bytte till mindre grejer och fortsatte. Det kändes lite tokigt att fiska 10 grammare med 10:ans krok. Fick ett hål där jag kände lite grövre fisk men  brände ett par stycken. Släppte då ned balansen och fick napp direkt. En abborre på ca 3 Hg som drogs fri i iskanten. Sedan var det bara små igen. Fortsatte i området eftersom jag kände lite större fisk men fick dem inte till att ta riktigt. Ganska kuperad botten med abborrar som stod på kanterna var melodin för dagen. Henrik hittade en grundrygg som gav lite fisk. Såg även att den lilla klungan drog en hel del fisk men tjurade mig kvar vid min vasskant. Efter halva tävlingen närmade jag mig klungan och Peter Lind var som en furiös skogshuggande Finne som höll på att kvista för glatta livet. Det knakade och brakade om honom så att man inte behövde titta för att veta vart man hade honom. Lite bättre snitt på fisken här men jag fick ändå för dåligt. Gick förbi klungan och hiyyade en liten brant ned från grundet de satt på och drog ett par snabba. Fick lite glada hejarop av Peter som fortsatte ut på grundet men vände inåt igen. Fick lite blandat resultat i hålen men kände även här lite större fisk emellanåt. Knepigt när de bara gör nån stöt då och nån stöt då.
Fiskade runt i området tiden ut och gick tillbaks till starten. Vägde in 3,7 Kg som räckte till en 5:e plats för dagen. Visade sig vara rätt val av sida på sjön då högsta vikten på västra sidan var Daniel Ahlgren med sina 3,8 Kg. Valet av område till slut var också rätt då 4 av 5 pristagare i B-klassen suttit här och Peter Lind med sina styva 7 Kg blev 2:a i A-klassen. Endast besegrad av Jari Strandén för dagen med sina 8 Kg.
Evert får vakna till nu för ställningen är  9-2 i Leijonfavör. Börjar känna en viss lukt av groda med men det är nog bara inbillning. Så bra luktsinne kan jag ju inte ha!
Morgondagen blir det Åsunden i Ulricehamn som gäller för i varje fall mig och Henrik. Challe och Bralle åker till Stora Delsjön i Göteborg för att delta i Delsjöpimpeln som även den är en kul tävling. Fisketrycket har dock varit hårt här så det blir endast denna tävling på Delsjön. Många tävlingar de senaste åren har satt sina spår samt att ryktesvägen anglas det upp en hel del grovabborre som samtliga dräps. Synd för beståndet i sjön. Kanske det blir bättre med att lämna sjön ett tag så den får chansen att återhämta sig.
sundentävlingen i morgon skall bli kul. Hoppas bara man väljer rätt sida i morgon med. Den har ju varit lite tjurig emellanåt och inte gett fisk på sina vanliga ställen. Men men det är ju bara rykten. Skall testa om det stämmer i morgon.
Tävlingen är öppen för alla så det är bara att pallra sig dit även om de har sitt DM samtidigt.

Kommentarer
Postat av: Ahlgren

Grattis till ny prisplats o nya poäng Leijon.
På min sida var 3,8 170st, hur var det på din sida?

Svar: Jag räknade inte men tror att mitt snitt var lägre.Förlåt, fiskarnas snitt menar jag.
Tomas Leijon

2013-02-16 @ 18:42:18
Postat av: Peter Lind

Bra kämpat Tomas:-) Tappade räkningen på mina men det var en salig blandning av 10-200 grammare. Snittet kanske på 25g. Tog vara på drygt 1 kg. matabborrar som vägde runt 200g/styck. Några hade nors i magen.40mm pirk och 16-krok agnad med maggot. Tappade en del större pga. den lilla kroken men ville ju samtidigt kunna plocka de små.

2013-02-16 @ 19:58:37
Postat av: Ahlgren

Bra fiskat igen Peter. Nu har du avgörandet i egna händer inför sista.

2013-02-16 @ 21:04:11
Postat av: Patrick E.Olsson

119 borrar fick jag, försökte få lite större så lämnade Ahlgren trots att det nappade stadigt med små borre för honom, i slutändan fick jag försöka fiska ikapp med smått och räddade en total plump med några bättre samt några serier i mitten timmarna för att sedan vara helt bom sista 30minuterna. Fel soda som sagt, men varmare använder man inte sina ben ?

2013-02-16 @ 22:42:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0