Per Häll och Jimmy Johansson vann idag

Åkte upp till Alsen idag med Ronja, Albin och Micke Hjelm.
Var bestämt sedan tidigare att jag inte skulle gå så långt. Förkylning i kroppen och en tuff Ronja med eget isborr över axelnbetsämde att så var fallet. Skulle ändå se hur Ronja orkade med att gå med isborret och skrylla.
Gick vänster runt udden för att träffa på Mankan, Knoppen och Georg som stod och samtalade. Jaha tänkte jag, de skall vända tillbaks till startdelen när det lugnat ned sig. Jag och Ronja gick vidare en sväng och stannade utanför en vass. Tanken var att i denna viken har inte smältvattnet stört fisken och att det skulle vara full fart på fisken här. Efter 10 bomhål så fick jag min första fisk och det var en liten loppa. Fortsatte inåt vassen med tafs och fick ytterligare ett par loppor. Besvikelse eftersom de var så små så det händer ju ingenting i skryllan även om man plockar 100 sådana myror. Fortsatte längs med vassen och vid en kanal in i vassen nappade det i varje fall lite bättre men fortfarande inte bra. Fortsatte en bit till längs med land och såg några herrar som fick lite fisk. Albin ringde och strödde salt i såren med att dit han gått nappade det i varje hål och upp emot 30-40 stycken. Själv fick jag fisk i vart 7:e hål och nara ett fåtal. Talade om att jag ändå skulle fortsätta i området.
När jag släpper ner pirken så står de och gapar för fullt och jag lyckas träffa munnen på 18 av dem innan jag fick göra nästa hål. Där fick jag 20. Bra tänkte jag så nu är det bara att köra när jag väl hittat dem. Gjorde sedan 20 hål med resultat som tidigare. Fick endast på en mycket liten fläck så det tog snabbt slut. Fiskade oss tillbaks och jag testade vass-rännan igen. Den var nu mycket bättre och jag lyfte upp 25 raska abborrar. Eftersom Ronja gått i förväg så gick även jag tillbaks till startviken. Såg då Georg först som satt och vinschade för glatta livet, sedan näste man, och näste. Kul att se att alla får fisk men synd att inte Jag och Ronja var med där från början. Hann göra 2 hål med skapligt fiske i bägge innan slutskottet ljöd. Ca 200 fiskar med en viktpå 2070 som naturligtvis stod sig slätt för dagen. I starten befann sig Per Häll och honom släpper man inte fri ostraffat. Han segrade på över 8 Kg med 2:an Dyberg på 6. Sedan var det fallande skala med många storfräsare på top 10 listan. Ingen nämnd, ingen glömd. Men inga större skrällar. Den större fisken verkade inte vara i stöten då jag endast hörde talas om några få 2-hektos. Men nästa gång så kanske?
På Stråken så segrade Jimmy "brax" Johansson på 6 Kg och mycket mer vet jag inte från den tävlingen. Tror att Ahlgren blev 2:a eller 3:a så tomtekampen måste vara så jämn som möjligt. Darrar du Patrik?
Nåväl det är långt kvar på säsongen så mycket kan fortfarande hända.
Får se nu om det kan komma Skaraborgare mangrannt till R.S.T-tävlingen nästa helg på Östersjön vid Nykroppa i Värmland nästa Lördag. Sen så är det ju Skövdemästerskapen på Lerdalalången på Söndag. Kanske sjön blomstrar i år? Det brukar ju vara 20 år mellan blomstringarna och det är väl nåt sånt nu. Fyllde ju skryllan 2 gånger om vid 2 tillfällen den vintern. På en Kaj-37 och egenlimmad krok. Förresten så behövdes det inte något lim för när jag tappade limkulan så fortsatte det ändå. De svalde hela pirken så fort den kom under iskanten.
Snacka om flashback. Har inte varit med om något liknande sedan dess. Speciellt inte på tävling.

Kommentarer
Postat av: Ahlgren

Grymt små fiskar där på alsen, jag hade bara 193 på stråken med det är ju annan storlek på stråken så det blev 5377. räckte dock bara till 4:e men visst slog jag grodkungen så att det är kvitterat till 5-5 i tomtekampen nu! Han grät hela vägen hem i bilen...
Imponerande att Ronja släpar borr med skrylla själv nu, borrar hon själv också?

Svar: Ja hon gör precis som mig. Borrar fler hål än man får fisk!
Tomas Leijon

2013-02-03 @ 21:18:36
Postat av: Patrick E.Olsson

Slagen idag, Daniel har ju hittat frälsningen i sitt fiske och det stavas gubbfiske, dvs han fiskar samma område hela dagen och vinner numera dessutom på lotteriet, han börjar bli gammal. För min egen del så gick jag bort mig och lämnade Gunnel obevakad under 1,5h cirka vilket blev övermäktigt, slutade på 139fisk varav 40 snabba bredvid Ahlgren!

Svar: Om åldern hade varit en fördel så hade nog även jag slagit dig.Men vem är Gunnel?
Tomas Leijon

2013-02-03 @ 22:04:50
Postat av: Jimmy Johansson

Brax ha ha!
Drog en chansning på stråken som inte gick hem så jag gick bom i 45 min utan ett pill innan jag fegade och gick dit jag egentligen tänkt börja. Fick ganska snabbt 100 fisk innan det stendog för att sedan börja nappa igen sista timmen då jag tog drygt 100 fisk till! 6594 gr med liten marginal ner till 2:an. Tur det så jag lyckades med bedriften att Nacka en borre och tappa i den igen och den sjönk som en gråten ;) hade ju vart surt o torska med 20 gr då 😜

Svar: Ja det är bra jobbat Jimmy.Du får väl ta och ta det säkra före det osäkra nästa gång och lägga alla i skryllan.
Tomas Leijon

2013-02-04 @ 06:43:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0