Slutfiskat i Orsa

Nu på kvällen avslutade jag prologen av Orsa match open.
Kvällens pass blev i Ore älv. Eftersom det var fler som skulle dit var ju inte valet så svårt. Jörgen skulle dit och trimma inför helgens rafflande landskamp mot Norrmännen. Oskar skulle träna på feederfiske och en familj till skulle dit för att ha lite kul.
Satte mig nedströms Oskar med löfte om att han inte skulle ta all fisk.
Men den där Oskar är ju lurigare än Greven själv och tog i stort sett all fisk för oss as andra. Innan han gått så hade jag endast fått en stäm. Familjen uppströms Oskar bände in den ena fina braxen efter den andra. Inte förrän Oskar och Jörgen lämnat älven började det nappa ordentligt för mig. Vinden låg på uppströms med vågor som störde samt att klykan jag kapat till mig var för kort så kantgräset ryckte även det i spötoppen. Lärde mig efter en stund att tyda drycken och plockade även jag fina fiskar. Ömsom braxen ömsom id. Fiskar mellan ett och två kilo tryckte till bra i strömmen och gav en fin avslutning på fisket här. Inte förrän masker tog slut så minskade det utan snarare ökade för varje feedern som åkte i.
Kanske ett ställe för Jonas Strid med sin monsterfeeder?
Kan ju rekommendera de som tvekar att åka hit att göra slag i saken.
Även om man inte skall fiska på tävlingen så är det ett underbart ställe att fiska på.
Lillån med ett varierande fiske som kan vara allt mellan Kanalfiske till ett braxeninferno. Detta beroende i första hand på om solen skiner eller inte. Så där är det bara att välja. Sol eller fisk.
Ore älv med ett grymt feederfiske. Glöm bara inte att ha tillräckligt med mäsk så att det räcker hela tävlingen och att det skall vars tillräckligt med mat i för att mätta stämarna som annars kan förstöra en annars perfekt dag vid vattnet.
Tack Jörgen för alla tips jag har fått. Jag har nog testat de flesta redan och de funkar när man gör dem vid rätt tillfälle.
Nu har jag ju matchmetat feta braxar i Lillån, jag har feedrat feta braxar och idar i Ore älv. Så nu skall jag väl vara fullfjädrad inför spurten i DM-seriens avslutning i Tidan. Om jag någon gång skall ta in 25 kilo på Rosenkvist så är det väl nu!

I morgon blir det tomteland så där skall jag väl känna mig som hemma.
Efter stängning blir det vidare färd mot västkusten med makrill, torsk och kanske någon berggylta som skall bärgas. Kanske testar match spöet på makrillen med en mask på. Låter som en kul idé.

Kommentarer
Postat av: Storm

Varmt välkommen tillbaka, ha en fortsatt trevlig semester och tömm inte havet på fisk nu -)
Hae't Gött !

2013-07-03 @ 09:35:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0