Seger idag i kanalen

Årets andra deltävling i Internationellt mete gick idag av stapeln i Göta Kanal Töreboda.
11 glada fiskare samlades för att göra upp om placeringssiffror inför nästa års SM-deltagande.
Drog B 3 vilket gjorde att jag hamnade mellan Askolin och Blom. Undras om min plan skall hålla idag eller om den är allt för bräcklig.
Satte ihop match och feederspö för fiske på andra sidan. 9-metarn fick idag agera pushihopspö med 7 metarn som backup. 2 löjpiskor om nu löjan skulle komma igång är ju ett måste i denna delen av kanalen.
Hade mäsket för feederplatsen klar sen tidigare men blandade ihop 1 Kg Super cup för att användas till långspöna.
Hade 1 Kg till om kanalen skulle vända andra sidan till i reserv och ge oss ett bra fiske.
Redan vid lodningen såg jag en av fördelarna med T.A.P eller pushihop.
Med 9-metarn så fiskar man strax innanför 7-metersplatsen och vid lodningen såg jag att det var en liten ränna strax innanför 7-metersplatsen. Intressant med lite avvikelse på botten.
Starten gick och jag grundade med 6 apelsiner och en extra med lite finklippt mask och några pinkies i som topping. Fortsatte med feedern för att lågga mäsket så koncentrerat som möjligt på andra sidan.
Starten gick och jag började glad i hågen med 2 pinkies och en mask. Förhoppningen är ju alltid att det skall vara bra fiske. Första driften så hade jag ett dragandes i betet men fick den inte att ta ordentligt. Blom på vänsterflanken däremot drog fisk i stort sett direkt och fiskade så det nästan skummade om ytan. Småbraxen och snorluvor om vartannat med någon mört instucken emellanåt. Vi andra fick bara se på medans han dammsög botten på allt levande. Själv fick jag bara döda ting som 2 bruningar (löv) och en skaplig pinne. Gick över med matchspöt och fick ganska snart en abborre men sedan inget mer. Tillbaks till 7:an med något litet dragande igen. Såg då ett par vakringar under spöt och började med löjpiskorna. Men som så ofta förut så ville de inte vara med och det blev inte ens ett pet på grejerna. Kom då ihåg efter en timmes fiske att pushihopspöet var färdigt så varför inte prova denna planen nu då ?
Sagt och gjort så skulle en bättre presentation infinna sig. På med 2 pinkies och ut. Körde med 1 grams flöte på detta och det hann knappt ned innan det stack iväg. Bom på första nappet men andra krokades. På vägen in så skulle glasfiberspöt kortas ned så det blev ett par brända fiskar tack vare detta men några fick jag upp och nappningen blev betydligt bättre. Gick tillbaks till 7:an men nu nedbantat bete till 2 pinkies även här. Fick direkt en braxen på första driften och loosade några pinkies över platsen. Skönt att få denna braxen på 2 hg och komma ikapp Blom som fortsatte med att plocka smått. Finklippte en nypa mask och ytterligare pinkies och lade i en liten boll. Nästan direkt kom det en abborre och nöp , och en till. Sedan kom det en lite större abborre men det såg konstigt ut. Den hade med sig en kompis som var avundsjuk så jag håvade dem bägge. Kul grej men den fritt simmandes abborren som raskt åkte ut i kanalen igen och den fångade i nätet.
Askolin till höger hade en ännu trögare start än mig men kontrade med att fånga en gädda.
Sedan kom en skaplig regnskur och eftersom jag inte har parasoll så betade jag på en mask och började bära upp väskorna under ett närliggande träd för att inte bli helt genomsurt. Såg då från trädet där jag stod tillsammans med Roos från Skara att det var napp igen och att det säkerligen var en braxen. På med regnjackan och ut och krokade och visst var det en braxen. Gött. Allteftersom tiden gick så nappade det bättre och bättre  och till slut så nappade det till och med skapligt. Kul att det kan hända lite även på denna sträckan av Kanalen.
Åskmolnen gick omring oss men inte i närheten men varierande väder med regnskurar och hagel varierat med vindstilla och tryckande hetta eller kraftig vind och hagel i regnet. Så vi fick nog allt väder på en gång.
Slutsignalen ljöd och vid invägningen hade jag knåpat ihop 1940 gram och slog Blom med 2 hg.
På andra sektionen vann Rosenkvist före Challe och har nästan dödat serien.
Patrik stoltserar nu med 2 ettor och de enda som kan hota honom i totalen är jag eller Ceder.
Det som gäller då är att vinna vid potatislagret och för Patriks del  mer än 15 kilo i nätet och jag skall ha minst 25 kilo.
Inte omöjligt men heller inte troligt fast jag vägrar att gratulera Patrik till segern ännu.
Det är ju inte över förrän den feta kärringen sjunger.
Glad efter sektions-seger i Göta Kanal Töreboda.
Vad som är bättre än detta nu är att i skrivande stund så sitter Matilda på planet hem ifrån sin praktik-period på Gilham Fishing Resort i Thailand.
Fick en förklaring av Matilda om en fiskare från Sverige som var på besök och undrar om det inte var Emil som var där. Får väl se några bilder imorgon då hon har kommit hem
 

Kommentarer
Postat av: Kristian

Snyggt jobbat Leijon/kanalkungen

Svar: Ja, Kanalkungen idag men inte annars.Även en blind höna kan hitta en böna.
Tomas Leijon

2013-06-17 @ 06:27:47
Postat av: Claes

Grattis till segern

Svar: Tackar
Tomas Leijon

2013-06-17 @ 09:54:49
Postat av: Patric

Har du nån mask till abborren i komposten?

Svar: Här finns alltid mask.
Tomas Leijon

2013-06-18 @ 00:08:18
Postat av: Storm

Lysande !
Imponerande att komma på tanken att fiska 9 metarn som ett TP ;-)
Ganska säker att du strax äger ett TP snart nu när du insett vilken fördel det kan vara ibland.
Hae't Gött !

Svar: Ja man får ju improvisera ibland.Det skulle ju underlättat med ett lite modernare spö än ett Daiwa-swing original.
Skakade av massor med fisk men det visade ju vägen hur fisken skulle tas för dagen.
Och ja jag vet fördelarna med ett T.A.P . Men kan jag inte skaffa det jag vill ha så skall jag inget ha.
Tänker inte nöja mig med ett spö som jag inte kommer att vara nöjd med för att senare byta upp mig.
Men när jag väl skaffar mig ett får du se upp!
Förresten så kan du väl stänga av kranen så att vi kan komma iväg till Orsa snart.
Semestern började ju igår.
Tomas Leijon

2013-06-22 @ 13:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0