Taktikplanering

Inför stundande DM i Göta Kanal håller hjärnornas krig på för fullt.Tävlings-sträckan kan liknas den vid Norsholm i Östergötland fiskemässigt.Surt fiske efter småfisk med ett fåtal inslag av större fisk som braxen och gös.Emellanåt kan det vara en del loja i vattnet och vem vet, det kanske är löjorna som gäller? Fick ju en del idéer om hur man kan gå tillväga under fjolårets SM då jag ena dagen satt bredvid Phil Ackerly och andra bredvid Stormen. Bägge vann ju sina sektioner och Stormen vann ju som bekant totalen.Bägge fiskade helt olika då Phil rullspöfiskade upp segervikten medans Stormen dag två satt med T.A.P halva tiden medans han kontinuerligt mäskade för löjan för att andra halvan av tävlingen fiska hem dem och guldmedaljen. För det första skall nya tackel knytas med tunna linor och lätta flöten. Detta gäller även för löjfisket. Jämnförde mitt tackel med Jörgens och de var identiska med skillnad på att Jörgen hade betydligt tunnare lina, mindre krok, pinkies istället för maggot och halva vikten på flötet. Sänkena var hos mig ett par större medans Jörgen hade stylsänken av mindre format i massor för att få kroken sakta dalandes. Löjan är ju ganska så mycket kinkigare än de är i Lidan. När det gäller långspöfisket så såg jag vikten av att hålla still tacklet över mäskplatsen och jobba med det på plats. Men eftersom jag inte har något T.A.P och ingen ännu har sponsrat mig med ett. (jag blev ju ändå nittonde man på SM) Så det blir till att improvisera. Jag kommer att köra med ett niometers pushihopspö. Detta vill säga att jag tar mitt niometers långspö med en kortare rev så att det blir likadant som ett T.A.P. Same same but different. När man får fisk på detta får man helt sonika skjuta ihop spöet för att landa fisken då man annars får fånga flygfisk på volley..När det gäller mäskningen kommer jag att ha två mäskplatser. Den på långspö kommer jag att använda mig av ett finare mäsk medans jag på matchplatsen kommer att använda mig av ett braxmäsk med lite mat i..Matchplatsen kommer att läggas på branten på motsatt sida för att se om lunsbraxarna finns och kan hållas kvar.Löjmäsket kommer naturligtvis att vara med men vi får se om det blir sådant fiske. Det skall ju eventuellt bli regn på Söndag och då brukar ju inte löjan vara i stöten utan då blir det nog mörten och gersen som dominerar. Kommer dock att ha en hel del mask med som vanligt. Kanalen slår ju om ibland med bra fiske också och då gäller det att vara beredd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0