Bernt Olsson vassast på Kyrksjön

Dagens tävling på Kyrksjön blev en blåsig historia.
Strålande solsken var ett givet inslag på Tobro SFK:s årliga Kyrksjötävling.
Missade själv att starten gick 09:00 så vi vart lite sena istället för att vara i god tid.
Kom ut på isen en kvart efter de andra som redan spridet ut sig på isen. Gick som vanligt till sundet mellan de 2 stora öarna och hann precis fram till startsignalen. Slog ett hål och släppte ned på ca 7 meters djup och fick fisk direkt. 12 stycken i första hålet men det mest  glädjande var att Alstrand junior som satt bara ett 20-tal meter ifrån mig ihop med Mor och Far fick även han fisk direkt. Det värmer ett fiskehjärta att höra äkta fiskeglädje för varje fisk som kom upp. Speciellt då han kommenterade att : men pappa får du också fisk! Härligt. Ta med fler unga ut på isarna nu då fisket börjar komma igång på alvar.
Fortsatte sedan inåt för att kunna få fisken grundare men tji fick jag. 2 bomhål inåt gjorde att jag flyttade utåt i stället. Fick fisk så fort det var lite djupare så det var bara att fortsätta på den inslagna banan. Fortsatte in i sundet med förhoppningen om att det skulle vara lite större fisk där men det var samma visa där. 15-40 gramsabborrar var modellen för dagen. Satt i sundet tills det gått ca 2 timmar och var då så genomkyld att jag inte längre kännde fingrarna. Fick fisk i nästan varje hål bara det var någolunda djupt. Fortsatte in bakom ön för att värma upp mig och det var MYCKET skönare bakom ön. Funderade på om det var så det kändes att pimpla på Bahamas men det var nog ändå en överdrift. Satte mig i området där klungan suttit i början men nu var det bara Blom kvar där. Kände inte så mycket som ett pet där medans Blom plockade lite sporadiskt. Efter 45 minuter där var jag varm igen och kunde tänka mig att gå utåt igen. Slog följe med Blom för att leta upp grundet. Vi gick en bite och slog hål. 5,5 meter djupt så jag träffade direkt. 1 lockryck och fisk. Säkerligen på över hektot. YES tänkte jag innan jag fortsatte med flera bomhål. Fortsatte en bit till och kom av grundet och då börjar Blom dra direkt medans jag inte hade ett enda känn. Blom gick sedan vidare medans jag vände tillbaks för att testa kanten på grundet. Första hålet-30 fisk. andra hålet 12 osv. När slutsignalen gick hade jag inte haft ett enda napp grundare än 5,5 meter och trodde då att så var fallet för alla innan jag träffade Albin och Rasmus som fiskat på max 2,5 meter. Albin hade inte fått något vidare medans Rasmus hittat 1-3 hektosfisk och petat ihop 4,1 Kilo som räckte till en andra plats. Blom blev slagen med endast ett par gram och själv så petade jag ihop 3844 gram som räckte till en 5:e plats. Inte så mycket som man hoppats på innan men en placering som blev helt OK. Speciellt eftersom jag aldrig placerat mig i toppen på denna sjön och fick även slå flertalet som normalt sett går bra här. Matilda som startade i Dam-klassen blev 2:a och Ronja fick fisk och vann igen.
Störst och starkast idag var ändå Bernt Olsson Tibro som sällan gör bort sig på denna sjön. Bra val av teknik och plats som vanligt gav honom den dominerande påsen med 6,9 Kilo om jag inte hörde fel. Bra jobbat Bernt.
Pelle Ernst fiskar inte bara bra i lag utan även här och vann Veteranklassen med 5,7 Kilo. Härligt Nesse!
I morgon blir det sjön Viken med utgång grusgropen i Rosendala som bataljen äger rum.
Vi skall komma i lite bättre tid i morgon då vi vet att starten går 09:00
Får väl även lyssna på sportradion om hur det går för Villa mot Sandviken i morgon. Räknar med att det blir en till hemmamatch nu på Tisdag eftersom de förlorade snöpligt i förlängningen igår.
Imponerande av Sandvikens lilla klack på ca 33 personer att över-rösta Villas 4600 man starka klack.
Idogt dunkande på sina trummor igår har gett mig lätt tinnitus. Men tanken på att de små trumslagarpojkarna borde ha ordentlig träningsvärk idag gör mig ändå lite skadeglad!
Heja Villa!
Förresten Henrik. 12-2

Kommentarer
Postat av: Ahlgren

Bra jobbat leijon, lycka till på viken imorgon.

Svar: Hur gick det för ER!Såg på pimpelsport att ni fiskat jämnt men inte fått tillräckligt med fisk.
Gissar på att Lotta Engvall och Cecilia Alsing kniper sina guld?
Tomas Leijon

2013-03-09 @ 17:05:03
Postat av: Ahlgren

Enda jag är säker på är lotta. För oss gick det kass vet att både norrmän o finnar har vart bättre. jag blev bästa sv hs, men det var jämt mellan oss 4,6 4,4 4,3 jag, timo, mats. Rätt bra fiskesjö detta iaf har haft kul fiske båda dagarna. Hade 5,3 igår. vanligt trekroksfiske funkade fint.

Svar: Bra jobbat Ahlgren!Skall kämpa för dig med i morgon. Måste försöka hålla Mr Groda på plats.
Kommer inte bli lätt då han fick "på tafsen" idag.
Hälsa till Marcus och hela Svenska laget från mig. Strengselrud med om han är där.
Tomas Leijon

2013-03-09 @ 17:47:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0