Heiki Vuotolainen hade tyngst påse

Idag gick den årliga 5-timmarstävlingen på sjön Viken av stapeln.
Kom dit i tid idag. Till och med före arrangörerna Tibro SFK men inte före Blom.
Packade ur bilen och inväntade de andra som droppade in i allt stridare ström. Kände då att den isande vinden som idag blåste rakt in i grusgropen skulle ställa till det lite grand. Ville ju inte frysa lika mycket som igår.
Kör i vind, jag går rakt över till min lilla vik som ibland håller en del fisk och ibland med skaplig storlek.
Viken är ju ganska liten så är man inte ensam så blir det fort tomt om det över huvud taget kommit in någon fisk där. På vägen över såg jag att det var 3 man på väg mot viken men 2 vek av norrut och Rasmus stannade utanför. Började i sundet in till viken men första hålet var tomt. Skall det inte vara någon fisk här idag?
Nästa hål och fisk direkt. Hann få 17 fiskar innan det dog. Nästa hål var det bara en i men nu visste jag ju att det finns fisk inne. Fortsatte inåt med 10 hål innan nästa fiskar dök upp som en trio. Misströstade lite och tänkte att det finna säkert fisk på andra kanten av viken. 15 hål senare var jag åter i mynningen och funderade på vad jag skulle göra nu. Antingen ut i blåsvädret eller försöka om igen i viken. Det fanns ju fisk så varför nappar de inte.
Lämnade skryllan och borret för att gå ett varv i de gamla hålen för att testa av viken igen. Kom in till hålet där jag tidigare fått 3. Full fart i hålet och 24 små gynnare låg på en hög bredvid hålet. Nästa hål 38 stycken följt av 25 i nästa. Kanske det var så att de skrämdes av borrandet? Gick nästan en timme i gamla hål och när det sedan var tomt i alla så var jag tvungen att borra nytt. Slog en rad mellan de gamla hålen och fick fisk i alla. Varför nappade de inte första svängen?
Fortsatte att borra runt mellan hålen men svängde även ut på de områden jag inte borrat på tidigare. Fick väl fisk i vartannat hål men sedan gick jag tillbaks till de hål jag inte fått fisk i tidigare och hade ett litet race emellanåt.
Sista hålet river det till en större fisk och spöt slinter ur näven och far rätt ner i hålet. Rackarns så snabbt sliter jag fram balansen för att se om det finns någon mer grover under isen. Döm om min förvåning när jag får upp spöet ganska omgående. Tittar på den och ser att kroken är rätad. Tittar sedan på klocka och ser att den blivit 2.
Packar ihop och går hem över isen för att väga in 7190 gram med ingen fisk över hektot. De flesta på ca 20 gram.
Det visade sig räcka till seger idag. Men det var nog mest för att jag skulle fiska för Ahlgren också idag då han är på väg hem från NM i pimpel där han blev 6:a och bäste Svensk Senior.
Lotta Engvall å andra sidan var ju grym när hon krossade alla. Både herr och dam med sina 7,7 Kilo var hon en klart värdig vinnare av NM.
Tur att inte Micke fiskade igår för då skulle han fått diska igen.
2:a blev Patrik E Ohlsson med 6,6 Kilo
Värst för dagen var ändå Heiki Vuotolainen Tärnan som fick ihop 10,5 Kilo
Kerstin Nordin fick dagens största abborre idag på 1,1 Kilo
Såhär ser en Vinnarpokal ut.
 
Gott att få höra på sportradion på vägen hem att Villa slog Sandviken idag och kan avgöra på hemmaplan på Tisdag. Heja Villa!

Kommentarer
Postat av: Ahlgren

Bra jobbat leijon, du jobbar ju för 2!!

Stort grattis, den segern är du värd efter en fin säsong so far.. Du blir grym i jämtland :)

Svar: Skall försöka att hålla ångan uppe säsongen ut.
Tomas Leijon

2013-03-10 @ 19:43:27
Postat av: Patrick E.Olsson

Du vet den där tiden när man glädjes åt dina framskjutna placering? Den börjar ta slut i takten med att du är fantastiskt grym! Hur bra kmr detta ute bli i Jämtland? Btw sp har vi fortfarande 1 plats kvar till Jämtland om intresse finns! Du har säkert ngn som vill me.

Svar: Johan Mattson är nog sugen. Han har anmält intresse att följa med så vi kan snacka med honom i helgen.Angående de framskjutna placeringarna så kommer de nog retroaktivt från förra året då jag endast vann pris som reseledare.
Tack för de fina orden på pimpelsport förresten. De värmer mer än du anar.
Tomas Leijon

2013-03-10 @ 21:08:35
Postat av: Lennart Larsson

Grattis till segern Tomas! ja vi får hoppas Villa tar hem 5:e o avgörande. Villa har varit lite av favoriter sedan jag en gång i forntiden gjorde lumpen på Såtenäs
Hälsn Lennart L Partille Sportfiskeklubb

2013-03-10 @ 22:06:42
Postat av: Peo Nilsson

Grattis Tomas.Bra fiskat,men lägg ner bandyn,målarfärg som torkar är roligare att titta på

Svar: Jag förstår PEO!Du har aldrig varit på en bandymatch live och set hög kvalitét på spelet som vi har i Lidköping.
Själv tucker jag inte att målarfärg som torkar är speciellt kul.
Men nu fortsätter vi att svarva is så länge det går.
Tomas Leijon

2013-03-13 @ 20:30:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0