Helgens tävlingar som varit

Ja på Lördagen hade Skaraborg sitt första DM i mormuska.
Tävlingen gick av stapeln på 2 av Höjentorpsjöarna som vi fått låna av Skövde AFK.
Vi samlades på isen för genomgång av fiskevattnen och regler. Vi fick tolka dem så gott vi kunde.
Några gick igenom till Stallsjön tror jag den hette. Men själv gick jag mot bron till Skärvalången då jag hoppades få hjälp av strömmen för att mäska dit hela sjöns bestånd av vitfisk. Första hålet fick jag 2 mörtar och en abborre och beslöt mig för att detta skulle vara mitt markerade hål. Släppte i 2 mäskbollar som clementiner med några pinkies i. Sedan inte ett napp. Gick inåt land och testade runt lite grand för att låta mäsket uti göra verkan. Fick någon ströfisk här och var men hittade ingen struktur på fisken. Gick ut till mäskhålet efter 45 minuter för att få inte ett napp. Gick inåt igen efter lite ytterligare mäskning för att återigen få någon ströfisk här och var. Bestämde mig sen för vart jag skulle ha mäskhål 2. Lade i en pytteliten boll stor som en pottekula spetsad med lite bloodworms för att genast få en liten mört. Ny boll och ny mört. Gjorde samma sak 4 gånger men sedan var det stopp. Gick ut igen för att testa huvudhålet men det var ingen där nu heller. Gick in igen till mörthålet och fick 2 lite större mörtar och började hoppas. Brände ett par lite större när jag gick runt men ingen ville med upp. Missade massvis med napp så något gör jag fel. Tappade en hel del när jag varpade också. Blev ganska ryckigt då man hade bråttom och fisken minimal. Fick ihop 820 gram som räckte till en silverpeng. Segrade i klassen gjorde den omutlige Daniel Ahlgren. Dagens totalsegrare heter föga förvånansvärt Charles Fasth som var den ende som fick över 2 Kg och enbart mört. Han körde med en Charles special turbo mormuska som förhoppningsvis är den enda av sitt slag i fiske-Sverige men ändå ett vinnarvapen. Laila Vuotolainen segrade Damerna och Allesandro Henåker vann Juniorklassen, även han fick över 1 Kg. Fiskedagen var strålande och nästan vindfri så det blev en fin dag på sjöarna ändå. Fast nästa år väljs nog en annan sjö där chansen att få lite mer existerar. Tack Daniel för arrangemanget.
De legendariska medaljörerna från Skaraborg. Foto PEGTO
 
På Söndagen anordnade Knallen en tävling återigen på Strängseredssjön.
Åkte dit med en förhoppning om att vi skulle få ett ordentligt vårfiske.
Gick ut på isen tillsammans med Hjelm och tipsade lite om ställen som jag vet om. Såg då att Thörneling och Benny gått precis dit mitt förstaval var att starta. Johan Mattson valde alternativ 2. Fasen också då får jag testa utanför kyrkan i stället. Första hålet första fisken och en 60-70 grammare. mmm tänkte jag och hoppades på att få ta fram balansen. Ett par hål senare så insåg jag att detta var en bonusfisk idag så balansen fick vila. Efter ett par hål nöp det i ordentligt och linan small ganska snart. Vet inte om det var en gädda eller borre men pirken var borta. Knöt på en ny och testade runt. Lärde mig en ny grynna samt ett par grundkanter på vägen men mycket mer än så blev det inte. Såg att Benny och Thörneling satt kvar i området där de startade och var lite avis men lät dem vara ifred ändå. Blev förvånad då Benny plötsligt dök upp hos mig med en dryg timme kvar och då endast hade fått 7 fiskar. Trodde att han skojade med mig men det stämde säkert. Fortsatte runt grundet och fick lite ströfisk men det var ju inte detta jag trodde att vårfiske på denna sjön är. Petade ihop knappt 1,5 Kg som kanske räckte till en 10:e plats.
Segrade gjorde regerande Svenska junior-mästaren Daniel Leek som bland annat hade en luns på knappt kilot. Han hade utöver denna endast småfisk han med men 3,7 Kilo räckte för att han skulle vara värst för dagen.
Bra jobbat Daniel!
Challe blev 2:a med 3,5 Kilo.
Daniels luns påminnde mig om att det är endast 4 dagar kvar tills vi är uppe i Republiken Jämtland för att kanske få oss själva någon luns på kroken. Chansen är ju lite större där än hemma hos oss.
Vi skall försöka hinna till Torsdagens tävling på Raftsjön där det vankas kombinationsfiske med hälften abborre och hälften mört. Sedan blir det runt Hammerdal fredag och lördag för att på söndagen åka till Vikinganappet på Landsomsfjärden. Fortsätta och övernatta i Sveg innan måndagens 5-timmars på Storhamrasjön i Noppikoski.
Är sedan säsongen slut?
Vet ej eftersom det fortfarande är bra isar på hemmafronten och till och med ett snötäcke.
Var ju även ett gott tecken då vi åkte förbi Trandansen mellan Skara och Falköping. Vi såg inte en enda trana så säsongen kan ju inte vara slut efter detta?

Kommentarer
Postat av: Ahlgren

Vi kan nog köra tävlingar om 2 veckor också Leijon. Är det ingen klubb som vill köra så kan vi ju fixa några egna små kulor.

Svar: Ser fram emot det.Viken 6-timmars?
Leif arrangerar.
Tomas Leijon

2013-03-24 @ 19:17:25
Postat av: Jimmy Johansson

Kul att ni kör mormyska!
Har testat detta själv förra helgen på Östergötlands DM i segelbåtshamnen i Linköping, bara abborre men dryga 10 kg fördelat på 2st 2h pass gav en silverpeng och blodad tand.
Har i flera år hävdat att sjön ralången utanför Aneby vore den ideala mormyskasjön, och idag tog jag och Kent Adell tillfället i akt och testade, det resulterade i 24,6 kg tillsammans bestående av mört i strlk 80-150 gr och 5st braxar på ca halvkilot st!
Hoppas ni kör vidare med mormyskafisket så det blir lite fart på det även i södra delen av vårt avlånga land!
Mvh Jimmy Johansson

Svar: Bara 5 braxar!Det var väldigt klent när det gäller er 2.
Jimmy "brax Johansson och Kent "kant" Adell borde ju få använda en vak vid sidan om hålet så att ni får ner keepnetet för att inte tömma sjöarna totalt.
Tomas Leijon

2013-03-24 @ 21:45:23
Postat av: Anonym

Men käre Tomas, det är ju nu säsongen startar ! Tror att kan köra en bit in i maj månad 😉

2013-03-25 @ 15:44:08
Postat av: Storm

Jag var det !

2013-03-25 @ 15:45:35
Postat av: Ahlgren

Eftersom vi inte är tillräckligt bra pimplare får vi satsa stenhårt inför myskasm nästa år leijon. Släng pirkarna nu och kör bara singelmyska i jämtland.

2013-03-25 @ 21:25:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0