Tolken och Vristulven i helgen.

Knallen har fått byta sjö p.g.a flera olika skäl från Åsunden till Tolken.
Tolken är även den en bra sjö men stor skillnad i fisket. Fisket bedrivs oftast på djupt vatten men har börjat återhämta sig lite på grundare vatten sedan SM:et för några år sedan då det tog hårt på grundabborren.
Det troliga är att fisket kommer att ske på 5 meter eller mer så det är att rekommendera med lite grövre linor och större pirkar än på Åsunden. Tolken är ju så härlig med att vinnarplatsen inte är samma någon gång. Det gäller att söka av vart det står fisk i rätt storlek för dagen och att man använder sig av rätt metod.
Minns en gång när jag följde med Bernt Andersson som inte direkt är ett blåbär och satte mig inte alls långt från honom. Började med en stor enkelkrok som satt på efter förra gångens fiske så jag var tvungen att testa om den funkade där. Satt sedan i 20 minuter och halade medans Bernt knappt fick napp bredvid. Även Mats sprang omkring som en sportig guttaperkaboll utan speciellt mycket fisk. Efter detta övergick det mer och mer i 3-kroksfiske och Bernt seglade förbi och vann tävlingen. Han hade då gått 20 meter längre än jag åt sydväst och kommit över en grundkant och drog så som bara Bernt kan. Imponerande!
Valet om Vristulven eller Sulviken för mig på söndag är lätt. Sulviken kallar jag för surviken då jag ännu ej har haft något vettigt fiske där men jag kommer att åka dit igen. För de som är pris-sugna så är det ändå en bra tävling då jag tror alla får pris på ett prisbord som saknar mot-stycke i södra Sverige.
Vristulven ligger ju också väldigt nära då det endast tar en halvtimme dit och fisk lär man få. Hoppas bara att man hittar de bättre fiskarna. Kommer säkerligen att testa de vikar jag testat under 15 års tid för att någon gång skall det finnas fisk där i stället för att stångas i klungan ut åt höger dit de flesta kommer att gå.
 
Benny Svensson Tibro SFK undrar även om det är några som kommer att anordna pimpeltävlingar över påsken för de arma själar som inte åker till Jämtland. Han funderar på att anordna tävlingar eventuellt på Stråken eller någon annan sjö om det går att enas så att alla kan vara med. Är det så att någon funderat på arrangemang så kontakta Benny så att det inte blir krockar för isen lär ju ligga över påsk med.

Kommentarer
Postat av: Andreas N. Möller

Jag ringer Benny idag så ska vi nog kunna koka ihop något!
Vi syns på Tolken imorrn!

2013-03-15 @ 11:33:55
URL: http://knallens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0