O-gjort jobb vid karpdammen

Fick igång kroppen igen och tyckte att lite mete borde få igång mig.
Sagt och gjort så åkte jag ner till karp-dammen för att se om det var någon fart på krabaterna där.
Mäskade upp vid den högra ön där jag brukar fiska med lite nedfruset mäsk och toppade med några nypor med pinkies.
Testade runt på de "säkra" ställena i sjön och mäskade på allteftersom mäsket tinade.
Fick tyvärr ingen respons alls så det enda levande jag med säkerhet såg var en blodigel som simmade förbi.
Det kan ju vara så att de inte vaknat ur vintersömnen ännu för det var ju samma visa förra året att det inte nappade alls de första gångerna för att sedan escalera ju varmare det blev i vattnet.
Det var ju förhållandevis varmt i vattnet ändå med tanke på att det inte var speciellt länge sedan våran kära is försvann.
Skillnad var det i komposten där jag har börjat plocka mask inför stundande DM som går av stapeln på Torsdag i Lidan och det kan ju vara så att det går åt lite mask då.
När jag kommit 2 kragar ned i komposten stötte jag till min förvåning på frusna löv. Tjälen har alltså inte gått ur komposten ännu!
Inte konstigt att det bara blev någon deciliter med mask ovan detta. Var dock en hel del ägg som raskt flyttades över till nästa kompost där jag skall plocka masken inför SM i Juni.
Nere i Lidan var det ett gäng från Partille nere och metade och de hade inte haft något hejdundrande fiske då segraren Niklas hade 9,8 Kg och den som hade minst fick 1,4 Kg.
Skapligt säger några men Lidan skall vara bättre än så. Speciellt när det gäller mäskmete.
Vi får se om fisket kommit igång lite bättre i veckan så att det blir lite bättre med braxen.
Det kommer nog att bli en hel del folk på Torsdag då Norra Älvsborg skall ha tävling med.
Se till att få med så många juniorer som möjligt på Torsdag för det är ju första metaredagen då!
I Örebro så gick Mikael Tono till seger med ännu en etta och även den här dagen fiskade han T.A.P med braxen som huvudfångst. De flesta andra satsade på löja och inte ens Lilja matchade Tono:s vikt (fångstmässigt).
Han fick ju sitta bredvid honom i varje fall igår och titta på när Mikael bände brax.
Våra egna stoltheter gick det inget vidare för i helgen då Challe med 7+5 blev bäst i Elitklassen och Blom med 10+9 sist.
Micke Hjelm med 5+6 i begränsade klassen borde kommit även han i slutet av resultatlistan.
Det var ju dock hans första Örebro öppna så han har säkerligen lärt sig en hel del så man får nog passa sig på Torsdag då han säkerligen fiskar i Vanliga klassen i år.
Skall bli kul att träffa alla gamla "rävar" igen trots att det inte gäller pimpel denna gången.
Gött också att bilresan blir lagom lång. Det tar ju inte 10 minuter att komma dit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0