Ännu en helg i Dalarna.

Nu får det snart vara nog!
Inte för att jag tycker illa om Dalarna för det är aldeles fantastiskt där och mycket trevligt folk och skapligt fiske.
Mer för att det blir en massa bilåkande och övernattningar hemifrån som ställer till det.
Men att det skall bli pimpelbara isar kräver ju minusgrader och de lyser med sin frånvaro just nu. 6 plusgrader som skrattade mig rakt i ansiktet då jag steg ut från jobbet gjorde mig ännu mer säker. Vi åker till Orsa igen!
 
Under morgondagen far jag och Ronja mot nordligare breddgrader där temperaturerna är 10 grader kallare än här hemma. Vi får se lite snö och vintrigt landskap som ger en skönare känsla än att se regn, regn och åter regn.
Men det skall tydligen bli kallare framöver så vi får hoppas att isfronten kryper söderut. Kanske Knallarna kan hålla Mats ifrån ismaskinen så att det blir gångbara isar inom någorlunda räckvidd och får sova hemma om helgerna. För som inbiten pimpliot så far man ju land och rike kring i jakten på fiskbara isar.
 
Nu i helgen skall det bjudas upp till dans uti skogarna i Dalarna med en lördagstävling nordöst om Orsa på Stordammen-Tänningsjön som skall vara en fiskrik sjö med fina abborrar. Nytt vatten för mig men det gillar jag för då kan man gå ut förutsättningslöst och bara vräka upp fisk!
 
På Söndagen bär det av till Älvdalen och vidare nordväst tills vi kommer till Gryveldammen som är ett underbart vatten som kan bjuda på vad som helst i fiskeväg. Behöver ingen större förklaring då det är en sjö med många ansikten och man kan aldrig riktigt veta vilket ansikte som visas. Men kul skall det bli.
 
Hörde lite ryktesvägen att Grängesfirren har ställt in skinknappet och Baggtjärn är jag redan övertygad om att den kommer att bli inställd. Om Värmlänningarna lyckas skaka fram något alternativt vatten kan man ju se på team vidars sida där Kalle säkerligen kommer att skriva något om vad som sker. Men vi kommer att ta det säkra före det osäkra och ta oss upp till Orsa ytterligare en gång. Men sen får vi se om vi kan få lite kortare resor till den underbara isen.
 
Glöm nu inte återigen. Ta det vackert i trafiken då det fortfarande inte är några säkra vintervägar någon stans i södra Sverige. Och att de flesta är ringrostiga vad det gäller vinterförhållanden för bilarna.

Kommentarer
Postat av: Tomas Ljudén

Välkomna! -12 här i Älvdalen just nu...

2014-12-20 @ 00:28:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0