Andersén vann på Lönnern

Dagens väder var betydligt trevligare när vi skulle äntra isen på Lönnern idag. Det var ju inte så svårt då gårdagen hade i stort sett allt utom solsken.
Samling vid bondgården som vanligt och ut på isen. Då Södra Älvsborg hade sitt DM samtidigt ville jag utforska sjön på ställen jag inte kommit till tidigare och inte störa dem som fiskade DM.
Kom i vanlig ordning sist ut på isen och där satt bokstavsmannen och trimmade halkbroddarna som om han skulle löpa 10 000 meter israce. Språkade lite med honom med lugnande ord om att sjön inte alls var så lång så vi slog följe norrut för att utforska denna delen i stället. Det var naturligtvis blankis så det gjorde gott med halkbroddar på då det blåste skapligt. Efter ca 20 minuters marsch så kom vi fram till ett par öar som såg giftiga ut med lite vit-is på strategiska ställen så vi valde ut var sin ö att börja vid och starten gick. Djupet var jämnt och höll sig mellan 1.5-2,5 meter men inte så mycket som ett pet på grejerna. Patrik valde att gå söderut medans jag gick fortsatt norrut. Testade både svart och vit is. Nära land och långt ut. Även längs med de landlösa sträckorna där isen smält men allt med samma resultat. Kom fram till en DM-fiskare som plockade lite och kollade med honom hur det gick och fortsatte ett par hundra meter till. Kom fram till en liten vik med vit-is utanför en vass och slog ett hål-nada. En timme har gått utan fisk så jag tog fram fjollspöt och betade med en gummiblodis i samma hål med tanken att jag skall väl i alla fall inte nolla. Ner till botten och svor till. Pirkhäng direkt!
Upp med grejerna och blev förvånad att det var inte en blodis som hängde ner från kroken utan en abborre som skulle vara lagom agn för att meta 30-grammare. Ner igen och fisk direkt. Fick totalt 17 fisk i det hålet där jag innan inte haft ett napp tidigare. Nästa hål 11 st. Fortsatte i området då jag var ganska harmlös för de andra och till slut fick jag några lite bättre fiskar på 150 gram. Kul att ha testat av ett nytt område på sjön som kanske kan bära frukt i framtiden. 2290 gram fick jag ihop som räckte till ca 10:e plats. Helt OK för att ha testat av ett helt nytt område för mig. Bäste Skaraborgare blev Hössli med 2,8 kilo.
Värst för dagen blev Mikael Andersén med 7,8 kilo som pulvriserade allt motstånd idag då näst högsta vikt var nåt på 4 kilo. Bra jobbat Micke. Kul att se att du börjar få tillbaks färgen!
 
Vad det gäller isläget nu så MÅSTE det komma minusgrader nu för jag kan inte i min vildaste fantasi tro att ens Knallen kan trolla fram en is om en vecka om det inte blir minusgrader snart.
Som alternativ om det inte blir något fiske i Södra Sverige nästa helg så körs det tävling Lördag och Söndag runt Bräcke som låter mycket intressant. Man vet ju att det är kul fiske men 68 mil i bilen låter inte allt för sexigt för 2 tävlingar.
 
Även i Orsa-trakten där Laxen regerar som envåldshärskare på isen skall det köras tävlingar dagarna 2 och det kan ju vara kul det med och är ju närmare. (I varje fall ett par timmar mindre i bilen)
Hur vi väljer återstår att se men till Knallen. Se till att Mats inte kommer i närheten av kylmaskinen för då är det kört!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0