Peter Tettinen vann sista? pimpeltävlingen i Södern

Idag var vi 15 glada fiskare som samlades vid sjön Trenningen vid Bredared nära Borås.
Att det skulle finnas hållbar is så här pass långt söderut är en gåta som är svår att försöka besvara.
Men redan vid samlingen så såg jag ett skrämmande vårtecken. En fet daggmask kröp omkring bland bilarna!
Har nog aldrig sett något liknande och vi insåg nog alla att säsongen här nere troligtvis är över redan nu i Februari.
Men ut på isen skulle vi och eftersom fem-milen skulle gå under tävlingstiden bestämde vi rungande eniga att det likväl kunde vara fem-timmars. Sagt och gjort och vi skulle starta redan kvart i 10. Alltså 5 minuters utgångstid. Gick ut till djuphålan utanför starten och såg att Bernth Andersson, SM-brons i Malung inte satt alltför långt bort och han är ju även hemma fiskare så det kan inte vara fel ställe. Strax bredvid mig satt Albin, Svensk mästare på Mälaren så det var ju lite att bita i. Borrade mig ut över hålan men kände ingenting och såg heller ingen annan som fick något. Bokstavsmannen satt närmare starten och smög tydligen upp 3 rackarns borrar där. Fortsatte bort förbi ön och in i nästa vik med precis samma resultat. Gick tillbaks till starten och märkte hur slarvigt bokstavsmannen hade fiskat då jag fick fisk i hans gamla hål. Och detta redan efter en dryg timme!
Daniel Ahlgren, Bronsmedaljör SM Revsundssjön kom på besök hos mig och plockade upp 4 fina fiskar och drog vidare. Hade då plockat ihop hela 12 fiskar i området och begav mig ut på stora sjön. Fiskade på Charles Fasth, Svensk mästare i Malung som fick lite fisk ute på men inte av någon större dignitet.Fick där en liten och hade faktiskt 2 napp till. Fiskade mig bortåt och sprang på Ahlgren igen och hörde hur nästa sjö var då han precis kommit tillbaks från denna med en snabb kommentar- helt kass. Ja då är det ingen mening att gå dit utan jag styrde kosan tillbaks till startviken för att försöka pillra upp någon till. Hände inte ett enda skvatt där så jag begav mig ut till ön igen. Väl där fick jag mina sista 2 fiskar och kunde summera 15 fiskar på 5 timmar och 15 minuter.
Totala vikten på drygt 800 gram och en mellanplacering i startfältet.
Detta var faktiskt första tävlingen på många år som jag tog med mig kaffetermosen ut och det var välbehövligt.
När alla kommit in så kunde det semmeras att andra sjön var helt klart bäst och gav ifrån sig ett par Jämtlandsfiskar.
Peter Tettinen som segrade idag med över 4 kilo fick även dagens största på 1090 gram. Bra jobbat Peter.
Möller utan storfisk blev 2:a och Andersen med en luns 3:a På fjärde plats idag igen kom Trollhättans stolthet Johan Mattson även han med en kluns i påsen.
Helt fel val idag att stanna i första sjön men man vet ju aldrig. De har väntat i 15 år med denna sjön som tävlingsarena och väntar nog ytterligare 15 tills nästa gång.
Nu får vi nog se i stjärnorna efter pimpeltävlingar söder om Orsa om det inte händer något med vädret snart.
Här är det så varmt att masken kommit igång i komposten så den är nog ur-äten innan metesäsongen ens har börjat.
Hoppas nu bara att de Jämtländska isarna blir stabila och ligger även över påsken för annars är hela vintern förstörd. För nu vill jag pimpla lite abborre!

Kommentarer
Postat av: Ahlgren

Tack för kaffet, och abborrarna!

2014-02-23 @ 20:06:41
Postat av: Ahlgren

Tack för kaffet, och abborrarna!

Svar: Varsågod. Tack själv för kaffet på Eggbysjön.
Tomas Leijon

2014-02-23 @ 20:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0