Annorlunda

Alla gillar olika. Det är ett begrepp som har kommit fram av några som tror att de kommit på något nytt.
Själv gillar jag pimpelfiske. Övrigt fiske är tidsfördriv innan nästa pimpelfiske.
Det har inte alltid varit så men allt eftersom man utövar det så blir det bara roligare.
Från början var jag med och grundade Götene SFK som arrangerade fisken i mete, pimpel, kust och hav. Klubben växte och på våra serietävlingar var det 50-80 startande och på klubbmästerskapen kunde det vara mer. Tyvärr var inte de fiskande så aktiva i de öppna tävlingarna. Inte ens DM där uppslutningen var dålig. Det blev allteftersom en klubb för inbördes beundran. Ingen vidareutveckling och specialtrixen var mycket hemliga. Som junior var det frustrerande att inte få de tips man väl behöver i den åldern så utvecklingen stangerade. Allteftersom så kom det in flugfiske och trolling i bilden och det blev två stora falanger som inte kunde samsas. Politik drogs in i bilden och chismerna ökade med stora raviner mellan dem. Efter flera turbulenta år gick jag över till Lidköpings SFK där det endast var ett fåtal fiskare men vilka fiskare. Var med på samtliga KM det året och blev sist på alla. Pimpel, kust, hav, mete och internationellt mete. Det var skillnad mot att alltid vara topp-placerad i Göteneklubben. 
Men de som var i klubben var ju en hel del meriterade och rutinerade fiskare som Charles Fasth som jag minns från början som den glade som aldrig fick någon fisk. Han kom alltid fram och frågade mig hur jag hade fått fisk och sög åt sig som en svamp och numer är det svårt att klå honom. Till sommaren åker han på VM i Internationellt mete. Han har ju även flera SM-medaljer inom i stort sett alla discipliner så något blåbär är han ju inte. Niklas Khilström var ju även han iväg på Landslagsuppdrag. Eber Nilsson var ju en rutinerad metare och Patric Eriksson en slitvarg på pimpelisarna. Nu blev det ju en match att inte bli sist och äntligen en utmaning. Utrustning testades och man testade gränser med lintjocklekar, krokstorlekar mm mm. Gick naturligtvis långt över gränsen. Minns när jag satt på Flämsjön med 0,10 lina. 25 mm pirk med en 18 krok och fiskade på 10-12 meter. Naturligtvis blev jag sist. Gången efter gick jag dit med 0, 25 mm med en JK special och krok i storlek 12. Satt på samma ställe och hade kanonfiske. Hade det nappat på de första grejerna så hade jag ju inte känt nappen.
Utveckling är bra och jag lyssnar på många i hela landet och försöker få ihop en helbild av det. Kanske man kan plocka fram något ess ur ärmen vid rätt tillfälle. Variationerna är många och de flesta metoderna har sin tjusning. Varje år har sin tjusning men det brukar vara någon trend som stämmer för året i ett område. Vissa år nappar fisken grundare än vanligt och då gäller det alla sjöar i området. Vissa år djupare och samma här att det gäller i alla sjöar. Tror själv på att det har med isläggningen hur den sista veckan innan isläggningen var vädermässigt.
 
Denna helgen tog jag ledigt från fisket. Inte för att det är mättat på pimpelfronten. Men det är allt för tråkigt att åka bil. Har ju redan varit i Dalarna 5 gånger i vinter så man börjar att få valkar i de nedre regionerna.
Kylan skall ju komma och jag hoppas och tror att fisket kör igång här hemma nu. Lördagen med knalleserien och Söndagen med DM-serien. Sjöar ej bokade ännu men Knallen gåt ut med sitt tidigast Fredag och Tibros tävling på Kyrksjön kan bli flyttad till Vristulven beroende på isläget.
 
Eftersom kylan kommer nu så passade jag på att plocka mask !
Ja det stämmer. Idag den 11 Januari 2014 var jag ute och plockade mask. Det var full fart i komposten så det gäller att passa på. Det kan ju vara någon gång det inte går att få tag på larver och varför inte sätta på en liten mask då?
 
I Lidan strömmar det på men håller på att lägga sig. Laken har ju kommit igång lite grand och Kholbeck har fått en på 3,8 och någon annan har fått en på 4,6. Timothy fick en som var 85 cm lång men endast vägde 3,5 kilo. Kanske var den på återgång då en sådan fisk borde vägt 5-6 kilo.
Mina vänner från Kungsbacka är nu på väg ut till Hörvikens Marina för att bottenmeta lake från bryggorma. Det är ju ett enkelt och bra ställe att fiska på då bryggorna sträcker sig långt ut i viken och hela viken är en lekvik för laken.
Nu är det bara att vänta på att kylan skall tag tag i isarna så att man inte behöver tillbringa hela helgerna med att åka bil.
Kolla gärna annars på Jokerbloggen eller pimpelsport där Björn Borg har skrivet ihop lite om Gunnar "Pipa" Palm. Läsvärt då man kan få en inblick i en Pirktillverkares leverne. Vi skall vara tacksamma att det finns sådana som Gunnar så att vi kan få tillgång till välfungerande pirkar som även är tillverkade i Sverige med kärlek till sporten.
Tack alla pirktillverkare att ni finns. Det är ju inte så många kvar i Sverige. Vissa som verkligen gör dem själva och vissa som "outsorsar" produktionen till utlandet och hävdar att de görs i Sverige men till ett lågt pris.
 

Kommentarer
Postat av: Kaj Hagström

Trevlig läsning!

Svar: Ja du Kaj.Du är en av dem som omnämns utan namn.
Tack för att du tillverkar bra pirkar.
Tomas Leijon

2014-01-11 @ 20:42:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0