Pimpelpremiär på hemmaplan.

Äntligen var det avklarat med pimpelpremiär på hemmaplan.
Jag och Albin for iväg till Ahlgren (agent K) och vidare för att köpa fiskekort.
Ner till sjön som heter Eggbysjön och där har jag aldrig pimplat förut så det skulle bli kul. Men hur är isen? Kommer vi ut och in torrskodda? Goda vibrationer från Ahlgren som haft sjön under lupp det senaste gjorde att han fick ledsaga oss ut på sjön föredömligt med ispik som aktivt testade isen. Han förklarade topografin på sjön så att man hade ett litet hum om hur den såg ut undertill och vi borrade våra första hål vid första vassudden. Isen var skaplig med 10-12 varv på borren i stort sett i hela viken. När vi sedan kom ut på snöbeklädd is så var det endast 4 varv och naturligtvis så höll vi oss borta från detta. Om någon frågar om man kan arrangera en tävling där så är svaret lätt. ABSOLUT INTE! Skulle inte kunna skicka ut någon annan på isen men det är ju på rätt väg och börjar växa även där det ligger snö.
Vad det gäller fisket så var det ju helt OK enligt mig. Alla fick fisk på denna korta stunden och själv så fick jag ca 40 abborrar och 5 mörtar. Inget dåligt resultat och fisk fick jag i vartannat hål. Det verkar ha varit 4-6 meter som gällde i sjön och jag hade kontakt med någon större bit som raskt klev av igen. Om det var abborre eller gädda vet jag ej och kommer aldrig få reda på det men det finns fina klunsar i sjön så omöjligt är det inte.
Hoppas bara isläget fortsätter förbättras för i Valle var det 5 -grader och endast tunnt med snö där det fortfarande ligger kvar någon.
Om ni skall ge er ut så var ytterst försiktiga för istjockleken är mycket varierande. Bara för att den är 10-15 cm där du testar innebär det inte att den är det över hela sjön utan kan vara lövtunn på sina ställen och bara vara som ett skyddande skikt för snön att inte bli blöt.
Hoppas nu bara att det är någon som hittar bättre is så vi kan genomföra vårat första DM nu på Söndag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0