Chack matt.

Satt under midsomaraftonen och åkte på däng i chack mot svärfar. Hade en laginsats med Ronja och skulle samtidigt förklara hur pjäserna fick flytta sig och att man skall tänka på alla spelare samtidigt. Insåg då hur chack speglade det vanliga livet med rävspel och taktik med manipulerande drag såväl offensivt som defensivt. Man kan ju förklara pjäserna lite olika men här är min:
 
Bonde: Finns 8 stycken till varje spelare och utgör gräsrötterna i spelet. Har ingaspecialitéer utan går ett steg framåt medans det slår snett. Dock vid första steget kan de ta 2 steg men endast då. Kan ju liknas vid urbefolkningen som deltager på en pimpeltävling. De flesta går kort medans ett fåtal går en längre marsch före starten. Under tävlingen blir det inga längre förflyttningar. Kanske har de fuskat med frukosten för att snabbt komma till tävlingen och då inte har någon ork kvar efter första förflyttningen. Dessa kan dock blomma ut om de når andra sidan då de transformeras till en Dam- se nedan
 
Tornen: Pjäserna rör sig enligt ett rakt mönster men kan förflytta sig längre sträckor såväl framåt som bakåt. Liknas vid de rutinerade hemmafiskarna som går raka vägen till hotspotsen utan krusiduller. Stark och säker men inte vassast på planen. Knaske lite av dörrvaktsmodellen med en IQ-biff som liknelse.
 
Hästen: En pjäs med ett o-ortodox rörelsemönster. 2 steg framåt och ett åt sidan. Detta gäller i alla riktningar på planen. Liknar mig själv vid denna pjäsen då det inte är några monsterförflyttningar men gör avstickare åt helt oberäkneliga håll. Borde hållas ett öga på då det försvinns in i någon vik som nästan inte finns.
 
Löparna: Rör sig diagonalt över spelplanen på samma sätt som tornen men diagonalt istället för rakt. Kan liknas vid Svegarna som rusar hur långt som helst rakt över spelfältet. Enda som stoppar dem är att spelplanen tar slut.
 
Damen: Den fulländade pjäsen. Rör sig med strikta rörelser i alla riktningar såväl rakt som diagonalt. Gör dock inga galtasprång åt sidan som hästen gör men är planens dominant. Liknas vid Lotta Engvall som är stabil i sina insatser och klarar av det mesta. Har inga större svagheter men finns bara i 1 upplaga per spelare om man inte lyckas förflytta en bonde till motståndarens strandkant.
 
Kungen: Pjäsen som hela spelet kretsar om. Förloras denna så är spelet slut. Kommer inte att kora någon som kung då det skulle vara föga smickrande med denna beskrivningen. Rör sig lamt med ett steg i taget. Har inga styrkor utan får förlita sig på att alla andra banar väg och skyddar honom. Står med damen som säkerhet vid start men blir mycket utsatt så fort han lämnar damens sida. Kanske något för C-G att tänka på? Har dock en möjlighet att göra rokad med ett torn om ingen av dem har rört en fena. Är ju inte så troligt då bägge brukar vara ute och frejda sig på olika ställen.
 
Ronja tyckte det var kul men krångligt och vi återgick till 3 i rad istället som även det har sin charm.
 
Nu får vi se bara vart det bär och när. För nu finns ju möjligheten att ta sig till någon plats där batterierna kan laddas och man kan bara vara och ha det gott. Lite fiskegrejer åker med med stor variation så att man inte behöver få abstinens om andan faller på. Ronja är dock förståndigare och har endast 3-meters metspö och ett krabbspö med tillhörande hink. Värmen är ju ryktesvägen på gång men kommer nog inte upp i badtemperatur för min del. Men jag skall nog lyckas ha det bra ändå.
 
Trevlig sommar på er alla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0