Is-lösa vinterfiskare med skoningslösa framgångar i helgen.

Ännu en vinterhelg är över och framgångarna i helgen som varit har varit goda för många is-lösa fantaster.
Matildas guld på Nordiska Mästerskapen i Norge har nog ingen missat för telefonen har gått varm med gratulationer även till mig och jag är ju bara Pappa till mästarinnan. Än värre har det varit hos Matilda och ingen mening att räkna hur många gratulationer hon fått men det är många. Det värmer att så många bryr sig och hör av sig.
Se länk vänster från Lidköpingsextra och Radio P 4
 
Under Söndagen så åkte Jag och Andersén upp för att deltaga på Älvdalens klubbmästerskap på Gryveldammen. Inte för att vi är medlemmar där utan för att tävlingen var öppen. 03:30 lämnade vi Lidköping och färdades de 41 milen till Gryveldammen. Väl där så dök det upp en hel del folk både från Sverige och Norge.
Allteftersom vi kom uppåt så blev det mysigare och mysigare. I Kristinehamn vände gradtalet och fick det lilla minustecknet framför. Efter Filipstad kunde vi till och med se att det var lite vitt på backen. Allteftersom så kröp gradtalet ned för att till slut landa på 10 glada minusgrader och strålande sol. Riktigt propagandaväder så till och med min fru hade trivts i solgasset.
Utgången skedde på en för mig ny utgångsplats på den sydliga banken. Jag och Micke dividerade vart vi egentligen var och gav oss ut på isen. Målet för mig var den lilla viken som jag hade bra fiske i förra gången medans Micke ville gå till grundet där han och Albin satt senast. Halv-vägs över sjön hade Micke fått syn på en stolpe i isen som han hade som riktmärke och jag lämnade honom för att ge mig vidare mot min vik. Naturligtvis blev man spelad ett spratt och fick runda en ö för att hitta min vik men jag hann innan utgångstiden var slut. Började som förra gången utanför viken för att fiska mig innåt. Redan i andra hålet sög en 70-grammare i utan pardon  som sig bör på Gryveldammen. Gjorde ytterligare några hål utanför men inget mer hände. Gick då in i viken. Vattnet hade sänkts en del och nu rann en bäck fylld med stubbar så man fick gå på isen som var upplyft bland stubbarna. Väl inne i viken gjorde jag ett 20-tal hål men inget hände så jag fortsatte ut mot ön där jag avslutade senast och där satt 2 masar och plockade lite fisk. Gick då på sidan av ön för att störa så lite som möjligt men hade inte ett enda pet. Gick då tillbaks för att slå ett hål mitt emellan dem men fick inte nåt. Gjorde ett hål närmare land och bytte pirk och krok och fick genast fisk. Var det timingen eller betydde pirk och krokval så mycket?
Fick sedan fisk i varje hål under en stund men behövde få bättre storlek för att det skulle hända något i skryllan. Gick då tillbaks till mynningen av viken för att se om det berodde på grejerna eller om det var fisktomt. Fick då några små i några hål så fisk fanns ju. Slog då en lov in i viken igen med ytterligare 15 hål men inte så mycket som tillstymmelse till napp. Ut ur viken för att fiska mig utåt på grynnorna och sprang till slut på Laxen som sa att han precis fått några 2-3 hektos. Hade tänkt att gå vidare men finns det sådan fisk så kan man ju inte låta bli. Laxen gick Norrut så då valde jag söderut. Ned med pirken och kände ett tickande i spöt. Höjde 10 cm så smackade det på en 120 grammare. Fortsatte runt omkring i området medans Laxen seglade vidare utåt. Fick fisk i många hål och om det fanns fisk så nappade det direkt. Största fisken först och sedan blev de bara mindre. Gjorde en lov in mot ön och där var det 20 cm djupare. Fisken var som tokig där och i flera hål hann jag inte loda djupet förrän jag fått ett par fiskar. Tyvärr var det inte så många minuter jag fick där innan slutskotte ljöd, men jag har fått ännu en inblick i hur fantatisk Gryveldammen är. Att man sammanlagt gått 2,5 timma på sjön utan napp är helt o-förklarligt då det finns fisk på de flesta ställen och man borde i alla fall ha fått något napp. När man väl fick fisk så gick det fort. Fisk mellan 10 och 300 gram överallt.
Trodde på vägen in att segervikten säkerligen måste vara över 15 Kg och mina knappa 4 skulle inte räcka särskilt långt. Hade rätt angående mitt resultat men dagens högsta vikt hade Mikael Andersén med 9275 gram.
Han hade haft ett jämnt fiske och fått fisk i de flesta hål men inte många i något. Bra jobbat Mikael.
Dagens segrare Mikael Andersén laddar om efter dagens seger.
 
På Mormuska-SM fick vi under lördagskvällen rapport om att Challe Fasth låg bra till med en 3:e plats inför avslutningen på Söndagen. Surfiske i Malungstrakten är ju något som verkar vara Challes specialitet. På vägen hem från Gryveldammen fick vi en bild med Challe ståendes i mitten. Han hade lyckats att på sin andra mormuska-tävling någonsin klämma till med att ta SM-guld.
För de som inte vet så är Charles en fiskare med många strängar på sin lyra.
När jag träffade Challe för de första gångerna så var han den glade deltagaren som inte fick så mycket fisk men var nyfiken och frågade om allt om hur man skulle få fisk. Sög åt sig som en svamp och nästa gång så fick han mer fisk. Numera så är det ju han som drar mest fisk men är fortfarande nyfiken. Vi brukar skratta åt det på vägen hem ifrån fisketävlingar för vi har i stort sett alltid olika uppfattningar om fisket vi har varit på. Oftast helt tvärtom.
Har jag fått rycka som en idiot för att få fisk så har han hållt still. Har jag kör stora pirkar har han kört små. Har han kört vita krokar har jag kört svart osv, osv
Men få i Fiske-Sverige kan mäta sig mot hans prestationer. Eller vad sägs om:
Pimpel:SM-guld
Havsfiske:SM-guld
Kustfiske:SM-guld
Mormuska:SM-guld
Nu återstår bara Trad och Int-mete så vi får väl se vad Svartån och Arboga-ån med Hjälmare kanal kan göra åt detta under 2014.
När det gäller idolskap så kan man ju inte ha honom som idol inom en gren då han har ett för brett spectra så man får sätta honom som total-idol. Bra jobbat Challe!
I mitten Charles Fasth Lidköping. Numera även Svensk mästare i Mormuska-fiske
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0