OS-pimpeln på Storhamra 2014

Då var årets upplaga av OS-pimpeln på Storhamrasjön avklarad.
Ingen perfekt uppladdning med Ronja som blev magsjuk under lördagskvällen och tveksamt till start över huvud taget. Bestämde oss för att gå upp som vanligt och känna efter. Det var Ronja som fick bestämma hur vi skulle göra. Alternativen var flera som att lägga sig igen och sova för att fara de 35 milen hem. Men Ronja ville i varje fall upp till Storhamra så så fick det bli. Var uppe vid sjön vid 8-tiden och såg Storhamra breda ut sig i full prakt. Strålande sol och nästan ingen vind. Allteftersom så dök det upp fler och fler hugande pimplare och till slut var vi 240 fiskare som skulle ge sig ut på isen.
 
Planen sedan tidigare var ju att se jur långt Ronja orkade gå men den fick vi revidera redan innan start och hoppas på att hon orkade ta sig över första baljan. Vi gick ut och när startskottet gick hade vi bara kommit till de första skären så jag gjorde ett par hål här för att testa av men det var ingen hemma där. Ronja traskade vidare och jag gick ikapp. Vid halvmåneön gjorde jag ytterligare 2 hål utan resultat och Ronja kom ikapp igen. Gick då till guldkusten där det ibland samlas större mängder av fin fisk och började med en 55:a och 10-ans krok. Napp direkt men missade fisken. Fortsatte inåt land och gick ner på mindre pirk och fick dagens första fiskar. Längst in i viken sög det i ordentligt och jag kände gött det är stor fisk inne. Men besvikelsen infann sig när det var en gädda. Fortsatte längs med öarna med blandat resultat men det var alltför små fisk och i för litet antal så efter 2,5 timme började vi röra på oss igen. Över öarna och fiskade oss bort mot ofiskade områden. Såg att det plockades lite fisk här-och-var men inga större mängder. Blev förvånad då det inte ens var metern djupt på en lång sträcka. När jag väl kom till kanten av flaket nappade det på lite med 14 st i bästa hålet och storleken börjede likna något. Men runt omkring var det dött. In i nästa vik som visade sig knappt ha vatten så gick jag vidare för att fiska oss hemåt. Morgan Rehn satt och plockade lite fisk så jag slog ett hål i utkanten av hans område och fick ett 20-tal direkt. Fiskade ett tag i området men fisken var för liten här med. Fortsatte tillbaks längs med kanten och fick fisk i vartenda hål jag testade. Så att vi varit på fel ställe visste vi ju redan inne men det var värt en chansning.
 
Lilja var ju med och räddade sin idol-status och slog mig med 2 kilo så det kändes bra. Själv fick jag ihop 3,6 kilo och Ronja 9 hekto och det får vara efter förhållandena godkänt.
Dagens segerherre var Jesper Dyberg med 13 kilo och det var honom väl förunnat. Se hans rapport på pimpelsport.se
Av våra egna fiskare så visade Möller att allt bara handlar om tur och att han inte har tvättat byxorna på länge för de är ju fulla med matjord. Kommer själv att lämna ut mina egna byxor till störste bonden i området så att de kan bli ordentligt impregnerade tills nästa år.
 
På vägen hem så satt jag i bilen och funderade lite grand. Varför är Dalarnas vägar röda? Svaret kom jag på i höjd med Vansbro då det regnade skapligt. Alla bilar som varit på Storhamra har ju fått 3:e graden av nedsmutsning. (skitig-görsketen-Noppidyrti) När sedan regnet kommer så sköljs bilarna av och färgar vägarna röda. Har ju sett det på den egna uppfarten som inte brukar bli svart förrän efter midsommar.
 
Att Göteborgarna har varit i området och tjuvtränat kan ju inte undgå någon. -Det är ju fullt av KAL-hyggen.
 
På vägen hem började det klia lite i halsen och kladda i ögonen. När man väl var hemma så tömdes bilen på larver och huvudet intog en plats långt in i kudden. Har sedan legat däckad så det är ju rena sjukstugan här hemma nu med 2 nyopererade och mig som har fått den värsta sjukdomen förkylning. Det är riktigt synd om mig just nu men det blir nog bättre längre fram. Fast Ronja mår nu fint.
 
Inför påsken så är det enligt rykten ingen fara med isarna i Strömsundstrakten men verkar vara lite sämre runt Gällö. Vad det gäller annandagen så är ju redan Storhamra avklarad så vi får se vad det blir då. De har säkert någon tävling vid Strömsund då med. 
Nu i helgen går det rykten om tävlingar i Värmland??? Får se när vi vet vad som gäller.

Kommentarer
Postat av: Patric

Krya på dig Tomas =)

Svar: Tack för det.Det går sakta men säkert åt rätt håll.
Har idag orkat boka 3 stugor till påsken så nu behöver jag få bekräftat hur många som skall med.
Tomas Leijon

2014-03-26 @ 00:04:58
Postat av: Storm

Härliga rader!
Hae't Gött !

Svar: Hoppas vi ses snart på isarna igen.
Tomas Leijon

2014-03-27 @ 23:24:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0