Uppladdning inför SM i INT-mete

Tiden går fort när man har kul.
Inte så länge sedan den underbara pimpelsäsongen tog slut och snabbt ersattes av meteprylar. Att det nu är mindre än en vecka kvar innan SM i lag i disciplinen Internationellt mete sätter igång. Har väl aldrig varit så dåligt förberedd inför ett SM som nu och det kanske inte är en nackdel. Slå ur underläge tycker jag om och vattnet är nytt vilket jag också tycker om. Att det är nytt gäller inte bara för mig utan för de flesta deltagare i årets upplaga då Svartån i Tranås är arenan. Några själar var där för att testa vattnet under Browming open som gick förra helgen, men mycket kan ha hänt sedan dess. Högsta vikten då var 6 Kg fördelat på 3 stora lock till braxen. Annars segrade Henrik Bengtsson Splash med 2 ettor och inget av passen kom över 1 Kg om jag inte är felunderrättad.
 
Att det var så surt då beror väl på flera faktorer och själv har jag hoppats på värmen som skall sätta fart på fisken. Värmen kom ju och avslutade pimpelsäsongen abrubt så då kan det ju lika gärna hålla på så att allt är genomvarmt innan semestern. Mörten som brukar vara talrik i Svartån lös med sin frånvaro under Browning open men hittades av Jimmy Brax längre upp i ån och de var mogna för leken. Rom och mjölke formligen sprutade ur dem så fort de nuddades och vi får väl hoppas att leken är över innan nästa helg och de kommit tillbaks till sträckan.
 
Att det finns grova braxar låter ju lockande för min del och kan man få en eller annan så verkar det ju som om man har en god placering rakt in på kontot. Braxarna i Lidan är ju inte heller på humör för att bita över de agnade krokarna, så värmen behövs så att fisket kan sätta fart. Guldfärgade braxar i Lidan har jag ännu inte sett utan det har rört sig om mindre exemplar som fortfarande är silverfärgade.
 
Dagens drabbning i Västra meteserien vanns av Jonas Stridh på 15-16 kilo följd av Jimmy "Brax" Johansson. Bägge med en del braxen i nätet.
På andra sektionen vann Stig Bohrlinger på 8 kilo mört i varierande storlek följd av Thomas "Mäster" Askolin Vikt ?
Synd för mästerfiskaren med ett gott genrep innan SM. Själv har jag ju första DM:et som genrep och det var ju inte tillräckligt bra, vilket bådar gott inför SM.
 
Passade på under dagen att fylla på i boxen med lite tackel inför SM. Förhoppningsvis är det inte sådana tackel som gäller men då kan man använda dem i kanalen senare under säsongen då det kan behövas lite "fjolltackel"
Att jag, Tomas Leijon sätter sig och knyter tafsar med 18-krok med klen lina istället för 0,16 hör ju inte till vanligheterna men i värsta fall så får man ju använda sig av dem.Inte ens huvudlinan kommer upp i den tjockleken. Flöten på 0,75-1,5 gram är ju heller inget jag brukar använda mig av, men samma sak som i Norsholm skall inte få inträffa. Då kunde man bara skratta åt det men nu är det lag-tävling och en helt annan sak. Trots att jag är "det svarta fåret" i laget så skall jag göra så gott jag kan för att inte sänka oss. Senast på hemmaplan var jag mycket besviken på min insats då det gick just i Lidan och det fisket kan jag egentligen. Förhållandena var exceptionella och lotten utgjorde allt för mycket, vilket det inte brukar göra i Lidan. För normalt så kan man vinna över hela tävlingssträckan oavsett mängden av deltagare. För att det finns gott om fisk i Lidan är det inga tvivel om. Förra helgen kunde man ana ett napp. När man sedan drog upp var linan tjock med slem på en längre sträcka.
 
Vilka som skall räknas som favoriter är väl Splash som har segraren Henrik Bengtsson, Anssi och Tono i laget vilka alla var sektionssegrare dag 1 på Browning open. Ovansiljan är ju giftiga då Lilja redan har siktat in sig på löjorna ihop med Lindh medans Jörgen har gottat sig med ännu mer pimpelfiske så att själen kan få ro (om möjligt?) VBMK är giftiga och samma gäller Balans. Hur vi lilleputtar från Skaraborg kan mäta oss med de andra uti vida Sverige återstår att se. Men alltid lär man sig något. Och inte heller nu blir det fiske med T.A.P. och skam den som ger sig. Någon gång har jag ett så att jag kan lära mig detta. För det är som med pimpelfiskets teknik med tafs och varpspö att vid vissa tillfällen så måste man ta till dessa trix för att få fisken till att bita. Kommer att anamma det någon gång med men först skall jag bli tillräckligt bra på att fiska med 3-krok innan jag ger mig i kast med det.
 

Kommentarer
Postat av: Storm

Jorå Thomas !
Min själ är som vanligt i full harmoni, speciellt efter att ha varit med de "riktiga" isfiskarna i Trysil....var tog du vägen ?
Skrapat bort spindelväven från meteprylarna nu, Team Storm är som vanligt på gång ;-)

Svar: Man får inse att det får vara måtta på stolligheterna någon gång.Men kanske det kan bli Trysil någon gång i framtiden.
Ses på Lördag men då som ensamt Leijon
Tomas Leijon

2014-05-04 @ 23:04:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0