Påskpimpeln över för i år !?!?

Nu är påsken slut och många har åkt hem som nykokta kräftor för att slicka sina sår efter fiskedragningen i Jämtland och Dalarna. Men inte riktigt alla. Vi stannar uppe tills SM och skall ut och fiska på lite olika vatten vad andan än faller på. Tyvärr skall det komma in blåsväder så det kan ju bli lite minskning på fisketiden på grund av detta men vi får se!
 
På lördagen fiskade vi på bland annat Gåxsjön Lövberga som är en fantastisk sjö att producera fina fiskar och de flesta hade kontakt med fin fisk och några lyckades med att få upp dem.
Bror E G T Olsson med en präktig Gåxsjöabborre.
 
Själv kom jag lite offside redan i starten men fick prova på ett nytt område för mig och har nu ännu ett ställe att gå till nästa gång vi skall dit. Hittade inte något vettigt fiske förrän sista 10 minuterna och det är ju för sent om man skall plocka ihop 10-20 kilo som vinnarvikten brukar vara här. Heikki Vuotolainen har inlett sin formtopp och kommer igång alltmer för varje pass som går och radar upp fina placeringar.
 
På söndagen var det dags för den traditionella Vikinganappet på Landsomfjärden. Utgång ifrån Camp Viking i Gällö och planen var att fiska utanför andra startplatsen vid bondgården rakt över fjärden. Sagt och gjort så gick vi dit och med våran sena utgång fick vi gå på fisketiden med men det får ju gå om man skall hålla på att kränga grejer till alla.
Uppladdning inför Vikinganappet 2015
 
Starten gick och man såg att Lotta och Mikael Engvall startade i sundet utanför och Matilda rakt utanför starten (bondgården) medans jag och Ronja började utanför udden. Fiskade mig in emot land och fick någon enstaka fisk men det var inte fart på dem men man kännde att de fanns där så jag trökade på och borrade upp hål efter hål med ganska klent resultat. Efter 2,5 timmars fiske och endast ett 20-tal fiskar lät jag borret stå för att bakhålsfiska. Fick då fisk i de flesta hål med varierande storlek me allteftersom så ökade det på i antal och storlek. Var lite sur på mig själv att jag inte borrat upp fler hål för jag var ju själv och hade alla möjligheter att plocka upp fisken då de nöp i ordentligt när hålen fått stå. Fick nog inte en enda fisk som inte svalt grejerna och endast änden på pirken stack ut. Plockade ihop 5,7 kilo på 81 fiskar innan slutskottet small.
På vägen hem fick man höra att det var gammelhålsfiske för de flesta oavsett om de fiskat abborre eller mört.
Hemgången över Landsomfjärden.
 
Hettan som var på isen var enorm och man fick palta av sig så mycket kläder som fick plats i konten för att inte flyta bort. Så det var väl tur att man inte fick mer fisk. Ronja kämpade tappert och var med på hela svängen och vilken 8-åring hade gjort samma sak? Hon är ju stenhård! Och vad som gäller alla mina idoler så är de faktiskt på andra plats vad som än gäller för mina förstahandsfavoriter är ändå mina barn. Vilka kämpar!
 
Kvällstävlingen från sågen funkade inte alls för mig då jag letade efter ett grund jag varit på 2 gånger tidigare men hittade det tyvärr inte och fick endast 1 3-hektos på en mängd med hål. Vi var visst flera stycken som var ute och letade efter samma grund på helt skillda ställen men ingen hittade det. Kanske de har kört med vägskrapa på botten och rensat bort det?
 
På annandagen var det dags för OS-pimpel på Storhamra.
Gick ut på isen och gick så långt jag hann innan startskottet gick och det var endast rakt över viken denna gången medans Matilda och Ronja började strax utanför starten. Fiskade på kanten men fick endast småfiskar och när Patric E kom förbi så fortsatte vi bortåt över första öarna. Gick lite vänster och fick 2 lite större abborrar men ingenting mer så vi fortsatte ut på nästa fjärd. Fick en bild från Matilda att starten var bra och det fanns fisk där och jag tänkte att nu har jag gått över ån efter vatten.
 
 
Matildas start på Storhamra var ju inte allt för pjåkig.
 
Väl ute på nästa fjärd satt redan Patric och plockade borrar i lagom tävlingsstorlek och jag vek av åt vänster. Fick lite blandad fisk och vi fortsatte förbi nästa udde. Brände en kilosklump i iskanten men fick upp lite hopp om att man var rätt ute. Men efter en stunds fiske så dog det ut och det var samma för alla i området och manskapet spred sig över nejderna. Fortsatte tillbaks men fick ingen ordning alls på fisket och gick ut och provade runt lillön och 2 grynnor utan tillstymmelse till fisk och gick tillbaks till starten och avslutade där med fisk i varje hål. Men det var ju så dags då. Slutset kom och jag kunde väga in 185 fisk med en vikt av 4,8 kilo vilket normalt är en bra vikt hemma men på Storhamra så är det en ökenvikt men jag tog i alla fall ledningen när jag vägde in då jag var bland de första att väga in. Och det är ju inte fel att ta ledningen i OS-pimpeln!
Invägningskö på Storhamra.
 
Allteftersom det kom in fler människor så ser man att man har varit helt fel ute då de kommer in med både 1 och 2 kassar med fisk. Rykten gick om att det var någon som kom med 3 kassar men det var väl Laxen som även bar in en gädda i den ena kassen. Laxen å andra sidan var dominant och vägde in ett nytt Storhamrarekord på över 21 kilo abborre. Fantastiskt fiskat på en fantastisk sjö och nästa år kommer vi igen.
Laxen segrade OS-pimpeln 2015
 
Nu har vi tagit en sovmorgon innan vi skall ut och leta efter lite kluns på någon sjö här uppe i Jämtland.
Bara frukost kvar att äta innan vi kör igång.
 
Glöm nu inte SM i pimpeltips som skall vara inne senast i morgon så att jag hinner göra i ordning tipsraderna.
Se tidigare inlägg för vidare information.
 
Sköt om er så ses vi på lördag i Norsjö!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Robex Lundgren

finna bilder

2015-04-07 @ 11:53:21
URL: http://ghgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0