Per häll vann på Sörsjön

Föga förvånande så var det en (av alla) storfräsare som vann dagens batalj på Sörsjön. Även om det nu inte har tävlats där sedan 1994 enligt rykten så var det många som visste mycket om sjön.
 
Själva hade vi skissen från 1934 tror jag det var som Stange så föredömligt visade upp på bloggen och jag hade spanat ut vart jag skulle gå men när vi kom fram insåg jag att det var fullständigt omöjligt att gå dit då det strömmar igenom sjön och var helt öppet i strömfåran som gjorde att denna viken var helt borta ifrån fisket.
 
Gick då i stället för att leta efter ett kuperat område som var skiftande från 2-8 meter. Fiskade mig mot land där det var tomt och först när jag närmde mig land fick jag första fisken. Fisken betedde sig knepigt och jag hittade ingen som helst  rytm eller logik i fisket då det helt plötsligt bara satt en på och sedan inte mer. För att få någon mer så fick man gå minst 20 meter därifrån för annars fick man inte något alls.
 
Fick helt plötsligt fisk i 3 hål i rad och trodde att jag hittat ett bra område men det gick inte alls. Så jag fiskade mig utåt igen. Träffade på fler som hade fått till och med mindre än mig men fortsatte ändå. Till slut var jag så desperat satte jag på Vänerpirken för att dunka på djupet då det skulle finnas fin fisk. Men då träffar jag på en av grundtopparna och fortsätter vidare. 
 
Tillbaks till starten där det satt en hel del fiskare och bara en enda liten loppa och Chefen som kom över med de dräpande orden: Har du bara 19 fisk! Jag har flera hundra men de är små! Insåg då det faktum att jag inte skulle ta speciellt många skalper idag utan fick se mig i bottenträsket. Gick ut igen till en klunga som satt runt grundtoppen jag tidigare gått över och de plockade den ena fisken efter den andra och fina var de med. Vilken öken. Det var ju där jag gick med Vänerpirken men idag var det småpirk som gällde.
 
Hann i alla fall få en bättre fisk och några småttingar till så jag hade bara 25 fiskar som vägde 850 gram och en 21:e plats i tävlingen. Albin spöade mig med 4 hekto och Tibros stolthet Patrik E G T Olsson gick in och knep sista priset i vanlig god ordning med sina 3,2 kilo. Bra jobbat Patrik!
 
Per Häll var det ingen som kunde stoppa idag då han krossade allt motstånd (och det gör han ju emellanåt) med sina 6 kilo följt av J-E Stange och Ove Rosen.
 
I småland var det idag ombytta roller på Knallarna då Andersén vann med Möller som 2:a Knallsuccé
Uppe på Jämtcupen var det Sveg för hela slanten i Jämtcupen med 3 st från Svegklubben i topp med Martin Södergårds i spetsen. Bra jobbat där med.
Thomas Larsson hade slagläge inför den avslutande dusten men drog en nitlott på isen idag.
 
Vad det gäller isläget så ser det riktigt mörkt ut på hemmaplan. Lerdala-Lången går helt öppen, Vristulven öppen i mitten och stora flak som bryter sönder och Flämsjön som går öppen på storsjön. I och med att det i den kommande prognosen endast är 2 punkter med blå nollor så räknar jag med att alla isar är borta innan dessa 10 dagar har gått. Synd att det aldrig blev någon riktig vinter i år heller. För nu tror inte ens jag på att undret skall ske så att vi får bärkraftiga isar här i vinter.
 
Börjar tröttna på att bara åka bil mer än man fiskar så vi får se vad framtiden utvisar om, när och vart det pimplas igen. För nu börjar bägaren bli full och valkarna i aktern har blivit allt för tjocka. Hoppas nu bara det är bättre förutsättningar norrut så det blir stabila isar då vårfisket nu börjar.

Kommentarer
Postat av: Möller

Det tär på en att köra så mycket. Ta en ledig helg så syns vi uppe i Falun/Borlänge med ny energi!

Svar: Vet inte om abstinensen blir för stor då. Men det finns med i kalkylen att det kan bli så med. Finns ju en hel del kul tävlingar kvar men om jag inte missminner mig så går ju Kälarne cup samma helg och det lockar ju också!
Tomas Leijon

2015-02-22 @ 22:35:37
URL: http://knallens.wordpress.com
Postat av: J-E Stange

Nej då ut och åk!!
Åk till Vika i Falun på cancertävlingen nu på söndag och ta en ravanch på Sm vattnet. Nu får du chansen att fiska där det var som bäst under SM.
Tyvärr har vi i Örebro DM annars skulle jag själv hängt med till Runn

Svar: Ja vi får väl se vad det kan bli. Men erat DM är väl öppet också och det är ju kortare att åka än till Runn. Behöver lära mig att pimpla först bara och att ta rätt beslut vid rätt tillfälle. Är ju inte speciellt imponerad av min insats i söndags.Är nog faktiskt den tävling jag är minst nöjd med under hela vintern (än så länge).
Hoppas bara men kan komma ut på något rejält fiske innan man far upp till Jämtland. För där blir det ju alltid bra i alla fall någon av tävlingarna.
Hoppas vi ses där med.
Tomas Leijon

2015-02-23 @ 07:57:28
URL: http://team-orebroarna.blogspot.se
Postat av: Stange

7-8 När både Borlänge-Falun och Kälarne cup går så måste jag tyvärr åka ålandfärja då en god vän fyller 50år och väljer att fira detta i en båt.

Svar: Kan han inte fylla år på sommaren i stället.Sabba ett pimpeltillfälle!
Tomas Leijon

2015-02-23 @ 20:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0