SM-resumé dag 1 och Pimpeltips-SM resultat

Hemkommen och någorlunda uppvilad får jag rapportera om dag 1 på SM i pimpelfiske på sjön Runn 2015.
Resan började på fredagen då vi tog oss upp till Lugnets stugby för att övernatta innan lördagens tävlingar.
Kroksortering och larvplockning blev  kvällens huvud-syssla men till slut kom vi alla i säng efter en ordentlig kvällsmat på Scandic.
 
Upp på morgonen och iväg till tävlingsplatsen och få träffa alla underbara människor från hela vårat avlånga land och göra de sista förberedelserna inför tävlingen och det drar ihop sig till start. Avvaktar lite väl länge med att gå till startplatsen då jag ser att Daniel och Matilda också är kvar och frågar dem om planen. Själv hade jag 3 val och det var att stanna extremt kort i starten, extremt långt bort eller vänster in i viken och valet hade blivit det korta. Men då de sa att de skulle stanna i starten traskade jag iväg för att sondera läget om vilket annat alternativ det skulle bli för mig.
Kom fram till startfållan och de flesta hade gett sig av redan och det var bara att traska iväg och bestämma sig sedan.
Fram till första vägskälet gick jag förhållandevis lugnt och kollade på vart alla andra tog vägen och det var med besvikelse jag såg att denna planen delades av fiskare i mass. Såg de som skulle extremt långt och det var många som skulle ta sig iväg på den plogade leden och de som var längst bort var redan ett par kilometer bort så det var bara att lägga ned.
Man fick nästan ha kikare för att se de som sprungit längst bort bara på ett par minuter.
 
Alternativ 2 var ju att ta sig in i vänsterviken men det var ett pärlband med fiskare som gick där med så det blev också nedlagt.
Ny plan med check av hur det såg ut med fiskare och bergskanter så fanns det 2 nya alternativ. Det ena var att gå rakt fram eller hålla sig längs med kanten på udden och valet föll på udden.
Orken var sparad så man kunde orka med att borra i massor och jag hittade en ledig yta som skulle intas.
 
Fisket började och jag satte mig medvetet innanför de övriga fiskarna med tanke på att försöka få igång fisken så grunt som möjligt och även ha en hel del gammelhål att tillgå längre fram på dagen. Fick fisk i andra hålet och fortsatte inåt och på 70 cm djup fick jag fisk igen men bara 2 åt gången. Fortsatte utåt och fick 8 fiskar men i nästa kom en gädda och slet av pirken. Såg till min förtvivlan att jag inte hade några 33:or i reserv och fick ta en hedenskog i stället och det gick inte lika bra trots att det inte gick bra innan. Fortsatte inåt igen och till slut hade jag ett 25-tal hål som skulle sparas lite innan jag bakfiskade dem.
 
Fiskade mig in i klungan men fick ingen styrsel på fisket och efter en timme skulle jag gå in till min länga med hål och såg till min förtret att precis en annan fiskare gått dit så det var bara att låta bli. Tog en ordentlig lov utåt och fiskade mig långt ut för att se om man hittade någon större fisk men på den helt släta botten hittade man inte mer än ett par fiskar och de var inte tillräckligt stora heller. Tillbaks in i klungan och såg att "min" yta var orörd efter bakhålsmetaren cå jag fiskade mig tillbaks däråt. Då kom Ronja dit och det är ju alltid härligt för även om solen går i moln så har man sin egen lilla solstråle i närheten som värmer.
Min egen solstråle Ronja!
 
Precis när jag kom fram till mitt område kom en ny bakhålsmetare och äntrade scenen. Hann dock ta den ena slingan själv men lusten började tryta då det inte ville sig och loppet var då redan kört. Fiskade mig hemåt och konstaterade att det jag gjorde var inte rätt för dagen och det som normalt sett funkar när man fiskar från den vanliga udden funkade inte alls. Inte förrän jag petade på blodisar på kroken så fick jag fisk. Men det var ju ändå för sent.
Tätt bland deltagarna på pimpel-SM
 
Väl tillbaks till starten kollade jag med Daniel och Matilda och insåg att de fiskat bra så jag höll mig på avstånd ifrån dem och gick i stället och lallade runt innan slutskottet gick. Fick ihop 58 abborrar som vägde 1,3 kilo och det var väl vad jag räknat med att få i ett hål. Så inte var jag nöjd med detta men heller inte bitter. Fick glädja mig åt andra som fiskat bättre. Sedan var det bara att ta sig hem men tanken föll ju på dem som tagit sig långt bort för nu hade det börjat blåsa ordentligt så de fick ta sig hem i ordentlig mot-vind. Skulle de hinna och hur många skulle bli diskade?
Hemgångsdags och de som suttit i starten var nog ganska nöjda med det då det friskade i i vinden.
 
Hemgången blev lugn och fin då jag satt precis utanför startfållan när slutsignalen eller skriket som det blev här då skottet hörde i alla fall inte jag. Var ju lite problem då det åkte förbi en snöskoter 3 minuter före start och fick till ett smällande ljud som många uppfattade som startskott och började fiska.
Väl tillbaks såg man att fisket inte hade kommit upp i vanlig Runn-status och påsarna var förhållandevis små ändå men det var ju innan långlöparna kommit tillbaks. Så spänningen blev oliiiiidlig som Peter Harryson sa innan prisutdelningen var. Men till slut stod det klart att Matilda tagit hem guldet i Äldre Damjuniorer med en vikt som gett henne 5:e plats i Dam-klassen och en 6:e totalt av alla Damerna så nu får de damer som fiskar börja se upp för nu kommer de yngre ikapp er snart!
Matilda tar emot sin Guld-Medalj och folkets jubel
 
Så man undrar hur det nu har gått i pimpeltips-SM då det blivit blandat med skrällar och många segrare hade bokats in på tipslapparna.
Matilda och Anna med sina guldmedaljer och dem hade jag själv skrivit in i min lista.
 
I tips-SM så var det några som inte återfanns i reultatlistorna och 2 av de spelade blev diskade med följda straffpoäng som följd. Martin Södergårds som hade över 6 kilo i påsen hann inte in och Dan Ersbjörs som föll på eget grepp då han var förhandsfavorit med en påse som gett honom guldet om han bara hunnit in i tid.
Men resultaten hade inte gjort någon skillnad i tips-SM då de som spelat på Ersbjörs inte lyckats i de övriga klasserna.
Bäst av dem alla var den nykorade Svenske mästaren Lars Gullstrand som nu innehar det nya rekordet med endast 48 poäng i sin tipsrad. Knappt slagen blev Juha Saronen följd av Henrik Jonsson. Och då ska ni veta att det var tätt mellan dessa 3 då Henrik hade 63 poäng
Lars vinner nu förutom äran av att vara Sveriges mest kunnige av Sveriges alla fiskare inom pimpelsporten det "gula setet" så att han kan ta nya titlar med detta.
 
Jag kommer även att dela ut 2 extrapriser till några prestationer och det är till den som gissat segervikten bäst och det var Jörgen Storm som endast var 295 gram ifrån och han kommer att få ett Dalaspö.
Andra prestationen var Stefan Olsson som prickat in hela 6 st segrare och även hade Ersbjörs som spelhäst. Även han kommer att få ett Dalaspö.
 
Nästan så att jag skulle ge ut ett 3:e pris med för det var bara en enda som hade 2 diskvalificerade i sin spelrad men dotten-nappen nämner vi inte. Jag själv hade ju både Ersbjörs och mig själv som spelhästar och bara där hade jag ju 120 poäng. Men jag var ju utom tävlan också så det spelar ju ingen roll.
 
Kommer nog att köra en liknande tävling igen men vi får se om det blir till Norsjö-SM eller inte. Vi får se.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Storm

Tack Tomas :)

Svar: Säg bara när, var och hur du vill ha ditt spö och vilken modell.Ses
Tomas Leijon

2015-02-08 @ 22:15:25
Postat av: Stefan O

Hej hej! Jag ser fram emot att få spö. :) Min adress står i mailet, så om du vill är det bara att skicka på posten. Annars får vi ta det om du ska upp till Västmanland/Dalarna senare i vinter!

Svar: Ja det ser ut som att vi får fortsätta "globetrotta" oss fram för att få hitta isar. Det är just nu 9 äckliga plusgrader hos oss.Bra tippat att få in så många segrare. Nytt rekord i sammanhanget.
Tomas Leijon

2015-02-09 @ 16:19:37
Postat av: thomas

jodu det var jag som hade 2 st diskvalificerade i min rad :) annars var det en bra rad ju ;) thomas

Svar: Det var många bra rader och även jag hade diskade tävlandes i min egna lista utom tävlan. Sen spelade jag på mig själv och det var ju ingen lyckad satsning.
Tomas Leijon

2015-02-10 @ 16:37:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0