Andreas Lundberg vann Järfällamästerskapet

Då har vi äntligen kommit hem efter ännu en resa till Ekolsundsviken i Mälaren.
3 morska fiskare begav sig från Lidköping. Jag, Mälarskräcken Albin och Evert. På parkeringen 31,6 mil hemifrån samlades fler och fler från många delar av Sverige. Grodan hade fått med självaste Herr Ahlgren som skulle säsongsdebutera dagen till ära och Knallarna kom med 2st 3-mannabilar till starten. Smålänningar mötte upp och så de gamla vanliga i Stockholmsregionen så klart.
 
Man kunde börja med heja hejasången om man nu kunde alla namn som: å Björne var här och Lasse var här och heja heja Mats Petterson är här. Men det skulle bli ganska tradigt om man skulle skriva ut alla deltagarna på detta sättet så jag slutar med det nu.
Deltagarna samlas inför genomgång av dagens tävling på Mälaren.
 
Ut på sjön och planen var att försöka hitta fisken grunt då det denna gången var snö på isen jämnfört med förra gången då det var blankis. Planen var nog lika för alla för ute på fjärden där hela klungan satt förra gången var det öde medans längs med kanterna satt det små myrstackar här och var. Gick då till exakt samma startpunkt som senast då jag visste en liten vik som såg giftig ut och var grund men senast levererade den nästan inget alls.
 
Väl framme såg jag att någon tidigare hade haft samma idé och hela viken var uppborrad men jag bestämmde mig för att testa ändå. Första hålet och det nappade direkt. Fick fisk men det var inte den farten som behövdes så jag tog en lov in i den uppborrade viken. Fick fisk i stort sett alla hål men för dåligt. Gjorde då en rokad och gick in mot land på andra sidan pumphuset och där fick jag ett riktigt bra hål och efter 1 timme och 10 minuter passerade jag 100-strecket. Fortsatte in och ut och det nappade i stort sett vart jag än borrade men storleken var lite beklämmande. Skall man komma över 10 kilo behöver man nog hitta lite större fisk.
 
40 minuter senare är jag över 200-strecket och 300-strecket passerades när det var 50 minuter kvar. Men allt eftersom tiden gick blev vi allt fler som fiskade i området och fisket mattades ut. Satte upp et mål att försöka komma upp i 400 innan slutsignalen ljöd och jag lyckades nästan. 397 abborrar som vägde 8920 gram. Skönt att äntligen få en vikt på 8 kilo, för det har jag aldrig fått förut. Så om jag hade lyckats med att få de sista 3 fiskarna så hade det kanske gått över 9 kilosgränsen.
Nästan 9 kilo i konten idag.
 
Såg på påsarna att det var inte allt för dåligt fiskat idag då det var många 4-6 kilospåsar idag men några hade också betydligt mer. Värst av dem alla var Andreas Lundberg som fått sitta i stort sett själv invid en vass och fick även hektosfiskar då han fiskade ganska ostört. Ensam över 16 kilo så blev han segrare i Järfällamästerskapen och delsegrare i Pimpelsport cup. Även segraren från Norasjön var framme på prisplats så han har nog drygat ut sin ledning där med.
Dagens segrare Andreas Lundberg ser faktiskt ganska nöjd ut!
 
Bäste sörlänning blev Patrik E Olsson fiskandes för Tibro SFK med sina 9,5 kilo. Bra jobbat Patrik. Heja Tibro!
Knallarna for tidigt hem med första bilen för de hade nog förtatt sig på gårdagens KM. Vet inte vad Mats ska skylla på då han vilat sig i form i stället!
Kul att se många som börjar fila på SM-känslan redan för om 2 veckor är det ju avgjort!
Hoppas bara att vädrets makter ser till att vi får det riktigt trevligt under SM för det är väl det enda som kan störa. För på Runn finns det ju också gott om fisk och deltagarna har jag ju i stort sett redan träffat alla och det finns många positiva, underbara människor man bara längtar efter att träffa igen. Ni vet alla vilka Ni är!
 
Vad som gäller nästa helg får kommande vecka utvisa då isarna i söder inte är vad de borde vara så här års.
Så under tiden kan ni knåpa ihop erat SM-tips och skicka in det så snart som möjligt så att jag hinner sammanställa för att snabbare kunna kora en svensk mästare i Pimpelfisketips: Se tidigare inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0