Dag 1 mete-SM i Kinda kanal

Nu på Sveriges naionaldag hade vi vårat första pass på mete-SM i Internationellt mete.
Kinda kanal var arenan och en ny bekantskap kan läggas till handlingarna. Det har varit ett långt uppehåll sedan storhetstiderna från 80-90 talet då till och med ett VM gick av stapeln här. Så det var inte bara jag som hade min första dejt med vattnet.
 
Förhandsrapporterna var många och brett skilda. Från att den ene säger mörtfiske och nästa säger löjfiske medans den tredje säger att det är braxen som regerar. Fiskemetoderna skilde sig även dem med långspö. Takeapart och rullspö var alla dominanta. De första rapporterna sade att det var ständigt 10 kilo på vinnaren medans flera rapporterade surfiske a´la sur dag i Göta kanal med flera som nollat och rapporterade om vikter mellan 1 och 2 hekto. Alltså kunde man inte dra någon slutsats om hur det stundande fisket skulle bli. Det enda man kunde vara säker på var att Adell skulle sitta på kanten.
 
Samling med standardprocedurer innan tävling med anmälan och mäskblandning som huvudingredienser så var det dags för lottning. Efter flera dragna nummer var det dags för Kent "kant" Adell att dra och visst så drog han A 1 och fick kantplatsen nedströms.
Såhär glad blir Kant. Förlåt jag menar Kent Adell när han drar sin kantplats nummer 1000 just på SM
 
Strax efter var det min tur och E11 vilket var den andra Kenten.  Förlåt jag menar kanten fast uppströms. Nöjd med detta traskade jag iväg med första lasset och smålog för sig själv att man plockade rätt nummer denna gången och skulle få förmånen att fiska kant dag 1. Men säg den glädje som varar. Vid andra rundan fick jag höra att den dataexperten som vi inte nämner nu hade lagt in 2 st nummer 55 och därmed en plats för lite och den sista fick då plats E12. 
 
Men det är sådant som händer och om man skall bli Svensk Mästare i mete skall man kunna slå alla på vilken plats som helst så det var bara att köra på.
Och då jag tolkat att det skulle vara surfiske på småfisk så hade jag planerat efter det och tacklen gjordes på plats. 3 gram som tyngst ner till 0,8 och tunna linor med småkrok på.
 
2 mäskplatser skulle göras med mörtmäsk på långspöt och braxmäsk på långspöt samt en bytta löjmäsk då det fanns en hel del löja som plaskade omkring på sträckan. Jokers var leemade och klara redo för att kastas i och starten gick.
 
Ganska snart började kanten och Fredda som satt på min vänstra sida plocka fisk efter fisk medans jag inte hade ett enda napp de första minuterna. Men efter 10-15 minuter fick även jag en löja och hade i alla fall räddat namnet. Ut med rullspöt och det bara smattrade i grejerna och upp kom det löjor och mörtar i ganska rask fart men grannarna drog dem på långspö respektive TAP så det var ingen skillnad.
Efter en stund nappade det riktigt bra men inte något bättre än för grannarna så man knappa ju inte in något här heller innan det blev tvärstopp.
 
Visst nappade det men jag kunde inte kroka fiskarna och när jag gick upp i krokstorlek så slutade det att nappa. Vilket dilemma. Fick ingen ordning på hur jag skulle göra och något som var så utslagsgivande med krokstorleken har jag inte varit med om sedan lag-SM i Lidan för ca 15 år sedan då rätt krokstorlek tog slut och tog jag större krok så nappade intre braxen och tog jag mindre så missade jag nappen.
SM-sträckan dag 1 med Freddan som granne nedströms.
 
Freddan fläskade upp 2 pimpelfiskar på rullspö men själv fick jag inga bättre fiskar alls och resultatet insåg jag tidogt att jag skulle ligga i bottenskrapet. Jag fick ihop 2,9 kilo och sista platsen på sektionen var min.
Men glädjande att Challe var stabil som vanligt och rodde hem sektionssegern på E med 6,7 kilo. Kul att det var så jämnt ändå med en topp på 6,7 kilo och en botten på 2,9.
 
Hur det gick på de andra sektionerna vet jag inte riktigt men det var extra kul att Johan från Trosa vann sin sektion och vi har därmed bytt plats med varandra då det var precis tvärtom för ett par år sedan. Men jag får väl inse nu att vila sig i form inför ett SM är inte att rekommendera för mig utan får satsa lite om det skall bli något av det. Har ingenting att skylla på idag mer än att jag tog fel beslut om tacklens utseende. Och då jag inte kunde få in löjan över den pålade kanten så stod jag mig helt slätt. Går ju heller inte att säga att TAP skulle varit bättre idag då kantpltsen krossade mig med långspö 7M
 
Men i morgon kommer jag ändå inte att visa hänsyn och jag hoppas för eran skull att om ni ligger bra till från idag så vill ni nog inte sitta på samma sektion som mig i morgon för då kommer ni inte att vinna SM för i morgon släpper jag loss demonerna och fiskar som i trance.
 
Sköt om er så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0