Lag-DM i Internationellt mete avgjort i Skaraborg.

Idag har vi avklarat den sista deltävlingen i 2015 års Internationella mete lagtävling.
Arenan var Göta kanal på Ludvigsons i Töreboda.
Dagen till ära var det lite rokader i laget då det var manfall och Patrik Ericson gjorde comeback i gamet.
Patrik Erikson laddar upp grejerna som om han aldrig varit ifrån scenen!
 
Dagen skulle även bli min egna premiär med att fiska T.A.P och några tackel hade knutits ihop med löjligt små krokar. Mäsket blandades som planerat med leemet för sig och 1 kg super cup för sig. för att sedan blandas ihop och läggas som en matta på botten. Toppade sedan med en boll med inslag av nedklippt mask, pinkies och frysta blodisar sedan det riktiga fisket.
Första dagen som T.A.P fiskare.
 
Hann inte ut med bollen i cuppingkitet innan Pelle Hagman (gäddkungen) redan drog in sin första fisk. Bytte då till en top med ett 1,75 grams flöte och 16-krok och fick i första driftet en björkna. Nästa drift en mört och starten var klart godkänd. Sedan tog det en stund till innan fisk nummer 3 dök med flötet men sedan tog det stopp. Efter en längre stunds frånvaro av fisk som ville nappa så lade jag i ännu en boll med koppen och började mäska för löja.
 
Det gick ju en hel del löja i vattnet men som vanligt gick de för långt ut och man nådde dem inte med 4-metaren.
När jag mäskat en stund så kunde Pelle inte längre mörka att han fick fisk då braxen plaskade ordentligt vid håvningen. Thörneling till höger om mig fick även han magert med fisk och även Patrik håvade en brax. Så nu måste de vara igång tänkte jag. Men fisket uteblev och då jag fick en knut på reven bytte jag top till en med 0,8 grams flöte och 18-krok som apterades med en lys-pinkie. Resultat direkt men  missade nappet. Ner igen och flötet dök direkt och en abborre fick flyga upp till mig.
 
Byte av pinkie och ut igen och napp direkt. En mört ville vara med och leka. Nu var väl koden knäckt tänkte jag men tyvärr blev det pannkaka av det hela. Resultatet för dagen blev 3 löjor en björkna en abborre och några mörtar som tillsammans vägde 220 gram. Missade en krokning och krokade för hårt då det nappade en gissningsvis större fisk och kroken lossnade. Min Atagonist för dagen Pelle den hemlige Hagman som hade dagens högsta vikt med sina 2,3 kilo. Thörneling på andra sidan om mig hade dagens lägsta vikt med 120 gram på 4 fiskar.
Dagens värsting Pelle den obarmhärtige Hagman flankerad av Håkan Wallin vid invägning. Och ta mig tusan om han inte ser lite skadeglad ut!
 
Patrik E vann sin sektion med över kilot och Challe vann även han över Pirremannen som hör kor lite varstans!!!    Dagen glädjeämne. Tack för den Pirre!
På D-sektionen vann Mästerfiskaren Askolin över Micke men det var nog den jämnaste sektionen. 2-2 i resultatet idag blev i slutändan 10-14 i Lidköpingsfavör. Tibro kom på en hedrande andraplats.
 
Hur kan man summera sitt första pass med T.A.P?
Ja det var nog ingen rättvisande dag att ta några fasta beslut om vad man skall ha för krav på T.A.P spöt men vissa kriterier vet jag ju redan nu att de allra tunnaste spöna vill jag inte ha utan det skall gå att hålla i dem utan silkesvantar. Att det sedan var vindfritt (i förhållande mot resten av våren) så har jag inte testat hur spöna beter sig då. Men att man får ett helt annat processfönster för att presentera betet  är det ju inget att tveka på. Men det visste jag ju innan så det var ingen nyhet.
Och man undrar ju om det skulle ha fungerat med de gamla spöna idag. Svaret kommer vi ju aldrig få men så mycket sämre kan det ju inte bli ens i Göta kanal!
 
Nu får jag testa lite mer med detta fisket så att man får in lite rutiner på detta och lär sig den nya dimensionen i och med T.A.P
 
Tack Claes för bilderna du skickade då jag själv glömt min telefon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0