SM i Kinda kanal summering.

Då har 2015 års batalj inom det individuella Internationella metet blivit avklarat.
Vad jag hade som förväntningar var med blandade känslor då förhandsinformationen varierade och så blev även prepareringen av grejerna.
Då jag endast metat 2 gånger i år och utan nån formtoppning så hade jag en virrig plan om hur det skulle bli och planen följdes återigen vilket i stort sett kan vara det jag skall vara mest nöjd över.
 
Planen var att på långspö lägga ut mörtmäsk och på rullspö ett braxenmäsk och en bytta löjmäsk förbereddes dag 1 och resultatet uteblev fullständigt med 12 poäng i bagaget till dag 2 och helt grusade förhoppningar om en bra placering under SM:et. Men jag skulle ju inte göra det lätt för dem som ville vinna och planen var glasklar även dag 2. Precis samma upplägg på mäsket men löjmäsket skippades då det inte var lika mycket löja uppe och visade sig innan start.
 
De sedvanliga procedurena följdes på morgonen och Adell som måste ha deppat ihop efter första dagens kantfiske utan vinst lyckades inde dra kantplats nummer 1001 utan fick sitta på A 10 medans jag själv fick A6 som besattes av Jonas Jansson första dagen. Fick lite tips av Jonas om hur han både fiskat och mäskat på platsen och det skulle ju stämma bra för min del.
En nedbruten Adell mäktade inte med att dra kantplats dag 2 men nästan innerkant i stället.
 
Upptacklingen blev 4,5,7-meters långspö med tyngre flöten än dag 1 då jag nu hade 3,5 meter djupt i stället för 1,5 meter dag1. 6-meters med Borlängetackel för att punktmäska på 7-metersplatsen. Inga löjspön då jag räknade med en andradagseffekt med heltokiga mörtar och inslag av braxen och kanske lite fin abborre. Fisk direkt för grannarna och nu hade jag Freddan på högersidan istället för vänstersidan så det börjar ju likna förra årets lottning då jag fick samma grannar bägge dagarna. Måste ju bero på att de tycker att det är himla trevligt att fiska bredvid mig. Marcus Enström saknade nog någon som käbblade på honom så han fick bli min vänstre granne och även han fick fisk direkt.
 
Tog en liten stund innan jag fick min första mört som följdes av ett par småttingar till ihop med ett par löjor men sedan dog det ut igen. Ut med feedern för att fylla upp denna platsen med mer mäsk och även Borlängetacklet nyttjades för att punktmäska men även provfiskas med men hade inte ett enda napp på detta under helgen. Men efter en stund fick jag även fisk på feederspöt även det en mört. Och nu kom en omgång då det var som att lägga ned feedern på en vibrator. Är inte övertygad om att det var fisk då det lika gärna kunde vara feedern som rullade på botten. Men det var inget höjdarfiske men det kom i alla fall upp lite fisk emellanåt men jag var mest åskådare.
SM-sträckan i Kinda kanal dag 2 belamrad av glada metare.
 
Fick höra av Stig Borlinger som gick som bankrunner för dagen och han var faktiskt den enda jag ledde över efter dag 1 då även han hade 12 poäng men lägre vikt att Challe plockade bra och då jag inte hade något bättre för mig var jag ju tvungen att gå och plåta honom "in action". Lade ut feedern sprängfylld med braxmäsk och 2 Leijon-maskar på och gick iväg.
Lidköpings stolthet Charles Fasth in action.
 
Var skönt med en liten bensträckare och jag gick tillbaks för att kolla feedern och den var helt orörd vilket inte alls gav några goda vibbar alls. Spelade ingen roll vad man än gjorde så fick man ingen respons på någon av metoderna. I vanliga fall (för mig) så brukar man ju i alla fall tro att man hittar något som triggar fisken. Men jag tror i alla fall att jag mäskade sönder platsen och om det blir tävling här igen skall jag ha en helt annan taktik. Funderade även på vad man kunde skylla detta debackel med och det enda jag kom på var att jag hade glömt mina solglasögon hemma!
 
Tur också att jag inte varit hockeyspelare för då hade jag blivit draftad till NHL då man för andra gången har blivit bäste poängplockare under en SM-tävling. Andra prestationer var väl Niklas Karlsson som mäktade med att fiska dag1 trots feber men var förståndig att åka hem och vila upp sig i stället för att ge sig ut i blåsten. Krya på dig Niklas.
Jonas Gustavsson klarade av att kroka sig själv i munnen utan att plocka bort masken först och borde fått ett specialpris för denna bedriften!
 
Men jag förbättrade mitt resultat och tog "bara" 11 poäng idag och det gav mig full pott efter denna helgen med maximala 23 poäng. Stig Enström och Erik Albrechtsen försökte även de att få den ärorika titeln-sämst på SM men då får de lära sig att dra lotten som gör att man kommer på sträckan med flest startande och där lyckades jag bättre och det var endast Stig Borlinger som kunde utmana mig om titeln utan straffpoäng men han lämnade ju walk-over.
 
Vid invägningen blev det en gramstrid mellan Joha Axelsson och Charles Fasth som båda hade 2st 1:or och en liknande vikt. Visade sig att det endast skiljde 80 gram mellan dessa giganter som båda även har vunnit mormyska-SM (Johan så sent som i år) Och Peter Bergström gjorde hela Skåne stolt då han knep bronset till FK Balans.
Tre Amigos med medaljer från SM 2015
 
Juniorklassen vanns av Anna Mattson och om man kollar in hennes vikt (på fisken) så ser man att hon klådde 15-20 man i Seniorklassen Bra jobbat Anna! Hoppas fler tjejer börjar med detta fisket.
Anna Mattson med ännu ett SM-guld
 
I Yngre juniorerna så vann Johan Kindlundh före Jacob Järling, båda från Trosa och bronset knep Albin Enström före Oscar Storm och Erik Bjurström.
Juniortrojkan anno 2015
 
Efter tävling var det bara lyxåkande med privatchauffören Micke och det var en välbehövlig lyx för en sargad själ. Men när vi kommit förbi till Motala var det dags att ta en fin middag på Burger King och då kände vi oss alla i bättre form särskilt Challe som varit stabiliteten själv de senaste åren inom fiske över huvud taget. Bra jobbat Challe!
Silversmurfaren Challe.
 
Nu är det bara lag-DM kvar innan sommaruppehållet och vi får se om man testar med TAP då det går i Göta kanal.
 
Sköt om er allihopa så ses vi nästa gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0