Första metaredagen

Idag har det ju varit Kristi himmelfärds dag som i folkmun kallas första metaredagen.
Och vart skall man vara då om inte på fiske. Ronja fick med sig en klasskamrat som ville vara med och fiska så iväg bar det. Till Mariestad för mete i Tidan på den öppna tradmetetävlingen. Hade inte bestämt mig för om jag själv skulle fiska eller inte. Det fick bero på hur det gick för junisarna.
 
När vi kom fram packades bilen ur och vi drog iväg till gänget som bara väntade på att få gå ut i blåsten på piren. För det blåste ju en hel del idag och rakt in från Vänern så det var riktigt snålkallt och gick gäss på Tidansidan medans det var blankvatten i båthamnen. Men innan vi kom fram till anmälan kom det fram att Ronjas kompis inte riktigt var bekväm med situationen och ville åka hem. Men efter lite peptalk stannade vi utom tävlan för att meta lite ovanför bron.
 
Ovanför bron var det en liten trevlig sträcka att sitta på i lä och enligt Steénsson och Bosse var det en bra plats att fiska på med junisar men de brukade mäska lite. Hade inget sug på att mäska då jag tyckte det kunde bli orättvist gentemot de som fiskade på tävlingssträckan. Inte för att vi deltog men ett doftstråk kunde läggas från våran plats och ge de låga nummren lite hjälp. Så vi lade ut 2 spön som Ronja och Lucas fick sköta om och välja och vraka mellan majs, mask och maggot. Under tiden tog jag en lov för att se hur det gick ute på piren för de tävlande.
 
Så ut i blåsten och glada miner trots att  fisket var minst sagt trögt. Lätträknat med fiskarna men fin storlek för vissa.
Heikki Vuotolainen trotsade blåsten och tog på sitt värsta "fighting face"
 
Håkan Wallin blev förvånad över att jag inte fiskade utan bara kollade på.
 
Malte startade på allra bästa sätt med en fin sutare.
 
Men efter en tur fram och tillbaks på piren och räknade ihop endast 12 fiskar  på hela fiskesträckan insåg jag att idag var ingen bra dag att introducera någon på fiske men när vi kom tillbaks så fick Ronja en björkna och de hade ett par napp till men sedan blev det heldött. Tog då förståndet tillfånga och packade ihop. Men vi avslutade med årets första mjukglass som satt fint på vägen hemåt.
 
Väl hemma åkte vi ned till Lidan istället där laget satt och tränade. Spöna togs med ned så att junisarna fick meta lite här i stället. Här var det betydligt skönare och riktigt varmt vid strandbrinken och det tog inte lång tid innan både Ronja och Lucas plockade fisk. Tog då och gick och testade Bloms grejer då jag måste testa hur det är att hantera ett T.A.P. Platsen var ju färdigriggad och uppmäskad så det är ju bara att köra.
 
För dem som inte vet vad ett T.A.P är så kan man förklara det med att det är ett kort spö som är försett med en invändig gummitråd som fungerar som stötdämpare för fiskens knyckar. Spöet har sedan en förlängare som man för ut det lilla spöet med och kan därmed presentera betet på exakt önskad plats. Man kan föra betet fram och tillbaks över mäskplatsen utan att behöva plocka upp reven ur vattnet. I vissa vatten är det så viktigt med presentationen att det är synnerligen svårt att mäta sig med vanligt långspö. Göta kanal är ett lysande exempel.
 
Agnade på med en mask på kroken och släppte ut grejerna men redan när jag tog tag i första delen kände jag att det var ruskigt lätt så man undrade om det verkligen gick att hålla i. Plockade ihop med förlängaren och drog ut grejerna och snabb var jag ju inte då man var livrädd för att bryta av grejerna. Väl ute lyfte jag upp för att lägga rätt reven och såg att jag saknade bete. En löja hade redan nypt masken för mig då jag var allt för långsam ut. In med grejerna igen och agnade om och skyndade mig ut denna gången. Det var väl i snigelfart jämnfört med en rutinerad fiskare med dessa spön men jag fick med mig agnet ut och Blom coachade mig till lite grundhantering av spöt.
 
Blom talade om vart han lagt mäsket och jag sökte av området men reagerade inte på vad som var napp och Blom visade lite till. Men då fisken var lite fjollig i nappen så blev ju fisket lite hämmat av det. Missade första nappet och fick återigen agna om. Tar ganska lång tid att göra detta för mig då jag endast har fiskat långspö i hela mitt liv. Nästa utlägg och fisken krokad. Blev fullständigt livrädd då jag skulle drilla in fisken då spöet känns som om man klämmer sönder det bara igenom att hålla i det. Men in kom fisken och min första T.A.P fisk blev en brax runt 7 hekto.
 
Fortsatte en stund och plockade lite fisk och man fick se hur saktfärdig man är då det är helt andra förutsättningar än man är van vid. Att plocka brax på långspö är ju rena barnleken men att ta dem på detta sätt var ju inte så lätt om man är livrädd för om grejerna skall hålla. De håller ju mer än man kan tro för det är ju inga EPA-spön precis och om de kan fiska karp med dessa så undrar jag varför man beter sig så fjolligt. Plockade upp ca 10 braxar och 2 björknor innan vi begav oss hemåt.
 
Kan väl summera testen med att det är fantastiskt hur bra man kan presentera betet med detta spö och allt man har haft problem med i presentetionen försvinner spårlöst med denna tekniken. Visst så vet jag att jag är ruskigt mycket snabbare att dra fisken med ett långspö men med ett T.A.P kan jag få dem att nappa snabbare. Så det får nog bli snart att beställa ett för att lära sig rutinerna med detta och sen blir jag o-stoppbar. För om man kan klara av  bägge fiskesätten och väljer rätt metod för dagen så har man mycket vunnit med det. Kan väl liknas med 3-kroksfiske kontra tafsmete. Om man kan alternera mellan dessa 2 sätt så kommer placeringarna oftare och oftare.
 
Men jag kan ju rapportera om karparna som sattes i för 3 år sedan och jag har försökt att fiska efter utan resultat har gjort gott åt sjön. Sjön hade räknats ut som död av ägaren då det bara fanns ytterst lite fisk och inget liv över huvud taget. Men nu rapporterar han om de inneboende att andra halvan av sjön mot den jag fiskat i nu är full av liv. Karparna har vävt till sig och är fina nu och Gäddorna blir bara svullnare och svullnare. De plockar dagligen 5-6 5-kilosgäddor och de har knappt sett en gädda över kilot där tidigare. Även abborrarna har vuxit sig grova och det fanns ju bara tusenbröder där tidigare. Får nog åka iväg och testa sjön snart för att flytta några karpar till dammen de kom ifrån. Det blev ju syrebrist där tidigare så att alla de gamla dog. Men nu är det syresatt i dammen igen så vi får se om det går att få upp någon för flytt.
 
Men först blir det en arbetsdag till innan helgen stundar.
 
Och man får passa på att gratta mästerfiskaren Martin Södergårds till vinsten i 1/2 8 hos mig. Han får väl stå för maten nästa gång Nordiska mästerskapen arrangeras i Sveg. Strong insats där återigen och kul att få se honom som segrare där. För vinterns meriter av de största tävlingarna är ju 3:a i pimpel-SM, 2:a i pimpeltips-SM och numera segrare i matlagning TV.
Bra jobbat Martin!

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson

Fiske på "Första metaredagen" är ju en tradition väl värd att bevara så för egen del blev det som brukligt Vallgravsmetet i Gbg. 100 senior o 80 juniorer ställde upp, finns bara 2 klasser numera. För att vara Vallgraven och traditionellt mete så vart mitt fiske oväntat bra, blev 30 mörtar och en löja på de 2 timmar tävlingen pågick. Blev personbästa med en 2:a plats i seniorklassen, detta belönades med en hel rökt laxsida och plakett. Tidigare bästa placering vart en 3:e plats 2006.

Svar: Bra jobbat Lennart.Och om det var en laxsida från Anderséns lax så var det ju tungt att bära hem också.
Tomas Leijon

2015-05-15 @ 11:38:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0