Fiskekryssningen 2015

Har snart landat efter årets fiskekryssning som jag for på för första gången i år.
Jag, Albin och Thörneling samåkte från Lidköping och det skulle bli en resa med föreläsningar inom fisket som huvudingrediens och ett möte med trevliga likar. Oavsett om man träffat dem tidigare eller inte.
 
Kvällen gick åt till mat, mingel och lite avslappnande drycker i egen takt och den var varierande men sköttes över förväntan. Buffén avklarades och sedan var det uppträde med Rock´n reelbandet med Nicka Hellberg på trummor. Trevlig kväll men orken tröt redan klockan 3 och det var ju långt tidigare än för många. Har ju varit mycket jobb och annat som har dragit ned på orken.
 
Men på lördagsmorgonen vaknade jag och tog en frukostbuffé och gick och vilade upp mig igen vilket även det var välbehövligt innan de mest intressanta föreläsningarna (för min del) kom igång. Men när väl alla medresenärer vaknat så kunde vi gå och äta middag och börja kolla lite på vad som fanns att se på och jag inhämtade lite information om lite resor som man kunde drömma om att genomföra någon gång och att ha lite lektyr att läsa om under de mörka månaderna.
Drömresor för framtiden?
 
Klockan 3 började havsöringsföreläsningen som gav lite information dels om fisket på västkusten samt projektet 8-fjordar som arbetar med att förbättra habitatet för våra prickiga vänner med lite matnyttig information om varför vattnet ändrar sig som det gör. Fick reda på en hel del som var nytt för mig som jag innan inte kunde förklara och nu ger en klarare bild om hur och varför vattnet ändrar sig på vissa ställen.
 
Efter detta var det en gös-panel med 4 duktiga gösfiskare som intervjuades av Nicka H och gav sin syn på gösfisket. Var ju bra att det inte blev korvstoppning utan man fick inblick i dessa 4 fiskares tankar om hur man skall fiska gösen.
 
Fortsatt kom Crister Sjöberg och visade en filmsnutt om hans senaste projekt Destination GTX som han har en båt på och arrangerar drömresor till i Indonesien. Ja just en sån resa man har läst om i fiskepressen och bara drömt om att få följa med på.
 
Nu skulle de lotta ut en sådan resa bland deltagarna på armbanden och man kan ju sitta kvar och vara avundsjuk på den som får åka dit tänkte jag och de började räkna upp nummer på dem som hade chansen. Men en efter en så var de inte på plats och de fick plocka nummer ur tomma luften och sista nummret de valde var just mitt.
 
Jaja tänkte jag. Jag kan ju vara med men det finns ju inte på den här planeten att jag vinner ändå men jag får göra ett tappert försök tänkte jag. Martin Falklind talade om att vi behövde inte gå lottlösa från detta utan alla hade vunnit ett pris. Härligt att få ett pris och jag får ju stå närma till den lycklige krake som får åka på denna resan tänkte jag. Men nu skulle det bli frågesport!
 
Frågorna kom en efter en och de passade mig bra och när de ropade ut att det var sista frågan så låg jag riktigt bra till men jag tänkte att jag faller nog på målsnöret ändå. Men när alla retligt nog missade sista frågan så började prisutdelningen och när de 4 sista ropats upp började händerna skaka och man insåg det faktum att jag faktiskt hade vunnit resan. Jag har nog aldrig blivit så tyst tidigare för jag fann inga ord för hur jag kände. Jag skulle få fiska Giant Travelly i Papua Guinea i Indonesien!
Så här kan det se ut där jag skall fiska till våren.
 
Fick information av Crister på Solid adventures om hur det skulle gå till och vad man behöver tänka på och det viktigaste är flera former av solskydd och riktigt bra solglasögon. Annars står de för allt därnere. Fiskeutrustning är ju inte något som jag har som klarar av detta fiske och det är ju tur att de står för den på båten.  Fisket kommer att utgå ifrån båten ovan men de har småbåtar som de kan ta sig närmare reven så att man kommer åt travellyn från de bästa sidorna. Spinnfiske med poppers är det vanligaste där man skall veva och rycka som en galning och reta upp dem så att vattenytan exploderar när de hugger.
 
På båten finns det 4 guider som skall se till att vi får det bra. 2 kockar skall sköta maten . samt 2 kaptener på båten. Fisket sker oftast gryning/skymning samt när det är "tide" alltså tidvattenströmmar som får fisken att bli alertare och lättare att komma i kontakt med. Som bifångster vid popperfisket kan man även få Spansk makrill, snapper, grouper Napoleon wrassie och humphead parrotfish. Det kan även bli jigfiske från moderskeppet efter GT och dogtooth tuna bland annat och man kan även ut och vada på plattreven och flugfiska efter GT, Bluefin Travelly, Bonefish mm, mm så det låter ju inte som kattskit precis.
 
Har väl inte riktigt landat ännu att just jag skall få åka till detta ställe som är det enda o-exploaterade platsen kvar på jorden som kan erbjuda detta fisket. Så redan vid tanken på hur fisket skall bli så har jag smått träningsvärk i både armar och rygg. Har även insett att jag får bli stammis på gymmet i vinter för det räcker nog inte att bara svarva is för att orka med detta fiske. Man har ju sett på filmerna som Sten-Gunnar Steénson har förevisat när han och Bernt Olsson varit iväg runt om i världen. Och när det emellanåt måste vara en som håller kvar fiskaren i båten eller någon som hjälper till att lyfta spöna så förstår men att det är ett ur-grymt fiske som väntar.
 
Men snart så landar man och kommer till sans igen för så trött i kroppen jag är nu var det länge sedan jag var. Och då har jag bara tänkt på det. Men om det är någon som har bra information om hur man kan förbereda sig bäst får ni hjärna hjälpa mig. Att jag måste träna upp armar och rygg tvekar jag inte en sekund på men hur gör man det bäst? Jag har ju bara ett halvår på mig och jag ser ju inte ut som Hero i gladiatorerna precis. Kom gärna med förslag och då seriösa så att jag inte kommer hem i gipsvagga från resan.
 
Har lagt en länk till Solid Adventures på sidan om i vill se vad jag ska göra.
 
Annars får ni ha det så gott så länge så ses vi snart.

Kommentarer
Postat av: Bertilsson

Grymt häftigt Thomas grattis

Svar: Tackar Jörgen!Skall bli fantastiskt kul!
Tomas Leijon

2015-11-09 @ 10:20:20
Postat av: Sören Stange

Grattis om det sant men vad är det för fel på myggen i Hede.

Svar: Inga fel på myggen i Hede men i Papua Guinea skall det vara myggfritt!
Tomas Leijon

2015-11-10 @ 15:02:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0