Nu är det dags för drömresan!

Nu är det äntligen dags för drömresan till Papua Guinnea!
8 dagar på en båt med full service och Solid Adventures står för värdskapet. Lyxigt värre!
Och det är inte utan att Ronja är orolig då jag inte får prata Svenska på resan då det är jag, 2 Tyskar och 4 Amerikaner som är gäster på båten som troligtvis inte har några Svenskar som har rollerna som guider, kockar eller kaptener på båten. Men det skall man väl klara av?
 
Språkförbistringar kan ju ske även inom Sveriges gränser även om det bara är ur-Svenskar som blandas ihop. För även grova dialekter kan leda till språkförbistringar. Men själv är jag inte orolig för detta då Amerikanskan är som Engelska, bara lite slarvigare och ett fåtal uttryck som skiljer. Och det har vi ju fått i oss sedan barnsben genom TV:n. Och att prata Tyska skall väl fungera det med då det kan jämnföras med en halv-full Svensk. Och ju mer öl man dricker desto bättre Tyska pratar man. Och att man kunde prata Tyska sedan man var 7 så skall det nog inte vara några större problem. Enda hindret i det Tyska språket var ju att man läste det på högstadiet och därefter blev man betydligt sämre på språket då det endast koncentreras på att böja ackusativobjekt och possesiva pronomen!
 
För vem har inte rabblat de Tyska glosorna så att de står en upp i halsen och satt sina ärr i det mentala och etsat sig fast i minnet för livet. Men kanske, kanske kan man ha nytta av det men sedan 1983 har jag undrat om när jag skall ha bruk för Gun Fahléns hårda tag i klassrummet vid Tyskalektionerna! Men de verkar vara ett par glada Tyskar då jag kommit i kontakt med en av dem via mail och Facebook och redan testat av dem och förvarnat dem om att jag har ganska sjuk humor. Kanske inte lika sjuk som Liljas men ändå!
 
Men på torsdag morgon far jag upp till Fjollträsk och flyger över till Dubai där jag skall träffa Tyskarna på Heineken bar. Lämpligt ställe och kanske dags för årets första öl? Sedan far vi över havet till Jakarta för en mellanlandning och byte till inrikesflyg och en 4-timmars flygresa till Sorong där vi kliver på båten på lördag morgon och far ut på böljorna blå. Det kommer inte att bli något rapporterande därifrån då det inte finns någon internet eller telefonkontakt på båten men jag får väl samla på mig så mycket det går och plåta och filma så mycket det bara går. Och vi får väl se om jag kan få ihop något mat-nyttigt som jag kan dela med mig.
 
Tyvärr blev det ett missförstånd då jag och min hjärna inte riktigt samsades så nu blir det att resa med en enkel digitalkamera i stället för ett monster från Canon som var planerat. Men det finns ju även med en gopro och mobilen så det skall väl bli något i alla fall! Och tidigast den 8 maj kan det komma något från mig men det beror på hur mycket tid och ork man har på resan hem då det säkerligen blir en hel del dö-tid på planen och orkar man så kliar det nog i fingrarna att rapportera hem om resan. Men det finns de som hört av sig om rapporter i media och till dem skall jag nog spara det bästa! Men det kommer allteftersom.
 
Och i väntan på denna resan har allt annat fiske skuffats åt sidan då det inte finns en chans att orka med att ladda upp inför andra fisken samtidigt som det skall laddas inför denna resan. Och ork har det inte varit så mycket av det sista då det först var magsjuka på påsken och förra veckan en sådan grotesk förkylning så bara Marie Magnusson och alla killar kan förstå hur klen jag var! Så det skall bli skönt med att bli upp-passad av besättningen i fulla drag och bara ta hand om sig själv i 8 hela dagar på en båt i Stilla havet! Kanske blir ett strandhopp på kurrekurreduttön eller nån annan ö med lite mat och strandfiske. Låter kul det med.
 
Men här hemma har det ändå hänt en del grejer som jag skrev om senast så hade Tono på Mekenfisken i 25 minuter. Första DM i Internationellt har gått av stapeln i Lidan och andra är medans jag är borta så nu är hela serien körd för min del. Den senaste Svenske pimpeltipsmästaren har varit och hämtat sitt gula pimpelset.
Jan Branell Svensk mästare i pimpeltips 2016.
 
Kinekulleträffen har gått av stapeln och Per Morelius förärade mig med ett besök för att få tag på de sista felande länkarna och begav sig ut dagen innan tävling och testade att spänna musklerna. Och att torsdagen blev ett steg i rätt riktning skickade han en bild av och förhoppningarna steg att det skulle vara mina grejer igen som skulle ta hem Kinekulleträffen då han plockade upp en fin fisk.
Fin fisk dagen före trollingträffen.
 
Första dagen gick de direkt upp i ledningen men sedan backade de i resultatlistan och kunden före dem, Team Anka som var 20 minuter före i butiken gick segrande ur striden i denna trollingbatalj som björ på allt i väder med friska vindar, vindstilla, strålande solsken, regn och snö! Men jag var inte uppe och kollade då jag fortfarande var förkyld och ville spara de sista krafterna till resan. Och som sagt, ni får ge er till tåls med rapporteringarna tills jag kommer i land. Men de kommer i någon form allteftersom!
 
Sköt om er så ses vi. Och ha en trevlig Valborg på er här hemma i Svedala!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ha nu en riktigt trevlig resa och sketafiske på dig

2016-04-27 @ 03:44:45
Postat av: Claes Törneling

Glömde skriva mitt namn Tomas

Svar: Tack Claes!
Tomas Leijon

2016-04-27 @ 03:47:57
Postat av: Sören

Hej och ha ett skitfiske tänk på vad fint det är när vi pimplar abborre.

Svar: Kommer faktiskt mest tänka på mig själv denna gången. Men visst minns man alla fina pimpelstunder med!
Tomas Leijon

2016-04-27 @ 09:07:42
Postat av: Peo. Nilsson

Ha det så gott. Vi pimplar en helg till i Lofsdalen.Glöm inte Vänenpirken :)

Svar: Jag kanske pimpar någon öl för en gångs skull! Men jag skall köra med lååååånga spön nästan hela tiden. Vänerpirken SKA med!
Tomas Leijon

2016-04-27 @ 11:28:28
Postat av: Robban

Skitfiske på dig! Du kommer nog behöva vila en vecka när du kommer hem.........

Svar: Tror mer på 2!
Tomas Leijon

2016-04-27 @ 16:51:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0