Lag-DM1 i Skaraborg Göta Kanal Töreboda

Helgen har förlupet och det är bara att summera den.
Under lördagen for vi iväg och hämtade hem Ronja som förlustat sig med kusinen i Väjern. Fick även äran att hälsa på goda vänner som skaffat villavagn strax innan Bohus-Malmön. Trevligt ställe och ha åt alla håll. For ut en tur med Lars och Ronja och letade efter lite nappvillig fisk men blåsten satte käppar i hjulet för oss så att det inte gick att åka ut. Men till slut knäckte Ronja koden för dagen och vi fick ett knippe makrillar till slut och åkte hem.
 
Blev en sen hemkomst men det var ju tur att man plockat mask innan avresa för säkerhets skull då det vankades lag-DM i Töreboda för Skaraborgarna. Planen var att kopiera förra helgens segervapen för att se om det funkade igen. Men då man var lite för trött så glömdes en del grejer i frysen så det blev att göra en liten rokad. Men det var redan tänkt att göra ungefär på det sättet så det blev lite improvisation. Hörde innan start att Benny Svensson tipsat om att man skulle ha mycket mäsk och majs på andra sidan och då var det ju kört för mig då jag inte ens hade rullspön med mig!
 
Men jag tacklade upp de lånade T.A P-spöt och ett löjspö som backup för då man sett skrällen i Orsa att Lilja fått bottenfisk så kan väl jag piska upp kanal-löjor? Starten gick och jag koppade ut första bollarna för att övergå till att kasta då det gick så himla bra förra söndagen. Gick inte riktigt lika bra men klart godkänt. Hade trimmat med lite mer beten då vi endast var 2 lag anmälda och Tibro lottat så att jag fick Adellplatsen. D.v.s kant vänster. Han drog ju i och för sig kant höger senast men kant som Kent tänkte jag och då är det ju bara att köra på!
 
Starten gick och jag började sedvanligt med en liten mask men inte heller denna gången suktade fiskarna efter dem och man fick raskt byta över till blodis. Blev då en abborre följd av kanalens härskare snorgärsen och äntligen fick jag en mört! Tror i alla fall att det var en mört men det var svårt att artbestämma denna fisken som var marginellt större än gersarna. Thörneling till höger hade ganska snart fått upp även brax och man kände som att man gjorde något fel. Men efter första timmen hade jag 12 gersar 2 abborrar 2 mörtar och en miniskimmer.
 
Ökade på lite i mäskningen och fick ganska snabbt svar och nu byttes flera gersar ut emot mört och skimmers med enstaka inslag av abborre. Så även idag svarade det på mäskningen och det är ju svårt att balansera rätt i kanalen och blir gärna överdoserat då det ofta är matfattigt som gäller. Tänk om Benny har rätt med mycket mäsk och majs på andra sidan? Nej så kan det ju inte vara tänkte jag och testade på löjan. Men som vanligt gick de för långt ut och man nådde dem inte så för min del blev det inte en enda Lilja på kroken.
 
Testade lite med mäskningen hur det svarade bäst men man blev inte klok på vilka strömförhållanden eller sida om mäsket som gällde för det nappade stötvis och varsomhelst på platsen. Hade en helt annorlunda plats mot förra helgen då jag hade slätt som ett dansgolv i Wales då det var i stort sett lika djupt med eller utan förlängare. Nu idag så hade jag en mastodontkant på TAP-platsen och det skiljde 4 dm på fiskeplaten. Knepigt värre då jag inte hittat sådana kanter där förut men å andra sidan har jag fiskat långspö då.
 
Mitt i tävlingen hade jag ett par napp då det stod aldeles still som ett botten-napp vid krokningen men släppte omedelbart. Fast ena gången var det en slemkula på tafsen som var stor som tumnageln så om det var en gers så vill jag inte bada i kanalen (heller). Och då det återstod en halvtimme av fisket nappade det och jag krokar och drar bak spöet . Men när jag tagit bort förlängaren så såg jag inte flötet. Det hade stannat på sin plats och tittade upp emellanåt. Kände ju ingenting i spöt då gummit dämpade rycken. Men det var ordentliga knyckar i spöt nu då elasticen var spännd å det grövsta. Men upp for reven som skjuten ur en kanon då fisken lossnade. Om det var en gös eller ordentlig abborre vet jag inte men det var i alla fall inget slem på linan.
 
Strax efter detta nappade 2 finare abborrar som gjorde susen i nätet och jag kunde väga in dagens högsta vikt 1960 gram. Synd bara att det var så många grövre fiskar som bommats men det räckte ju ändå. Kul att det var så jämnt på alla sektionerna för lägsta vikten var på 700 gram och det var ganska lika för alla. Lidköping hade turen på sin sida och vann alla 4 sektionerna. Men det är absolut inte avgjort på något sätt för andra tävlingen går ju i Lidan och då kan allt hända. Men vi sitter bakom ratten och har en fördel så det ska vi ju inte sticka under stolen med.
Men sedan var det bara att åka hem och laga till lite av lördagens makrillar till kvällsmat och njuta av segerns sötma.
Stekt makrill är gott i lagom mängder.
 
Och nästa helg får man se om man har lärt sig något för då är det SM i INT-mete i Norsholm som gäller. Kanske, kanske kan man göra något bättre ifrån sig. Och denna gången skall jag inte fullsatsa på stor fisk utan försöka växla lite. Rullspöna kommer naturligtvis åka med samt även löjpiskorna. Och på söndag vet vi vilken klubb som har det bästa laget och får representera Sverige i klubblags-VM nästa år! Finns ju en hel del duktiga fiskare som kommer dit och vi får se hur vi kan matcha dem.
 
Sköt om er så ses vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0