Skaraborgs DM 1

Nu har vi äntligen fått avgöra DM på hemmaplan och inte behövt åka till något annat för att genomföra vårat DM. Visst är det bara en deltävling än så länge men detta innebär att vi inte behöver använda R.S.T för att avgöra detta. Arenan var Månserudasjön vid golfbanan i Töreboda. Och för de flesta så är väl just Töreboda mest känt i fiskekretsar för Göta Kanal där många tävlingar i mete har avgjorts. Men det finns faktiskt en sjö där med och innan kom jag inte ihåg sjön men när vi var framme kännde jag igen den och har någon gång tidigare varit där men inte med något fläskafiske i minnet.
 
Men det är ju DM så då är det bara att ta fram skygglapparna och försöka göra det bästa av det. Så när alla var anmälda så bar det ut på isen. Isen var täckt av decimetern av snö men här skulle den tydligen ha legat längre så det skulle väl inte ge så stora problem. Tanken var ju att inte bara slå de andra tävlande utan även årsbästa som efter 2 tävlingar fortfarande stod kvar på fina 4 fiskar och 103 gram.
Utgång på SKaraborgs DM 1 Månserudasjön.
 
Vädret var inte riktigt vad som var utlovat så det blev plusgrader som gällde idag.
Jag hade lovat Peo att inte följa hans råd att gå höger men när jag såg vart alla gick så gick jag- höger.  Hittade en vass som såg fin ut men vågade inte riktigt gå nära då de varnade för att borra i sten så det fick bli en bite ut.
Startade med en 25:a med en felbeställd krok som jag skulle kunna tänka mig i detta vatten och starten gick.
 
Redan i 3:e hålet hände det där magiska! - Jag fick fisk. Det var riktigt länge sedan men fortfarande underbar känsla. Ronja kontrade direkt så det blev lika. Benny som för dagen utmanat Ronja på fiskeduell med pris att vinnaren fick kasta snöboll på loosern ringde och var bekymrad över att det inte nappade. När han fick reda på att vi båda fått var sin rackare började han traska runt på sjön. Fick sedan några till och det blev till och med en serie på 3 fiskar i ett hål. Men det var många hål emellan nappen.
 
Men när det kom folk från alla håll och rapporterade att de var fisklösa stannade jag i området och petade upp en här och en där. Inga Jämtar precis men Herr Nilsson hade nog gottat sig åt dem i full skala. Fiskade ut mot ett stengrund som hade branta kanter men kännde ingenting där. Såg då Ove från Vattnan som satt och fick lite fisk längre ut men valde att vända tillbaks då det var flera stycken som ville ha hans fisk som han hittat ute på sjön. Tillbaks inåt så fortsatte jag att få nån fisk här och vart men rapporterna avlöste varandra om fisklösa fiskare så jag stannade kvar.
 
Stackars Ove hade vid det här laget fått många fiskevänner så de var nog 25-30 man runt honom men då det bara var en liten ränna som rymde fisk så var det inte så mycket de fick runt om. Själv började jag missa fisken och det var några stycken som revs loss i iskanten eller nappen missades så det var lite surt. Men jag kunde i alla fall räkna ihop 20 fiskar med den hugande vikten 292 gram som renderade i en 5:e plats i herrsenior men en 3;e plats i DM. Skaplig start på DM men det är ju 2 tävlingar kvar så mycket kan hända.
 
Segrade gjorde idag Daniel Ahlgren Lidköping SFK på förkrossande dryga 600 gram. Ove som fick behålla lite av fisken själv blev 2:a med kamraten Mats Olsson tätt efter. Ceder nöp sistapriset och sen kom jag med Blom hack i häl. Lagtävlingen vann Tärnan före Lidköping med 30 gram tillgodo. Synd att vi inte hade Ahlgren i laget för han hade nästan vunnit laget själv då lagen hade något på 700 gram! Och detta på 4 deltagare i varje lag!
Hur det gick i den allvarliga dusten Ronja vs Benny så ser ni resultatet nedan.
Ronja segrade över Benny i dagens batalj! Detta trots nytt personligt rekord i snöänglar. (av Ronja)
 
Nu får vi avvakta med vilken sjö det blir nästa helg för det är isläget som avgör. Skarasjöar eller eventuellt Ymsen. Det får förkunnas under veckan. Men till nästa helg skall vi ha fått hem blodisar så även om fisken är lika nödbedd som den varit än så länge i våra regioner så skall vi kunna matcha upp dem med lite kryp på kroken. Glöm bara inte tomburkarna hemma för de behövs.
 
Och det var inte alla som fick fisk idag så för deras skull sätter jag in en bild på en annan som nyss nollade.
Samuel får representera de som blev utan fisk idag.
 
Så nu får ni sköta om er och hoppas på att vädergudarna är med oss så att vi kan få komma ut på sjöar som innehåller nappvillig fisk så att inte alla liknar dem i Malungstrakten.
 
Ha det bra och sköt om er så ses vi snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0