Blommor och bin i väntan på nedsläpp!

Våren kommer med stormsteg i södra Sverige.
Tranorna har siktats vid Hornborgasjön, Fiskemässan är i full gång. Idfisket i Lidan besöks av än den ena och än den andra och förberedelserna inför påsken är i full gång.
En av årets första humlor är ett fakrum i Lisch!
 
Knopparna börjar visa sig på lövträden och antalet mygg bara ökar. Såg till och med de första fjärilarna i dag men de rackarna var för snabba så jag inte hann få dem på bild.
Men i morgon blir det en vilodag från fisket och koncentrationen blir mest på att packa inför påsk-resan och rengöra bilen så att vi kan åka ståndsmässigt till paradiset. Men på eftermiddagen så blir fokusen upp till Tele 2 arena där jag gärna hade varit men orkar inte åka dit utan det blir framför TV:n i stället som man får se Villa i final för fjärde gången och denna gången skall det väl gå vägen?
 
För senast var det ju final emot Sandviken och förlust med 5-6 då de hade blivit tagna på sängen och låg under med 1-5 i paus. Men denna gången tror jag att Villa är så pass mycket starkare att det inte finns något lag som stoppar dem att ta sitt första SM-guld. För de har världsspelare på samtliga positioner och Västerås har Bergvall i mål. Skaplig målvakt men jag tror ändå att Villa kommer att peta in flest bollar bakom honom i morgon. Planens gigant blir nog Lars Fall som kommer att dominera bakifrån och slå läckra bollar fram till Davva, Esplund och Daniel Andersson och efter kommer Muhrén och snor in returerna. Forza Villa!
 
Men åter till fisket. Då det inte blir något fiske för mig får jag följa kombattanterna uppe i Värmland som beger sig ut på is eller de andra isjägarna norrut. För jag tror inte det finns några bärkraftiga isar kvar söderut mer denna vintern om det inte är någon som har en egen ismaskin att foga över. Och till påskpimpeln nästa helg så åker de första upp redan på söndag för att vara med om det fantastiska pimpelfisket som det kommer att bli.
 
Men för guds skull så glöm nu inte att det är vår även för djuren och det är många otrevliga djur förutom mygg, bin, humlor och fjärilar som har vaknat till. För som vi såg senast när vi åkte hem efter fisket på Runn så har även grävlingarna vaknat till liv och de är inte så trevliga att köra på. För vi fick närkontakt med en när vi åkte upp till Norsjö första gången redan i Örebro och jag trodde då att hela resan var över innan vi ens kommit iväg. För Örebro är ju nästan hemma då vi bara åkt i 2 timmar och hade bortåt 10 kvar. Men det var bara stänkskyddet under bilen och förvärmarröret som fick tas bort så vi kunde köra vidare. Men som Harry sa. "Sicken jävla smäll"
 
Men vid samtal med Strömsundare idag så hade snön sjunkt ihop och var i stort sett borta med värmen som varit däruppe men jag tror nog att på sjöarna så finns det kvar snö då det är kallare utanför "stan". Och det skall tydligen snöa 2 gånger innan påsk så det kommer nog inte bli blankis men skapligt lättgått. Och på Storhamra så lär det vara 40-50 cm is och 1 dm med snö på så där verkar förutsättningarna också vara bra.
 
Och frågorna är många inför påsken och det är bara att hoppas på att det i alla fall blir hälften så bra som jag önskar för då kommer det att bli helt fantastiskt som vanligt. Mycket fisk både abborre och mört och att gäddorna håller sig borta. Sen att man skall gå rätt på såväl Vikinganappet som på Storhamra. Vikinganappet har jag ju inte lyckats på än men närmar mig lite då jag har hittat några ställen att fiska på och till slut skall det nog gå bra då det kommer nya idéer vartenda år och detta året skall de nog inte behöva byta vatten.
 
Storhamra å andra sidan har jag en toppnotering på 7:e plats om jag inte minns fel och den skulle smaka mumma att bättra på. Och samma sak är det ju där att för varje gång man kommer dit så får man nya tankar om fisket. Men det är ju många sjöar att klara av innan vi kommer dit  och det är mycket trevligt folk att träffa innan på alla tävlingarna. Och man undrar ju bara hur mycket luns kommer det upp och kommer man själv att göra bättre ifrån sig än man gjorde på Runn. Det skall väl inte vara så svårt tycker jag då det var det sämsta jag presterat någonsin.
 
Men nu är det bara att ladda batterierna till max och njuta när Villa tar hem guldet och se till att äta mycket och god mat hela helgen så man blir stor och stark så man orkar busa med bröderna bus och häcklas lite med Peo och kanske få ta en dust med Lilja på Storhamra. Se hur Arvid har växt som fiskare och även de andra duktiga juniorerna. Kommer Rehnman att dominera i Jämtland? Hittar lill-Thomas ett mörtfläskarhål? Kommer Hillman väga in över 20 kilo? Vem vinner Storhamra? Har bröderna bus varit på träningsläger? Har Möller tvättat byxorna? Får man se någon borre över 2? Får Matilda upp sin första över kilot eller klår Ronja henne på detta? Ja om en och en halv vecka har vi svaret på detta.
 
Så sköt om er och kör försiktigt så ses vi.

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson

Jo, grävlingar är hårda . Känns nästan som att köra över en sten. Min enda tog jag mellan Sollebrunn o Nossebro på väg till lumpen på F7 så det var ett tag sedan. Får också hålla en tumme för Villa, vintern 71-72 blev det relativt många gånger att åka in till Liköping o kolla Villa, vart ju inte så längt från Såtenäs

Svar: Härligt! Det blir seger i morgon.
Tomas Leijon

2016-03-18 @ 22:16:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0