Slaget om Runn avklarat!

Slaget om Runn som i dagarna 2 har avslutats och det blir lite svårt för mig att skriva om det men jag gör ett försök ändå!
 
Första dagen är ju redan rapporterad och det var ju en dag som inte går till historien som en av mina bästa insatser men det kan ju då bara gå bättre!?
 
Efter en natt på Främby udde i Falun så var det bara att åka till startområdet och var där i tid och hittade rätt med en gång och det var nog det bästa jag gjorde och mest rätt under hela dagen!
Men det var det sedvanliga och man träffade många glada likar och det var till och med Bollnäs-fan som var positiva till framtiden och såg fram emot dagens fiske. Så även jag då man hade till minnes förra året då jag gjorde en skaplig insats och plockade ihop strax under 9 pannor med fisk trots att man hade en hel del dötid.
 
Och valet föll på att även denna gången stanna i starten och jag hade även fått tips från en säker källa att jag skulle dit och gå till vänster. (alltså var tipsen INTE från Peo) Så jag och Ronja gick lagom långt ut där det fanns en ledig lucka för det var många som stannat i starten och det var fullbelamrat längs med hela Roxsnäskusten. Och så långt man kunde se så var det fiskare överallt då det var många av de 284 startande som valt denna viken. Och det var ju inte konstigt då förra årets segrare suttit där. Och det var i olika klungor som det samlats men vissa delar av sträckan var fortfarande tom.
Så här såg det ut längs med udden vid starten av slaget om Runn 2016 från min startposition.
 
Men vi hittade en lucka och starten gick och första hålet borrades. Men redan vid borrningen anade jag oråd då det kom upp sörja i hålet men det fick testas ändå. Naturligtvis ingen fisk där så jag gick ett 50-tal meter ut så att det skulle finnas vatten under isen. Tog ändå ett par hål innan första nappet kom och fick där 7 fiskar. Såg att grannarna plockade lite fisk men det var inte det förväntade öset och jag borde nog tagit mitt pick och pack och lämnat redan då.
 
Men av tips i olika former under många år om hur Runn fungerade så stannade jag och såg klungorna flyttas och då klungorna allteftersom förflyttade sig såg jag att udden blev alltmer folktom och såg då min chans. För så många gånger så har det ju varit så att i ett område där det sitter mycket folk så börjar de inte nappa förrän efter 2 timmar. Så jag smög mig precis emot allt annat folk och drog mig i bästa Herr Nilsson-anda just åt höger. Men efter 2 timmar så märkte jag även att jag hade ett större problem. Ronja hade inte fått något ännu och det var ju ändå kört för mig så jag ägnade en stund åt ren peppning.
 
Körde med henne för att hon skulle få upp farten med att byta hål så vi ställde hennes borr för att bakhålsfiska. Detta för att hon skulle komma igång med själva fisket. Och efter ett par hål så kom första fisken och sedan var hon igång. Kul att lyckas med något i alla fall denna dagen. För det värmer mer om barnen får fisk än om man själv skulle få dem. Och när vi var som närmast udden såg jag att vi var i stort sett ensamma här då de flesta gått åt vänstersidan. och klungan drev på bred front bortåt.
Klungan försvann bortåt från udden och vi var i stort sett ensamma kvar.
 
Testade även lite hur grunt man kunde få fisken så jag borrade allt närmare land och till slut var det knappt vatten under isen och även där fick jag fisk. Men aldrig några bra hål utan bara lite ströfisk. Och det var nu allt för sent att ge sig in i klungan även om de fick fisk utan det var bara att kämpa på tills den feta kärringen sjöng och man började lunka tillbaks. Och detta med det usla resultatet av under 100 fisk och 1,8 kilo. Inte ens hälften av vad jag fick i första hålet förra året. Så man kan ju inte precis säga att jag är nöjd. Jag fiskade till och med sämre än Mats!
 
Nej det här är en tävling som jag inte ens kommer upp på någon skala alls utan får underkännt i allt utom att hitta dit och få Ronja till att få fisk. Och det finns absolut ingenting att skylla på mer än att vartenda beslut jag tog på isen var helt fel. Redan när vi gått ut på isen märkte jag hur svårt det är att klä sig rätt då vi har årets underbaraste tid här. Det var mulet när vi gick ut och då vart det lite kyligt. Men innan starten så sprack det upp och med solen stekande och i stort sett vindfritt så blev det ganska hett. Jag testade en ny pirk i början men då fisket uteblev så bytte jag runt bland grejerna men det hade nog varit det bästa att låta dem vara. Jag gick åt höger då fisken var åt vänster. Fiskade vid botten då fisken stod högre upp. Ja det fanns nog inte någonting som jag gjorde rätt denna gången och jag får hoppas att jag samlat ihop alla misstagen så att det är över nu!
 
För i området som jag ratade så satt i alla fall 3 av top5 så jag var ju inte helt fel ute och Engvall var ju förståndig och lyssnade på mig att börja nära mig och gå åt andra hållet. Men denna gången så testade jag ju inte själv det hållet så då blev jag helt utan race-hål. Kom inte ens upp i 10 fiskar i ett enda hål. Detta är ju en omöjlighet på denna sjön och vilket blåbär som helst skall ju klara av det. Även Ronja klarade av det denna dagen så denna dagen rankar jag som min sämsta prestation någonsin. Till och med sämre än på Hornungen där jag klev av isen utan ett enda napp! För på Runn skall man inte klara av att få så lite fisk som jag fick.
 
Men det var många som klarade av att fiska bra. Men i toppen så var det ingen "blåbärsskog" precis utan det var ren och skär rutin med storfräsare högt och lågt.
Och i PSC återtog Laxen ledningen före Karl-Olof Wickström och helgens gigant Jörgen Andersson med Jonas Gustavsson som follower. Mikael Engvall ligger 5:a och Berggren på 6:e plats.
Glädjande att se att även en Knalle gled in på listan i form av Bernth Andersson som just nu ligger 10:a efter sin fina påse på Runn. Härligt Bernth!
Bernth Andersson var nöjd efter fisket på Runn. Foto:Andreas Möller
 
Men efter min sämsta prestation någonsin på Runn så är det bara att försöka glömma denna och blicka framåt. För det är i alla fall lite roligt pimpelfiske kvar i år. O-avsett hur det blir i helgen om det går att ordna någon tävling inom farbart område. För det är nog lite väl häftigt att åka till Kilaforsnappet nu på lördag. Och det lockar ju även med att se SM-finalen i bandy nu när Villa skall ta sitt första guld någonsin.
Forza Villa!
 
Men det är mindre än 2 veckor kvar till påskpimpeln för på nästa torsdag så börjar det!
Och då hoppas jag att besluten tas rätt och man får det efterlängtade drömfisket då möjligheterna finns varenda gång man beträder isen där. Och då vi nu är 16 man som åker upp dit så ökar ju chansen till att man i alla fall kan glädjas åt någon som lyckas!.
 
Sköt om er så ses vi!

Kommentarer
Postat av: Ahlgren

Sluta deppa nu Leijon, det blir ju så där ibland.. 97 abborrar och 2,2 på 5 timmars är inte så hett det heller :)

Svar: Provade du inte starten?Nej nu hägrar påsken!
Tomas Leijon

2016-03-14 @ 21:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0