Första dagens fiske i Paradiset

Efter en god natts sömn där man har velat emellan vad man skall tro om det verkliga fisket på stället man hamnat på. Är ju lite skillnad på att ut och isfiska och att spinnfiska i Indonesien! Kännde lite på spöt jag skulle få låna med ett par kast och insåg snabbt att det kommer att bli en smärtsam vecka då det är riktigt grova grejer. Rullen som är en Shimano Stella 8000är en rulle som är kraftig men ändå smidigtrots sina 15 år för guiden som jag skall ha idag som heter Irwan och är en ordentligt glad kille!
 
Min kompanjon för dagen blir den 75-årige gentlemannen Terry som är en helt fantastisk människa och ser allting positivt med förnuft. Positiv till allt och har varit med om en hel del så det blir en hel del skönsnack mellan passen. Betet som skall provas är ett stickbait som Sten-Gunnar Stéenson rekommenderat och jag hade ju braschat och köpt med mig hela 3 stycken så jag hade de och 1 fluga förutom pimpelgrejerna.
Terry från Amerika som är en helt fantastiskt underbar människa och min första kumpan på böljorna blå!
 
Värmen var påtaglig och det var ju lite kontraster med senast trots att det var skapligt varmt på pimpel-SM. Men det skulle ju ligga på 30 grader hela veckan med inslag av regn. Och det var inte utan att jag blev lite positivt inställd till att det skulle bli lite nederbörd. Men alla begav sig ut åt olika håll från Pris Halims härbärge för att inte störa varandra och alla båtarna hade 2 eller 3 fiskare och en guid på varje. En kylbox med vatten fanns med samt fiskeutrustningen.
 
Insmord med solskydd som Karin försett mig med och långärmad T-shirt, buff solglasögon och keps så var det bara att köra på! Och det var inte särdeles lång vi åkte heller innan vi kunde börja kasta. Irwan visade med hela hande åt vilket håll vi skulle kasta och hur vi skulle ta in grejerna och det var ju inte riktigt som jag var van vid men man skall väl lära sig. Och efter ett par kast så tyckte jag faktiskt att betet rörde sig på det sättet jag önskade och även Irwan gjorde tummen upp. Och efter 5-6 kast så kände jag första påslaget men det var ingen fisk som ville krokas. Det blev inte mer är en stöt i spöt och en ordentlig vattenvirvel så man blev lite skrämd.
 
Men vi for vidare till nästa ställe och där kom en barracuda hoppandes åt mitt håll och nästan samtidigt så small det till i spöt trots att fisken var 10 meter ifrån. Men mer blev det inte och vi fortsatte vidare till nästa ställe. Och hotspots fanns det gott om. Då det är både stora och små vulkanöar överallt i en arkipelag som är så bedårande vacker så ser ju botten likadan ut. Det är stora och små rev. Stora och små hålor och det kan ju verkligen vara bra att veta var fisken ställer sig när tidvattnet kör igång. Och det kunde guiderna på sina 5 fingrar. Och det var många fiskar som sintes jagande och man undrade flera gånge de for förbi fisk som spratt i vattnet men det begrep vi bättre efter denna vecka. Det är skillnad på skit och pannkaka!
 
Men vi kämpade på och missade ena fisken efter den andra men det var inte riktigt sådana påslag att jag kan säga vad det var och då vi inte krokat någon fisk så funderade man på om men egentligen var helt kass på detta men veckan är ju lång! Och när vi fiskat ett par timmar började man även bli lite mör i armen och fick ta en andningspaus emellan kasten och helt plötsligt exploderade det då jag kastade lite avigt där jag gissade att en fisk skulle stå och man kan väl jämnföra det med att när man fiskar havsöring så smäller en kraftig öring på ett ytfiskat drag och man blir spännd av plasket.
 
Men denna gången var plasket som man kan tänka sig att någon står med en toa-stol från Gustavsberg på fjärde våningen och kastar med full kraft på draget. Men jag kännde inget och fortsätter jerka och det exploderar igen. Återigen ingenting. Men 3:e gången så drar det till så pass i spöt att jag måste sett ut som en ost-båge  med kläder! Rusningen efter var enorm och jag undrade bara vad ända in i helsike som just hände. Fick in fisken en bit men strax var det en ny rusning och jag fick börja om. En tredje rusning men nu började de redan bli kortare (tack och lov) för armarna var inte av det piggaste slaget utan som om man fiskat en påskhelg med ett gammalt rantanen i blötis!
 
Fish on! Fisken rusar oavbrutet till botten medans flera bjässar frossar av betesfisken vid land!
 
Överallt runt mig så jagar fisk och småfisken sprätter åt alla hål så jag säger till Terry att fiska på dem under tiden för det kommer nog att ta en stund med min. Men han avböjer som den gentleman han är och talar tydligt om att han bara njuter av att se mig drilla. Och sakta men säkert så kommer slutligen fisken upp efter 15 minuters fight och vi är båda helt slutkörda och Irwan lyfter in en 106 cm lång Giant Trevally i båten. Vilken gris! Jag når inte runt den med en arm och hela jag fryser trots att det är 30 grader varmt!
 
Fisken återutsattes efter mätning och jag vilade upp lite innan jag ens orkade hålla i spöet. Men både jag och Terry var nöjda och eftersom Irwan även skulle stå för matlagningen idag så begav vi oss tillbaks till moderskeppet där vi möttes av de andra och gratulerades med en koller i form av Bintang med kondens på utsidan. Den var riktigt välbehövlig! Men första turen och påslag av 8 olika fiskar för min del och en 106 centimeters pjäs är ju inte fy skam. Och blir varje dag så här så kommer jag att få ta en vilodag emellanåt!
 
Men efter en väl tillagad Queenfish och en stund i sängen där airconditionen var alldeles underbar så var det bara på´t igen! Men armbågen värkte redan så jag smetade på lite Voltaren på den och det skulle visa sig vara en underkur för de kommande problemen och tillsammans med solskyddmedlet vara det vettigaste jag tagit med mig ihop med stickbaiten! Så samma gäng på eftermiddagen men nu blev det åt ett helt annat håll och man var aldeles bortkollrad med vart man var och det spelar ju ingen roll för guiden kan ju. Men om det skull hända honom något så vat jag inte om jag hittat tillbaks.
 
Men iväg kom vi och jag jade redan fått sätta på bete nummer 2 då bygeln slog över och betet som var sjunkande inte gick att hitta. Det är ju som en spottloska i stilla havet! Men vi kom igång och det var samma visa med flera missade napp men till slut så blev det en Gustavsbergare igen men denna gången nöp den direkt. Första rusningen var grotesk och värre än den förra och jag undrade hur stor denna skulle va. Jag bad återigen Terry att fiska men han avböjde igen. Då tar Irwan upp spöt i stället och efter mindre än 10 sekunder så lämnar han spöt till Terry med en krokad Travelly.
 
Irwan tar över filmandet i stället och filmar oss bägge drillandes var sin Giant Trevally och Terry plocka upp sin medans jag fortfande håller på.Terrys är en på 60 cm men till slut får jag upp min i båten med så vi båda kan pusta ut då min kommer upp med 88 centimeter från nos till klyka!
 
 
Och även efter detta är vi ganska nöjda. Men mer berättar jag senare. Samt bild på den store! Men det är mycket begränsat med internet på planet!
 
Sköt om er så ses vi!
 
 

Kommentarer
Postat av: Patric

Vi väntar på fler reportage från fiskeresan =)
Hälsningar
Rolle o Feskarn

Svar: Det kommer! Första fighten ligger på youtube nu!
Tomas Leijon

2016-05-11 @ 18:53:10
Postat av: Patric

Här är länken till "Första fighten"
https://www.youtube.com/watch?v=6a303EBRtnU

/Patric

Svar: Andra fighten ligger ute!
Tomas Leijon

2016-05-11 @ 22:57:27
Postat av: Anonym

Jag lägger väl ut en länk till "Andra fighten" också =)
https://www.youtube.com/watch?v=DuZTM6Ljxxs
/Patric

2016-05-12 @ 21:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0