Paradisfiske 3

Fortsättning på Paradisfisket i Indonesien.
Efter första dagens fiske så känndes det svårt att toppa detta. Men då man vaknar av att det är fisk runt omkring båten så kommer förväntningarna igen. Med Trevallys, makrillar, barracudor, bonitos och diverse andra fiskar jagandes runt omkring båten åt alla håll och en omgivning av vulkanöar vart man än ser så är det en fantastisk morgon på Panun 2 spinnkast från Prins Halims residens och bara ett rev skiljde oss åt.
 
Kvällen innan fördrevs med lite mete från moderskeppet men ingen landad fisk. Bara avbitna linor och söndertuggade fiskar i halvkilosklassen och en hel del pulshöjare vid varje napp. Och att bli uppväckt till detta är en ynnest och att bli serverad frukost på akterdäck som var svår att koncentrera sig på då det avbröts av jagande fisk lite varstans och alla vill bara ut på havet igen. Och denna dagen skulla jag få åka med Prinsen tillsammans med Easton på hans födelsedag.
 
Easton som till vardags är möbeltillverkare som gör möbler av trä från 1800-tals lador där han tar virket och omvandlar till möbler av olika slag. Likt alla de andra så har även han varit runt världen och fiskat överallt. Men planen var för egen del att göra allt i min makt att detta skulle bli en fantastisk dag för honom. Del att han skulle välja fiskeplats och att jag inte skulle vara i vägen för honom. För jag var ju fortfarande nöjd med den fantastiska starten jag fick dag 1. Samt att jag behövde vila armarna för att palla med resten av veckan. För det tar  en hel del bara genom att kasta de tunga betena och att kunna presentera dem på ett korrekt sätt. Bara själva kastandet kan knäcka en hel del människor även de som är vältränade.
 
Med de vanliga ritualerna var att vi plockade fram de personliga grejerna som kameror, solskydd, handduk och kläder. Och om man hade beten och liknande så tog man fram dem. Guiderna plockade i spön och kylväska fylld med dricka för att klara av passet så var det bara att ge sig ut på böljorna. Själv hade jag ändrat och klippt upp en buff så att det blev ett skydd över nacken då det under första dagen blev en glipa mellan buffen och t-shirten som jag fick syn på då jag laddade ner filmen från gårdagen och jag skulle få lida för senare då det var helt utan solskydd där. En smiley i nacken som jag raskt fick vattenblåsor på och tappade huden. Men idag var det nya tag.
Ser nästan ut som om Långben tittar fram ur ena ön.
 
Men vi ger oss ut i arkipelagen och fisket lockade. Ut till de första ställena och helt planenligt så valde Easton för-platsen och fick även ta första kastet vart vi än stannade. För det var ju många gånger som det nappade just i första kastet på ett nytt ställe och då i de 5 första rycken så spänningen var olidlig för varje plats vi kom till. Och man vet ju aldrig vart eller vad som det skall nappa. Men efter ett par påslag så fick födelsedagsbarnet på en fisk och upp kom en barracuda så man fick syna den närmare och det var hiskeligt vilka tänder de hade trots att det inte var en bjässe.
En tandad raket från Stilla havet.
 
Trots att den inte var speciellt stor så var det en imponerande fisk och i vattnet så fanns det riktigt grova pjäser som krävdes en hel del teknik att kroka då det bet tag i betet  och stack iväg. Och för att kroka dem så fick man rycka loss betet från tänderna så att krokarna kunde tryckas fast i fisken. Och att man sedan kör med hullingslöst så får man inte ge slaklina vid något tillfälle för då är fisken borta. Och det var många som man inte fick mer än en makaber rusning för att sedan bara bli tomt och man fick veva in sitt bete med bara några nya bitmärken som bevis.
 
Fiske rund öarnas kanter var alltid lockande.
 
Men efter ett tag så hade jag varit lite för optimistisk och knackat betet i berget och det började ta in vatten och till slut sprack det. Och då jag inte hade fler med mig ut i båten fick jag låna ett stickbait av Easton. Det hade en riktigt fin gång men det gav inga påslag. Easton å andra sidan körde med popper och fick en mindre GT. Men det var bara att åka tillbaks till moderskeppet för att kyla ned sig och få lite mat i magen. Men efter lite rast och vila så drog vi snart ut på fiske igen.
 
Tog med mitt sista stickbait och bytte genast samt nöp hullingarna på det. Skönt att ha ett bete som man verkligen tror på då jag fick 2 GT under första dagen. Trots att gången inte såg  något vidare ut så gav det ju fisk. Över 10 påslag förutom de 2 fiskarna så höjdes förhoppningarna igen. Och ganska snart hade vi kommit ut och hittat 2 små vulkanöar som såg givna ut för att kunna husera diverse fiskar och till min förvåning kastade Easton ut på vänsterflanken och lämnade mellanrummet mellan öarna ledigt, Så jag drog ett kast mellan dem och twitchade in betet.
 
Ganska snart kom en mindre? fisk från vänstersidan och direkt efter klatchade det till på draget och jag krokade. Fast fisk men den var ju inte så stor! Lite små knyckar men helt plötsligt blir det en rusning av det värre slaget. Fisken var på väg mot den vänstra ön så jag spännde åt bromsen mer då den stannade. Men det spelade ingen roll för fisken för den rusade bara snabbare. Vid nästa stopp som kom precis i kanten av vulkanön drog jag åt bromsen ytterligare för att förhindra att den skulle ha en chans att gå runt ön. Men det var någon form av monster som nappat för den brydde sig inte om det över huvud taget och drog iväg på en tredje monsterrusning och runt ön utan chans att stoppa den. Huvudlinan gick av som en brusten fiolsträng då den tog i bergskanten och nu hade jag inget bete kvar.
 
Så det blev att knyta på träbetet igen och bryta ihop. 1,5 dag hade gått och jag hade inga beten kvar. Tur då att det fanns en uppsjö av beten på båten. Men det är ju roligare att fiska med egna beten men träbetet såg ju fint ut. Men hur jag än försökte så fick jag inga fler påslag denna dagen. Men å andra sidan så for vi in i en labyrint av öar och kanaler och kom till slut till en lagun där vi inte kunde motstå att ta ett dopp. Fick plaska ordentligt för att svalka av sig och upp i båten. Men precis efter vi kommit upp så kom det ett par hajar som simmade omkring i lagunen. Inte särskilt stora men ändå! Bada med hajar. Fräckt!
Lite småhaj kom för att se vad vi var för några som plaskade i deras lagun!
 
Men efter detta så var det bara att åka tillbaks till båten för en välbehövlig dusch och lite mer dricka för det tog slut i kylväskan i dagens hetta. Och kvällen delade vi med de andra med skrönor om dagens fiske innan Condoren lättade ankare för att ta oss till nästa fiskeområde. Och under färden så var det läggdags för att vila sig i form inför nästa ställe.
 
Mustic:
Nytt ställe runt ön Mustic
 
Vi vaknade upp i vanlig ordning med frukost och uppdelning på båtarna och denna dagen skulle jag få åka på Irwans båt tillsammans med Udo som var en fiskfarmare som kämpat ordentligt men ännu inte fått någon fisk. I mina ögon så var det helt fantastiskt för han fiskade så bra och borde ha fått ett helt knippe vid det här laget. Och fiske är ju sällan rättvist. Att jag som nybörjare hade 2 av de största fiskarna i sällskapet och en man som Udo stod utan var för mig o-förklarligt. Men vi for ut till fiskestället som var ett stort rev med varierande djup och stort som hela Lidköping och plats för många. Och på vägen ut så fick vi se delfiner och makrillar som hoppade riktigt högt och hur högt nämner jag inte här för det är nog ingen som tror mig ändå. Men flygfiskarna hoppade i alla fall långt med sina 50-60 metershopp och liknade svävande trollsländor då de gled fram över vattnet.
En flygfisk som landat i Irwans båt.
 
Men här på revet så var det stora flygfiskar som var 30-40 cm långa och riktigt spektakulära att se på då det svävade fram över vattnet då de blivit skrämda av båtarna. Men vi for ut och spred ut oss över revet och började kasta. Och varje kast var det höjd spänning på och det var jagande fisk lite varstans och på de flesta ställen såg man botten ganska väl och undrade emellanåt om det verkligen kunde finnas fisk som ville bita här men som vanligt när man minst anar det så smäller det till.
 
Ett megaplask på betet och fast fisk. Här fanns det ju inga vulkanöar men väl revet som kunde ställa till problem. Så det var med hög spöföring som fisken drillades med mycket hård slirspärr och upp kom en 75 cm GT på Eastons träbete. Han blev riktigt glad för detta men det viktigaste för honom var om det blev några bitmärken i betet och jag kunde bara konstatera att ja det blev det så då var han saligt nöjd.
3:e GT:n blev ett faktum på Mustic
 
Men det blev nog enda fisken därute så vi begav oss in bland öarna och utforskade omgivningen. Men det var lite frustrerande då vi hade sett massvis med jagande fisk och makrillar över metern hoppa åt alla möjliga håll och även ett par valar som visade sig i ytan. Men då finns de ju kvar tills nästa gång! Men vi for in innanför pärlmusselodlingarna som bevakades av beväpnade vakter från tjuvar och in i kanalsystemet för att utforska arkipelagen. Och tidvattnet satte fart på vattnet härinne så att det blev malströmmar på sina ställen.
Bra fart på vattnet in i arkipelagen. Precis vid sidan om denna ön stod det en bjässe!
 
Vi fiskade oss inåt i systemet men då vi var 3 båtar som växlade om att vara först och endast 1 hade haft påslag av en riktig gris i början av systemet så valde våran båt att fara ut till revet igen. Men de som for in hade haft fantastiskt fiske efter det att vi lämnat dem. Men vi for ut och började jaga efter fisken och det fortsatte vara en hel del jagande makrillar och annat men det var sparsamt med påslag. Udo som fortfarande inte fått något började mumla på Tyska om vad han gjorde för fel och jag gav honom lite tips om vad jag sett guiden göra med poppern och vad jag trodde han skulle ändra på och ganska snart hade han haft ett par påslag men ingen landad fisk. Så nu fanns det hopp inför framtiden. Men vi for tillbaks till båten för att förflytta oss till nästa område och även denna gången skulle vi vakna upp på ett nytt ställe.
Tillbaks till moderskeppet för att äta och förflytta oss till nästa ställe.
 
Men det är inte utan att man saknar de ställen som man redan förflyttat sig ifrån då det finns potential för att fiska på många ställen till men det börjar kännas som att det finns lika mycket fisk på alla ställen och infödingarna vet ju bäst vad som gäller för varje tillfälle och förhållande. så det var med spänning vi for iväg mot Daram för att fortsätta vårat fiske. Men hur det gick där skriver jag om senare.
 
Sköt om er så ses vi!

Kommentarer
Postat av: Patric

Vad vi har sett hittills, kan man inte klaga på vädret. Vilket semesterfiske =)

Svar: Nej det var aldrig mer än 3 sekundmeter. Förutom när det kom ett regnoväder i säkert 5-10 minuter. Underbart!
Tomas Leijon

2016-05-15 @ 01:32:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0