Gåxsjön Lövberga 2017-04-15

Andra tävlingen för min del i påskpimpeln har nu gått av stapeln på en favoritsjö som heter Gåxsjön. En sjö som jag aldrig fullföljt en tävling utan inblandning av luns i någon form. Många hade befarat att denna 5-timmars tävling skulle utarma fiskbeståndet om alla som var uppe och att sjön bjöd till.
 
Men det var inte fullt manskap på tävlingen så nu skulle vi få mer fisk att dela på och större ytaor att gå på. Och förhållandena var underbara. Is som var beklädd med lite fastfrusen snö så att traska omkring skulle inte vara några problem. Vinden var inte så stark som utlovat och molnen ja de fanns men var inte särdeles samlade. Jämtland på påsk i ett nötskal. Visst har vi varit med om alla dess väder under de 12 år som vi har tillbringat men över lag så är det alltid bättre väder än utlovat.
Skaplig vy vid utgången på Gåxsjön 2017
 
Planen var att gå till min lilla del av sjön på andra sidan och borra upp en radda med hål inne i vassen för att kunna gå och bakmeta ett par timmar senare och under tiden gå och plocka upp en och annan luns utanför vassbältet. Det funkar ju alltid! Och nu med skruvdragaren skulle man orka borra fler hål och då det var 5-timmars i stället för 3-timmars så skulle det vara gott om tid att fisken skulle kunna stimma sig i gammelhålen så nu skulle det fläskas!!!!
 
Väl framme på plats aså smordes planer för glatta livet in i det sista och då jag och Ronja kommit fram nämnde herr Björnee att det var en aningen ovanlig kombination på isen med Björn, Lax och Leijon på samma ställe. Så vi fick förena oss i en tidernas idolbild som alla tjejer får sätta in i nästa års kalender.
Årets idol-bild är nu tagen.
 
Starten gick och vi började 20 meter ut från vassen och vi fiskade oss in i vassen och 3 hål in i vassen fick jag en fisk. Fortsatte med en hel rad in och ut i vassen men det var inte en enda stöt i grejerna. Såg ingen som fick något vidare utåt så det fick bli ett ordentligt antal hål inne i vassen så man hade lite att välja på. Men inte förrän jag kom ut i vassrännan så fick jag nästa fisk. Och det var skaplig storlek på dem men oroväckande att det var ingen som fick något vidare utanför så det gällde att smyga upp fisken ordentligt.
 
Det bildades en liten klunga strax utanför men det  var mest småfisk de fick upp så det var inte intressant att sälla sig till detta gänget. Tog i stället en liten test i en annan herres gammelhål där han inte kännt något innan och fick en trio borrar i ena hålet. Jaha tänkte jag att nu kör det igång. Så jag testade av några av mina gammelhål men det var helt livlöst i dem. Klungan hade nu decimerats och det gillade jag med lite blandad känsla. Antingen var det ingen fisk där eller också har de sett något jag har missat.
 
Slog då en radda hål i vasskanale och fick några skapliga borrar i rask följd. Och de nappade omedelbart  om de nappade men ganska föriktiga napp. Tyckte det var lite konstigt för de brukar dra till ordentligt här så frågan var om det var en avig dag för Gåxsjön. Men det är ju 5 timmar som gäller så mycket kunde ju fortfarande hända. Och precis som på fredagenm körde jag slut på första batteriet på 2 timmar.  Testade lite utåt men det gav bara någon enstaka fisk så jag gick in i vassrännan och fick någon där med.
 
Slet omkring i området och testade av gammelhålen igen inne i vassen men det var troligtvis bara en gädda som nappade och gick runt ett vass-strå och gick loss. Så jag fiskade längs med vasskanten och fick ett skapligt hål men bara 6 fisk ändå. Och efter ett tag testade jag utåt och då jag testade ett gammelhål i djuprännan så fick jag en liten abborre och sedan gungade det till. Fick upp fisken till hålet och såg att det var en abborre så jag tog det väldigt försiktigt. Styrde den lugnt till hålet och den kom upp så fint i hålet utan huggkrok och en ca 7-hektos fick läggas i konten.
 
Fiskade runt lite men den var ack så ensam. Denna dagen kunde man inte tro att abborrar var en stimfisk utan levde sitt liv helt i solitär status. För det var fruktansvärt ensamma fiskar idag. Och på vägen därifrån fick jag ytterligare en borre följd av en mört. Hade nästan klarat mig från dem men till slut blev det ändå en. Slutade på 24 abborrar och en mört och fick ihop 4 kilo så snittet blev ju fint. Börre Omang fick dagens borre (eller Börre) på 1,8 kilo men det var ovanligt lite storfisk mot vad det brukar vara. Får vara nöjd med insatsen ändå för Mr Magic hade bara 9 hekto mer i samma område.Sgerevikten skrevs till 10 kilo så det var ovanligt lågt trots att det var 5 timmar på sjön.
 
Men alltid underbart att fiska i Jämtland och möjligheterna finns ju hela tiden var man än stoppar ner pirken. Och nu är det bara att ladda batterierna inför morgondagen på Landsomsfjärden och se när PSC avgörs. Men alla vill väl lägga sig i själva Vikinganappets utgång och det finns ju många aspiranter till detta. Nu har det ju tillkommit lite fler som inte fått ge sig ut på Dalarnas påskpimpel utan kommer upp hit i stället så nu finns det ändå fler kandidater. Ingen nämnd och ingen glömd.
 
Men kör försiktigt i morgon så ses vi vid Camp Viking i morgon bitti.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0