Landslagkvalet avslutat i Lidan 2017

Helgen som gick har kvalet till landslaget i Internationellt mete avgjorts i Lidköping.
Lite som 10 små negerpojkar då det faller ifrån en efter en som missat sin chans till avancemang till VM eller EM. Men så är det ju varje år och förundrar mig lite. Man är ju med i ett kval för att försöka komma med som landslagsman genom att till höra de främsta i Sverige och få representera sitt land. Om man då inte fullföljer så är det en kortsiktig satsning och det är läropengar i allt. Och om man då kan lära sig nåt på de sista tävlingarna så har man ju vunnit kunskap i sig. Men det är ju min uppfattning.
 
Själv ställde jag upp som kantmetare och det var väl tur det för ena kantmetaren hade fått förhinder och det skulle då annars blivit endast en kan som hade ett störningsmoment. Och jag är ju likt en hockeymålvakt-bäst på att vara i vägen så det skulle nog passa mig. 2 sektioner med landslagssuktande metare skulle nu göra upp om vilka som skulle få åka vart och det skulle bli en strid in på mållinjen och varje fisk var viktig. Själv kunde jag fiska helt utan anspänning och inrikta mig på T.A.P för att lära mig hur spöt fungerar och hur man gör rätt rörelser och samtidigt mäta mig mot de bästa. Kantplats hade jag men trodde inte det skulle hjälpa speciellt mycket med gällande förhållanden med ett Lidan med rekordlite vatten och i stort sett o-befintligt med ström.
Tom Östlund finjusterar inför starten på lördagens fiske.
 
Jag valde kant nedåt och Pelle Hagman tog kanten uppåt. Allt för att få lite krångel med vass omkring mig som skulle få mig att vara lite mer precis i utlägg och indragningar. Valde att köra med top 5 då det såg lite för tight ut mellan spötopp och flöte på top-4  och fiske på 11,5 meter totallängd. Andreas Sandberg som satt på första peggen på min vänstra sida  skulle fiska 13 meter, bolo och löjpiskor. Själv skulle jag enbart fiska med T.A.P
 
Och efter 12 kilo i Göta kanal så var ju förhoppningen att det skulle bli braxrejs de lux idag då man hade kant nedåt men det grusades redan då man släppte ut flötet och insåg att det var avsaknad av ström. Var ju mest ytström som flyttade flötet och det brukar sällan bli något vidare. Men man kan ju ha fel. Det var ju en hel del löja i vattnet och frågan var om man skulle få problem med dem eller inte.
 
Mäskade med 3000 bremes med toppning av lera med jokers och klippt mask för att locka braxarna.
Starten gick och en god grund lades ut med det mesta kastat medans toppingen koppades och man var precis färdig då startsignalen gick. Började optimistiskt med lite grövre grejer och en mask på och flötet dök direkt vid utlägget. Men då jag plockade med lite annat så väntade jag för  länge med krokningen och flötet smög upp igen. Detta var hälften av alla napp på mask!!! Andreas frågade om det var någon fart på bottenfisken men fick svaret att han fick bedömma själv med 6 småmörtar på första timmen. Andreas valde att fortsätta med löjan vilket var ett gott beslut.
 
Efter en timme mäskade jag på lite igen och fick lite mer nappfrekvens men långt under förväntan och det varierades mellan småmört och abborrar. Missade en gång och fick en löja men det får man ta. I vanligafall så är det ju en hel del löja som bara tar grejerna så man inte kommer ner till fisken stod står på rad den ena större än den andra men inte idag. Om det beror på det låga vattnet, den obefintliga strömmen eller att man är kass på att fiska vet jag inte men vikten hade räckt till en 5:e plats idag och det helt utan att fiska löja så det var positivt. Andreas Sandberg som fiskat i stort sett hela tävlingen efter löja vann sektionen på 5425 medans jag hade 1,3 kilo. Godkänt ändå tycker jag. Men skulle nog valt fiska med top-4 då jag drog av en del fisk då det var svårt att hålla sträck på linan. Andra sektionen (djupdelen) vanns av  Marcus Enström på 8635 gram.
 
Dag 2 och nya insatser. De 10 små negerpojkarna hade nu descimerats med 3 man och det blev en liten rokad på platserna och jag skulle sitta på Andreas plats. Skulle ju inte hjälpa mig då han knappt fiskade mer än löja men jag bestämmde mig för att plocka fram förlängaren och köra 12,5 meter för att hålla mig nära hans mäskplats från dag ett. Mäskningen skulle bli rester från dag 1 med 2 nya kilo bremes men hjärnan hade fått någon form av släpp då de låg kvar hemma och jag fick kika om jag hade något annat med mig och tog då super cup i stället. Blev en blandning som såg intressant ut och nu skulle man få se vad det skulle generera.
 
Starten gick och jag bollade ut en ordentlig grundmäskning återigen toppad med jokers och mask. Grannen Blom som satt på min vänstra sida idag skulle även han enbart fiska T.A.P men hade även bolospöt laddat. Nu skulle det bli en värdemätare som hette duga. Kollade längre bort och pekade ut de som skulle vinna idag och jag satsade på Tommy Lindblom medans Blom trodde på Adell. För som det verkade så var det helt strömfritt idag och då har det inte dragit in något vidare med fisk utan bara centrerat dem på sektionerna. Blom trodde på vassdelen medans jag trodde på den öppna. Och det var ett antiklimax liknande senaste lag-SM i Lidan då man hade mörkerlottning i dagarna 2 och det var strömlöst. Kantplats då är ÖKEN. Man har fisk i början för att sedan få någon sporadisk emellanåt. Lite annorlunda om det strömmar.
 
Startade liknande gårdagen och testade omedelbart mask som inte hade fungerat under lördagen utan då var det blodis som gällde och flötet dök direkt. Men det var småmört nu med men betydligt fler abborrar och emellanåt var det någon bättre mört. Och efter en stund så kom det även någon björkna men det tog lång tid innan det blev någon brax för min del. Tommy Lindblom å andra sidan hade en kanonstart direkt och avgjorde sektionen med den goda starten före Marcus Enström. För egen del så envisades jag med att fiska grovt och efter halva tiden så var nog det mesta över för min del och alldeles för sent började jag med fjollgrejerna och blodisar som de nöp omedelbart. För det var bara småfisk kvar och Blom är ju en sjujäkel på dem så jag räknade med att han hade dubbla min vikt med alla fiskar han fick men där hade jag fel och klådde han med 5,4 kilo och det blev ännu en fjäder i hatten. Men skälet till att det dött ut var att det kommit in gädda på platsen och Blom hade sett den ett par gånger medans jag fick på den efter slutsignalen. Men jag fick bara upp en nyfjällad mört istället men det var kul att elasticen drog ut lite,
Lördagens segrare på sektion B Andreas Sandberg höll i trådarna och räknade upp resultaten redan innan alla plockat ihop sina grejer och det visade sig att Andreas plockat den sista landslagsplatsen som delades ut.
 
Resultaten visade att de som fiskat bäst under denna serie och sedan bildar Sveriges landslag i internationellt mete.
VM-laget består av:
Marcus Enström
Tom Östlund
Daniel Åslund
Kent Adell
Tommy Lindblom
EM-laget består av:
Lars Lind
Henrik Bengtsson
Daniel Blom
Anssi Lehtevä
Andreas Sandberg
Så det är ju inga duvungar precis som skall representera oss. Men visst finns det fler duktiga fiskare i Sverige som inte är intresserade av att vara med men annars så är det ju gräddan av gräddan som gått vidare och vi önskar er alla skitfiske på era uppdrag. Ro hem guldet nu!
 
Sköt om er så ses vi 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0