Pimpeltävling på Viken 2017-02-25

Då har Tibro SFK anordnat en pimpeltävling på sjön Viken väster om Karlsborg. Det är ju den enda sjön som jag lyckats vinna på 2 gånger på 2 helt olika ställen och på 2 olika fiskesätt och har haft en hel del kul där men man vet ju aldrig vad sjön har att erbjuda. Ena gången vräkfiske för att emellanåt vara öken. Men på något sätt är det alltid någon som knäcker koden och har skapligt fiske ändå.
 
Dagen till ära var man ju lite matt i kroppen efter veckan som gått och några större utsvävningar fick det inte bli. Och senast så behövdes det ju verkligen inte så jag startade i samma vik igen tillsammans med Ronja, Charlie Malmgren och Felicia från Stockholm som gjorde sin första pimpeltävling. Med sig hade hon sin mamma som även hon var med och fiskade. Kul med debutanter varenda gång. Synd att det inte är fler som låter barnen vara med.
 
Men vi började i startviken efter lite genomgång om hur man gör och redan i första hålet fick jag 9 abborrar i rask följd och var nöjd med mitt val. Nu skulle det bara lokaliseras på vilket djup de stod men efter en timme och endast 31 abborrar så var man inte lika nöjd längre. Hade då klotat en större fisk som inte ville ta igen därav att jag bet mig kvar i området. Men flyttade mig ut emot Vattnans stolthet som satt på grundåsen utanför och hade plockat ihop 41 fisk då så jag slog ett par hål men fick bara en ensam krake. Fortsatte bort emellan stenöarna och hittade en liten håla där det fanns lite fisk.
 
Förstod då varför Heikki Vuotolainen hade fått såpass mycket fisk en annan gång där för då vände jag 10 meter innan denna hålan. För om man gick ur hålan så nappade det ingenting. Men säg det som varar för evigt och när det återstod 1,5 timme så dog det ut fullständigt för mig me jag bet mig kvar och sakta fiskade jag mig tillbaks mot starten men hittade ingen fisk. Så jag lyfte på häcken och traskade tillbaks till starten för att slå ett par hål i samma område där jag började men missade fisken med ett par meter. Ceder satte sig på fisken och plockade nog ett halvkilo i de sista hålen. Och då han rapporterat om 5-6 kilo efter 1,5 timme så kände man sig ordentligt distanserad.
 
Men in till invägningen med 115 fisk och 3.3 kilo så räckte det till en 5:e plats efter Ove Rosén följd av Anders Rotsén båda på 6 kilo. 3:a blev den Mästerlige Askolin på 4,8 om jag inte hörde fel och Ceder 4:a på 3,7 kilo. Ronja petade ihop 13 fiskar och vägde in 400 gram. Blev lite förvånad över Heikki som drog fisk varenda gång jag kollade mot honom som bara vägde in 2,2 kilo. Och tänk vad lätt man kan lura sig när man tittar på andra. Men fantastiskt kul att Felicia fick sin första pimpelabborre med så hon blev belönad med en krok så att hon har när hon skall ge sig ut igen. För det måste hon då hon tyckte det var riktigt kul.
 
Västsvenska pimpelserien avslutade idag på Jogen men då vi inte hade något med slutstriden att göra vare sig uppåt eller nedåt så kunde man ju lägga upp för en smash av Möller rätt i krysset så han kunde gå förbi mig i serien och det skall bli intressant att se hur det gick. Vet i alla fall att Inge gick ut med blindkäpp då han använt öga för mycket som agn och körde på ren rutin. Kontentan av detta var att han gick och tog hem hela serien och är honom väl förunnat då han bemästrar de flesta sjöar han kommer till. Bra jobbat Inge och stort Grattis. 2:a i serien blev Osynliga mannen Mats Petterson och Andersén knapade upp på 3:e platsen. Grattis till er med.
 
I morgon har Tibro en tävling på Kyrksjön i den bortre delen och inte på Viken som sagts tidigare då den delen av sjön har blåst sönder. Själva åker vi upp till Skattkärrsviken för att vara med på Pimpelfiskare mot canser vilket man gärna ställer upp på. Och helt fantastiskt att man kan få beträda Vänerns is nu i vinter igen. Väntar ju på en riktig vinter så man får ta sig ut på hinnafiske så man får bryta lite i grejerna. Men det får vi väl se när nästa tåg går på detta fisket. Är ju obeskrivligt även om man varit i Jämtland. Same,same but different.
 
Nu skall det komma snö och/eller regn till i morgon så jag ber alla att köra försiktigt i morgon bitti o-avsett vart ni åker. För det är ju även pimpelfiskare mot canser på Lien i Östergötland. Och även där kan det vara skitkul fiske. Så det är bara att välja och vraka just denna dagen med olika tävlingar. Alla 3 tävlingar kan vara allt mellan himmel och helvete så vi kan bara hoppas på att alla har det riktigt bra i morgon.
 
Sköt om er så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0