Västsvenska pimpelserien Södra Stråken 2017-02-04

Stråken idag. Västsvenska pimpelserien med utgång i de södra regionerna. Då får man se vad detta lynniga vatten har att erbjuda. Samlade i starten dit jag, Ronja, Challe och Patric hade samlats med de andra fiskarna och begav oss ut på isen. Försökte inte ens gnussa med Möller utan tog lite kel med Mats i stället då han hade ledarvästen på sig. Allt i ett försök att få lite magi över på min sida.
 
När vi kom ut till isen stod Wulf där med en djupkarta och visade oss lite hur botten såg ut i starten då han insåg att vi inte kunde ta oss någon längre sträcka idag heller. Tack för det Wulf! Så vi begav oss ut till närmsta grundet som inte låg speciellt långt från utgången och språkade med de andra latmånsarna som inte gått iväg. Vi spred ut oss och sökandet efter grundkanten började. Var ganska bra med och slutligen var även toppen hittad och det var inte 2 meter djupt utan snarare 1. Vattenståndet är även här väldigt lågt och det finns ju risk att grundtoppar ligger precis under isen.
 
Men efter att ha testat av hela startviken och det var inte många som fick fisk så började vi förflytta oss mer söderut. Och ja Peo, det var åt höger! Vi fiskade oss bortåt och gick förbi några angelfiskare och efter 1,5 timme fick jag första fisken som nappade på bra. Konstigt att den nappade på så hårt då jag trodde att de var jättekinkiga. Men det var fler som fick fisk i området så det fanns ju lite hopp om att det skulle bli fler. Och det blev det men de var mäktigt konstiga för de nappade på ordentligt och direkt men det var bara en åt gången.
 
Flyttade vidare längs med kanten och testade av så många olika kombinationer med pirk mellan 25 och 55 mm. Olika krokar och olika beten. Djupet testades av och det var ingen logik i vart det nappade utan det blev en härochvart. Tyckte i ett hål att det känndes som en bättre fisk så jag plockade fram balansen i ett desperat försök och började vid botten på 8 meters djup. Fiskade den uppåt och då jag sett den i hålet satt jag och rykte lite och kännde en stöt i spöet. Tittade ner samtidigt som jag krokade och sidan på en ordentlig kluns på säkerligen 1,5 kilo syntes. Men tyvärr var det över lika snabbt då den släppte omedelbart och inte ville den nappa igen heller.
 
Testade runt ett par hål till på samma sätt men ingenting hände. Så det var bara att gå tillbaks till pirk och 3-krok och fortsätta peta upp någon enstaka fisk. Längre bort satt Mats och Benny opch plockade men det var ingen mening att störa dem då jag ändå inte hade chans att plocka ikapp på samma storlek av fisk och behövde hitta lite bättre fisk för att komma ikapp. Mats kom då förbi och hade 2,5-3 kilo i konten och man kännde att man var distanserad.
 
Mats som gick omkring i ledarvästen trodde i sin enfald att det var en osynlighetsväst men jag kan tala om för dig Mats att så är inte fallet. Du syns ganska bra i den västen! Men jag sa inget till honom om detta då han fortsatte förbi i letandet efter mer fisk. Fortsatte tillbaks där det nappat tidigare och fick fisk direkt vid nedsläpp eller inte alls. Ingen konsekvens över huvud taget så jag kan ju inte säga att jag har blivit klokare på sjön idag heller!
Mats som blivit av med bacillerna från förra helgen var nog inte riktigt klok då han trodde att han var osynlig i ledarvästen!
 
Gnetade ihop 20 fiskar som vägde drygt halvkilot och har samlat ihop mer griller i huvudet gällande denna sjön än vad som är brukligt. Får väl ta rygg på Rotsén i morgon så att jag kan få en lektion i pimpelfiske på Stråken! Bäst för dagen var IS som petade ihop 3620 gram och var värst idag men han såg något enögd ut. Hade nog dåligt med beten i starten och fick göra som Kajsa Varg! Patric Eriksson Traskade iväg en bra bite och hittade lite fisk och plockade hem andraplatsen med 3252 gram fördelat på endast 41 fisk och klådde ledar-Mats med 12 gram.
 
I B-serien så dominerade Wulf igen med 3162 gram och tog väl härmed sin 3:e raka seger. Benny Svensson blev dagens skräll då han kom på andra plats med sina 3162 gram och börjar nog även han bli en förhandsfavorit inför morgondagens DM-tävling på en för mig ny sträcka av Stråken och vi får väl se om men någon gång kan lyckas där. Oddsen är ju ganska höga på att jag skall lyckas där men om Kenneth Lilja kan vinna SM så skall väl jag kunna lyckas där jag med?
 
 
Inte varje dag man får 2 lågvattenmärken på samma bild!
 
Men vi får se vad den norra sträckan kan erbjuda nu då det kom ett litet lock över isen i form av snö. Kanske bättre men det vet vi först i morgon. För med tanke på hur fisken åt idag så måste de vara utsvultna i morgon? Bara att köra på och göra det bästa av saken för det är ju lika för alla så helt omöjligt är det ju inte.
 
Kör försiktigt i morgon bitti så ses vi vid Stråken norr om Mullsjö!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0