Första deltävlingen i Västsvenska pimpelserien på Mogden 7/1 2017

Då har Västsvenska pimpelserien kört igång med sin första deltävling på sjön Mogden nordväst om Ulricehamn.
Blodhundarna hade jagat reda på hållbar is i den fantastiska köldhålan och bjöd på isfiske bredvid Tolken som många känner till. Fantastiskt bra jobbat att hitta is nu på södra breddgraderna. Och i och med detta så blev det en ny bekantskap för många då det sällan är tävlingar här.
 
Farhågorna var många om att det skulle vara en ny sjö och många nollor i protokollet som det blev förra året då det var 2 sjöar som inte gav särdeles många napp trots många försök under hela tävlingen. Så det var med lågt ställda förväntningar som vi beträdde isen. Allt efter ett ivrigt gnuggande mot Möller brallor för att få dem kontaminerade av hans efterhängsna flyt. Borde väl fungera igen?
 
Så ut på isen och både jag och Ronja föll för en vass med en brygga rakt över viken så det blev att bege sig dit och sålla sig till Andersén som hade samma tanke. Starten gick och vi började alla med bomhål. Men när vi kröp intill vassen så fick Andersén ett par loppor som var i minsta laget för mig men i alla fall fisk. Så jag slog ett hål en bite bort och efter en stund kände även jag ett litet skrapande och vips hade jag fått upp 3 fiskar aningen större än Mickes. Men sedan var det segt. 
 
Fortsatte med 25:an och plockade en fisk härochvar men ingen logik i vad man skulle göra. För om de nappade så nappade de ganska snart. Men djup och aktivitet i pimplingen eller beten gav ingen logisk struktur på fisket. Efter ca 1 timme kommer Mats Pettersson förbi. Han har ju skött sig i avhållsamheten från ismaskinen men det är nog helt och hållet Sofies förtjänst. Men då det har funkat med istillverkningen så unnade jag honom lite fisk. Han gick lite längre ut än vi hade gjort  och fick lite sporadiskt med fiskar men av lite större storlek.
 
Så jag begav mig ut med de 17 fiskar jag hade i konten och när jag väl fick fisk så körde det igång och jag fick ett hål med 17 fiskar och hängde gott med i matchen. För de som gick förbi hade de flesta inte några större mängder om ens någon utan hängde med huvudena och det är ovanligt när det gäller dessa duktiga fiskare. Om det var fisket eller vädret som gjorde det vet jag inte men vi hade alla olika väderlekar förutom sol.
 
Efter detta hålet gick fisken nästa enbart till Mats och jag började misströsta. Hade jag gnuggat för lite? Men som en skänk från ovan kom just Möller smygande runt udden och i ett obevakat tillfälle överumplade jag honom för lite påfyllning. Undra bara hur det skulle te sig idag? Var bara att köra på och se vad detta skulle bjuda på. Och det dröjde inte länge innan det blev fisk igen. Och strax efter skrapade det till vid lodning och en bättre borre (för dagen) nöp i så visst fungerade påfyllningen.
 
Men roligare än så blev det inte och jag fick summera 42 abborrar med en vikt av 1142g vilket räckte till en hedrande 5:e plats idag med. Och nu var det i A-klassen på Västsvenska! Andersén vann så nu kan han börja garva igen. Mats blev 2:a och Per-Anders Johansson 3:a innan Challe nöp fjärde platsen före mig. Men värst för dagen blev Bengt Wulf på 1846 i den öppna klassen. Bra fiskat Bengt!
 
I morgon blir det en ny tur till en sjö söder om Ulricehamn som heter Tapelsjö vid Månstad. En liten sjö där vi aldrig varit förut heller men vi får väl se vad den har att erbjuda. Är ju alltid kul att testa nya sjöar. Hoppas bara det finns huggvillig fisk. För allt kan ju inte vara som Tolken, Åsunden, Viken, Kyrksön, Gåxsjön eller Storhamra eller andra grymma sjöar. Men som sagt alltid kul att testa något nytt. För i morgon skall jag testa hur det går utan gnugg. Hänger det på det eller gör jag det själv? Ska bli kul att se. För om det hänger på det så får jag väl ge Andreas ett skambud  på brallorna eller skicka mina på inkubationsmöte hemma hos honom.
 
Kör försiktigt och ta hand om varandra så ses vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0