Norra-rycket 2017 med pimpelfiskare mot cancer.

Årets upplaga av Nora-rycket har idag gått av stapeln. Och då Kung Bore inte har varit snäll mot oss fick den flyttas till Norrsjön vid Kopparberg, Tävlingen arrangerades ihop med pimpelfiskare mot cancer och alla startavgifter gick o-avkortat till cancerfonden. Kenta Turtiainen som är eldsjälen i detta har denna gången tillsammans med Nora/Gyttorp överträffat sig själva. Trevlig tävling och priser i mass av alla de slag. Lotterier även de med med fina priser. Ingen nämnd och ingen glömd.
 
Men tillbaks till tävlingen. Planen var att gå rakt över och runda udden för att fiska vid stengrundet som kan ge fisk. Eller att ha koll på var Kopparbergarna Dyberg och Chefen tog vägen för de kan ju inte gå fel?
Men då vi kom ut ändå senare än vanligt så bestämde jag och Ronja att vi skulle fiska i starten. Bara att gå ut så att man kom i solen för det kunde bli lite kyligt annars för Ronja då det var 13 glada grader på tävlingsplatsen. Men i solen var det varmt och skönt.
Startområdet på Norrsjön
 
Förberedelserna hade ju endast varit att plocka ned beten och köra på. Men hade en liten plan att "smyggnugga" på Möller en liten diskret sväng. Men det gick om intet när det lilla Åcklet smög förbi som en panter på morgonen och gav inte min illvilliga plan en chans. Men de säger ju att luck has nothing to do with it så det skall nog funka ändå.
 
Startade precis i solgränsen men ingenting hände. Ej heller för de som råkade falla i blickfånget så jag flyttade mig in emot vassen och där nöp det i 8 ilskna abborrar och hoppet tändes. Men säg den lyckan som varar för evigt. Detta blev dagens bästa hål för mig ihop med ett till och bara ett fåtal fiskar i hålen mellan alla bomhål. Och jag fiskade mig längs med kanten och emellanåt såg man några som drog fisk och under min sejour så var det Chefen och Kapten Engvall som plockade mest frekvent. Men det talades om att fisket direkt på morgonen hade varit markant bättre och det talades om 50-tal fiskar i de första hålen.
 
Tävlingsgeneralen P-O gick omkring med flera klubbmedlemmar och bara mös i det sköna vädret.
 
Det var rungande enighet om att starten var bäst ihop med sista halvtimmen o-avsett vart man befunnit sig på isen. Men att det var sträckan norr om utgången som var bäst var nog de flesta överens om. Tur då att Ahlgren som hade med sig Alvin ut på isen idag och inte kunde vandra 8 varv runt sjön som vanligt stannade på Alvins inrådan helt rätt. Annars hade han gått alldeles för långt. Resulterade i att vara bästa Skaraborgare på styvt 4 kilo. Jämnfört med mina 42 fiskar som vägde 1,1 kilo. Sköna startpoäng i PSC för Daniel kan man räkna med nu då det var över 170 startande idag.
 
Vann gjorde suveränen Jesper Dyberg på 5,1 kilo och största fisken drog en herre och slog mig med 1 fisk. Och det var den enda han fick!!! I bilen blev Blom bäst och hade nog mer än vad vi andra 3 hade ihop. Får nog gå på kurs hos våra Danielar! Ronja fick 5 fiskar och Alvin fick säkert fler än 15 stycken. Bra jobbat båda två! För det var svårbemästrat fiske  idag efter det att snön kom och störde fisken. Men ibland så kan det ju underlätta att det blir en väderväxling men inte idag.
 
Sedan var det dags för prisutdelning och det var ett dignande prisbord. Började med lotterna så jag skickade iväg Albin med mina för att hålla koll. Ronja var och hjälpte Kenta med lottdragningen och efter en stund kunde jag komma och kolla jag med då prisutdelningen hade pågått en stund. Mötte då Albin som kom med en kartong i handen och jag frågade om han hade mörkat sin påse och placerat sig bra men då de inte hade börjat med seniorklassen så kunde det  ju inte vara så. Men det visade sig att det var en av mina lotter som hade burit frukt.
 
Skapligt pris för en tjuga!
 
Kul då att man kvällen innan sagt till Ronja att vi skulle skaffa just en sådan till Påskpimpeln så att hon inte bara fick gå i gammelhål! Och priser fanns det i massor så att i alla fall nästan alla fick pris. Det var så pass många att till och med Benny Svensson fick pris. Det var det sista som delades ut men ändå. Benny fick pris!
 
Men förutom Ahlgrens fina insats så var väl själva fisket inte en sång i dur. Inte ens Möller klarade av det men nu måste han få igång sitt andra par byxor igen. För de han använt i helgen var inte laddade för att klara av 2 dagars fiske. Kanske det var att de inte fått ligga i jordkällaren då han sov på bortaplan. Så nu är det bara att plocka upp de andra ur lutbadet och lägga bägge paren i jordkällaren för uppladdning och hoppas att de inte är helt urladdade. För då kommer det att bli jobbigt för honom då han får jobba som alla andra för att få fisk!
 
Nu får vi se i veckan vad Kung Bore kan göra för oss men nu är det dags att han visar musklerna. Annars får han väl låna Andreas byxor en stund så löser det sig nog. Men förhoppningsvis kan det bli pimpelfiske på hemmaplan nästa helg. Annars så blir det att sitta i bil igen och då kanske med övernattning.
 
Men ta hand om varandra så ses vi snart igen. Tack för idag.

Kommentarer
Postat av: Patric

Grattis till skruvdragaren, vilket kanonpris =)
Ronja är väl överlycklig.

Svar: Men jag fick 2 påsar kaffe som lucky looser med!
Tomas Leijon

2017-01-16 @ 18:48:37
Postat av: Patric

Stange gör en fin adapter till mora nova:
http://team-orebroarna.blogspot.se/2015/12/adaptrar-for-novaborrar.html
Ett litet tips!!

Svar: Stange har fina adaptrar. Antingen en från honom eller jag gör en själv.
Tomas Leijon

2017-01-16 @ 18:51:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0