Siksjön 6/1 2017

Idag var det dags att åka till Hällefors och bege sig ut på isen igen.
Väderprognosen utlovade en hel del minusgrader och olyckskorparna viskade på temperaturer ned mot 25 friska vintergrader. Flera backade från tävlingen men det blev ändå en hel del som kom ut i djungeln norr om Hällefors. Ronja var förståndig igen och backade från fisket och vilade upp sig hos mormor och morfar med diverse kortspel.
 
Och det är fantastiskt att det ändå kommer så pass många till denna serietävling för Örebroarna i och med att det blir en hel del tillresta från angränsande län och längre. Siksjön är en sjö som bjuder på många olika sidor och det är helt avgörande att göra rätt vid rätt tillfälle. Och det är intressant att höra hur olika det har nappat för olika personer runt om sjön.
 
Själv började jag till vänster utanför ön jag brukar kretsa omkring men denna gången började jag på utsidan för verenda gång tidigare har jag börjat på insidan och när jag väl kommer till utsidan så får man bara höra att det var nappe för en stund sedan och det var fina bitar. Och förra gången kom jag på en hedrande 7:e plats här och denna gången hade jag fått en snabbgnugg av Möllers byxor så nu kunde väl inget gå fel?
 
Första hålet bredvid Pelle Ernst från Husqvarna där han drog en fin ganska omgående. Själv fick jag vänta några sekunder till då även jag fick en fast av mindre storlek.Skönt att de är hemma tänkte jag och vips hade första timmen gått och jag hade inte haft ett pet till på grejerna! Men efter ett besök där jag brukar fiska (som gav 0) flyttade jag över till helt andra sidan. Fick 2 i första hålet och 3 i andra. Kom då ihåg Chefens uppmaning om att bara köra tafs från början och hålla i den igenom tävlingen kom tillbaks. Men efter ett par bomhål utan pet så satte jag på 25:an klädd med en blodis och en pinkie så började det hända lite.
 
Hittade en liten kant jag kunde följa och det gick fint ända tills folk hade sett väderkvarnen i full gång. Då det kommit en mindre grupp människor dit så var det tröstlöst att få fisk men jag hade då 67 stycken och gnetade på. Nån enstaka här och vart men ingen fart. Möller kom då förbi då jag hade 78 och han 87 så sprang jag till honom för ett påfyllnadsgnugg med en halvtimme kvar och gick in och chansade emellan en sten och land. 
 
Var inte mer än en halvmeter vatten så jag skulle precis flytta då det skakade till i spöt och en pinne till fick syna insidan på konten. Sedan följdes den upp med fisk i vartenda hål så jag slutade på 96 fiskar och en vikt på 2170 gram. Detta resulterade i dagens skräll som P-O sa. Och det är väl bara att hålla med i det här sällskapet. För vann gjorde Jesper Dyberg följt av Per "chefen" Nilsson. 3:a blev Peter Pistol och Jan-Erik Stange på fjärde plats. Och sedan kom lilla jag. Tack för det Möller!
 
Och tänk om man kunde låna Andreas byxor en hel tävling. Vem kan stoppa mig då?
Men efter en bilfärd hem med skratt hela vägen laddar vi nu upp inför morgondagens tävling i VästSvenska pimpelserien där man nu har fått äran att fiska emot de stora pojkarna och det skall bli kul att se om man kan hävda sig där. Och om det blir ett morgongnugg med Möller så skall det nog gå smärtfritt.
 
Sjön Mogden i Hökerum blir nog en ny bekantskap för många och inte bara mig. Så man vet inte vad man kan förvänta sig om vad för fiske det skall bli. Men kör på bara så blir det nog bra!
 
Kör försiktigt så ses vi snart

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0