Södra Hyn 21/1-2017

Då har vi varit på ännu en resa till Värmland då isarna inte varit tillräckliga där det var planerat. Men vi var i valet och kvalet om vi skulle åka till Södra Hyn eller till Åsunden i Östergötland. Valet föll på Värmland då det var lite kortare resa dit. Men fisket kan ju vara kul på bägge men man kan ju inte klona sig.
 
Vi for iväg 4 Lidköpingsfiskare med Prins Alvin i spetsen och en Tibrofiskare i form av Benny Svensson. Under resan planerades vart man skulle gå och själv funderade jag på om jag skulle gå över till andra sidan där det emellanåt är tjockt med finingar eller om jag skulle stanna utanför ön. Magkänslan skulle få avgöra. Men grundet mitt på var inte på frågan då det var alltför många som hade den planen. Men väl ute bland de sista av de 119 startande såg jag att det var för många som gick iväg. Men det var många som stannade vid ön med. Tyckte dock att de satt för nära ön så jag bestämmde mig för att starta utanför klungan.
 
Och då man försökt att gnugga lite på Möllers byxor utan någon lycka då han skyr mig som om jag hade böldpest eller liknande så hade man ju inte den fördelen att få lite flyt överfört på detta sätt. Så man fick köra på av egen kraft. Och att jag skulle börja med balansen var ju bestämmt sedan förra vistelsen där då det var fin fisk den första halvtimmen och då gäller det att hänga med.
Svensk och Norska elitfiskare i samspråk innan startskottet.
 
Starten gick och jag blev förvånad över djupet. Eller snarare avsaknad av djupet då det var under metern där jag började. Och om jag inte minns fel så var det i alla fall 1,5 meter där senast. Men då det ingenting hände så fortsatte jag mig bortåt ett par hål men inget känn. Såg heller ingen annan som fick något så de började flytta sig med och alla åt samma håll som mig. Gjorde då en rokad direkt och fiskade mig in mot vassön med vertikalpirk och lät de andra fortsätta utan mig.
 
Fiskade mig närmare än där de andra suttit och till slut fick jag en fisk. Nästa hål ytterligare en fisk och ett par napp till. Kändes lite underligt men jag borrade omkring och fick någon enstaka fisk emellanåt. Gick sedan och bakmetade hålen och fick lite fler fiskar men det var som om de inte riktigt ville vara med. Testade då med alternativa metoder och småpirk, tafs och singelmyska gav inte ett pet. Så jag gick tillbaks till pirken som gav fisk och körde vidare med en eller ett par fiskar. Men det var ingen riktig fart på dem så jag började fiska gammelhål igen och då började det nappa lite bättre.
 
Testade runt lite med olika bete med vertikalpirk n men ingenting fungerade i närheten av bra. Och efter halva tävlingen hade jag ca 40 fisk. Och då Mats Pettersson gick förbi fick jag ett lite bättre hål och skojjade gladeligen med att det hade nappat så hela tävlingen och det var svårt att flytta skryllan. Fick krypa till korset och tala om att det var mitt bästa hål för dagen. Mats tog då ett gammelhål och började dra direkt. Men det var fascinerande att det var nästan bara i gammelhål och utan bete som gällde.
 
Efter ett tag kom Pistolen på besök och fick även han sitt bästa hål där. Men man kan förstå Thomas "Den mäktige" Larsson som vann här för ett par år sedan att det verkligen går att få fisk där då han krossade alla på mestadels småfisk. Pelle Ernst skulle fått erfara hur det är med borrskygg fisk om han varit där. Och i sista hålet fick jag igång fisk och blev där av med gummiblodisen och då blev de alldeles skogstokiga. Drog nog 20-25 stycken där ända tills slutskottet ljöd över sjön. Kunde då räkna ihop 145 fisk som var av varierande kaliber och vägde 4747 gram
 
Funderade på hur långt det skulle räcka men det hade varit segt över hela sjön och ingen hade knäckt koden så det räckte ända till en seger idag med Mats på en andraplats. Och det var ju i övrigt en strålande dag på isen med vindstilla och strålande solsken som sig bör då man är i närheten av Karlstad.
 
I morgon kör Värmlänningarna på Borgviksjön där SM gick för ett par år sedan. Har där lyckats då jag med Vänerpirkens hjälp plockade upp nors-abborrar och kassade in en andraplats efter Bertilsson. Örebroarna kör en tävling på Hjälmaren med utgång från Lungers udde. Men där är det begränsat område då isen är o-tillräknelig på vissa ställen. Men för egen del så blir det DM på Flämsjön mellan Skara och Skövde där första deltävlingen av 3 går av stapeln. Flämsjön är ju en sjö med minst 100 olika sidor och man kan vinna vartsomhelst. Men frågan är ju bara hur djupt fiske det är och vilken storlek man hittar. Planen får smidas under natten för just nu är jag inte bestämd på vart jag skall gå. Magkänslan får styra i morgon bitti.
 
Kör försiktigt så ses vi.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gå till vänster imorgon 😆

2017-01-21 @ 22:20:06
Postat av: Anonym

Gå till höger imorgon

2017-01-21 @ 22:20:53
Postat av: Anonym

Gå lite raktfram till vänster

2017-01-21 @ 22:21:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0