Stor-Emsen i Värmland 14/1 2017

Då har man varit i Värmland på ännu ett äventyr.
Då tävlingarna på i alla fall någorlunda hemmaplan gick om intet så var det bara att fara iväg de 2,5 timmarna till Stor-Emsen vid Högsboda mellan Karlstad och Arvika. Blev ingen som skulle upp så det fick bli att åka allena vilket är mindre kul men väl när man kommer fram så är det ju bara att njuta
 
Kom fram i respektabel tid utan några fadäser efter ett väder då man trodde att termometern fastat i bilen då det var konstant 0-gradigt ända upp till Gullspång där det slog över till minusgrader. Och att då kliva ut i gryningen då det är vindstilla och 9 sprittande glada vintergrader är en ynnest. För att se soluppgången när allt är klart, friskt och skönt är en underbar känsla. Att man sedan ska få pimpla förhöjer ju statusen på dagen som skall komma.
Underbar syn innan solen orkat över trädtopparna på morgonen.
 
Trodde ju innan att jag varit på sjön tidigare men så är nog inte fallet. Luskade lite med urinvånarna om hur och vart man sklle bege sig men alla sa helt olika så det blev ingen fason på det men en sak var i alla fall säker. Stefan Simon var ju där så då är det ju inte en döskallemärkt sjö och det fanns förhoppningar om ett gynnsamt fiske.
 
När det blev utgång väntade jag lite för att se vart alla gick och det var 2 vägval som gällde och det ena var att gå norrut och det andra att gå västerut. Men allteftersom folket försvann såg jag att viken till höger var helt fri från fiskare så det var målet. Hade fått nys om ett grund rakt utanför viken/vikarna  så det kunde bli en riktigt bra startplats. Frågade de andra 4 som startade där om hur det såg ut och fick reda på att grundet var på 2-2,5 meter och blev sedan en djuphåla på väg in mot vikarna.
 
Det lär ju riktigt intressant och jag hoppades att de andra inte hade samma plan som mig. Så vi började fiska men ingen fick något. Märkte dock att jag hade ca 2,5 meter djupt så jag måste ju ha varit på toppen!?!? Tänkte då testa kanten till djupet så jag flyttade mig 20 meter inåt men det var samma djup där sånär som på 2 cm. Tog då ytterligare en 20-metersflytt med samma resultat. Fortsatte hela vägen in emot land och resultatet var detsamma. Samma djup och ingen fisk. Inte förrän då man var endast 7-8 meter från land började det grunda upp.
 
Fortsatte inåt första viken och då jag kom till en vass så skrapade det til i grejerna. Blev lite tagen på sängen då jag gjort 15-20 hål utan resultat. Men väl nere igen så satt det en vid lockrycket. Snabbt ned ingen och kände inget. Vid nästa lyft så satt det en igen. Den hade svalt hela pirken utan att det kändes. Fortsatte runt detta hålet men kännde ingenting mer. Gick då över till andra sidan av denna viken. Då det var en udde mellan de 2 vikarna så kunde man hålla koll på om det var någon fisk på andra viken då Laila Vuotolainen gick där och borrade likt mig fast i nästa vik.
 
Men då varken jag eller hon fick något så fick det bli något drastiskt. Ville inte klungfiska så jag gick tillbaks till starten där Stefan Simon och Ari Munnukka satt och njöt i solen. Ari hade haft ett racehål och Stefan hade bränt några bättre så här fanns det i alla fall fisk. Borrade mig bortåt klungan och då jag kom till udden så rasslade det till och nappade frenetiskt. Satt en bra stund i detta hålet och då jag lämnade det hade jag 72 fisk. Helt osannolikt då jag bara hade fått 2 fisk på 1,5 timme tidigare. 
Ari Munnukka in action på Stor-Emsen.
 
Men lika osannolikt som det var att få så många fiskar i hålet var det att det inte blev 1 enda fisk till i närområdet! Så det var bara att fortsätta bortåt och till slut hittade man lite fisk igen. Men det var aldrig samma frenesi i hålen som vid udden. Så när det dog ut i viken gick jag tillbaks till starten igen i hopp om att jag skulle kunna lura upp Stefans klunsar eller i alla fall få lite loppor till så att det skulle bli något av det. Me det var först i de sista hålen som det blev lite så jag fick nöja mig med 111 fiskar till en vikt av 2538 gram som räckte till en 17:e plats
 
Segrade gjorde en kille som har 2 par brallor att välja på och då ena paret ligger i karantän i ett bad fyllt med lut och då fick välja de o-besudlade brallorna som även de är vinstgivande. Men han hade bara 135 fiskar men snittet på dem var ju lite annervesa än på dem jag hade så han fick ihop knappt 6 kilo. Men dagens skräll var nog Samuel "nollan" Larsson som klämde till med en fin påse som tryckte ned vågen i dagens 3:e högsta vikt och vann juniorklassen storstilat.
 
Annars var det Tarmo Kokko som var värst för dagen med sina 6,9 kilo. Och man kunde ju snabbt inse att man suttit på fel del av sjön denna gången för det var nog ingen som hade sämre snitt än vad jag hade. Men det var ju i alla fall skapligt många. Och hade man haft 1 racehål till så hade man ju varit i topp. Så nästa gång vet man lite om sjön så man kan förbereda sig mentalt på det och kanske rata de sämsta ställena i sjön.
 
Nu i morgon blir det upp till Kopparberg för att deltaga i pimpelfiskare mot cancer som även är Nora(Norra)rycket och första deltävlingen i pimpelsport cup. Skönt att man varit där ett par gånger tidigare så man vet lite grand om sjön. Men det sköna med sjön är att det har aldrig vunnits på samma ställe någon gång när jag har varit där. Trots att de flesta gån norrut upp i sjön då det brukar nappa bäst där. Men det finns ju dem som går söderut mot kistorna för att fiska där med bravur också. Men rakt över har det aldrig vunnits då jag har varit där så dit får det nog bli för min del i morgon. Men det är ju långt till start så jag hinner nog ändra mig flera gånger.
 
Kör nu försiktigt dit så ses vi där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0