Mitt i sommaren med lite fiske!

Nu har det kännts länge att det är mitt i sommaren och AC:n i bilen har fått jobba då man åker hem från jobbet. Skönt då att det bara är en vecka kvar innan semester och fria tyglar. Men har haft lite småkänningar av det redan då en kollega så vänligen bjöd med oss på en båttur ute i Vänern med en delikat middag som grädde på moset. En helt underbar fredagskväll i glada vänners lag. Tack för det Mikael!
Underbar kväll på Brokerna i Vänern.
 
Men hur går det med fisket då? Ja nu har jag i alla fall fått känna på hur det är med T.A.P fiske med eget spö. Slutligen kunde den hugande sponsorn få tag på ett tillräckligt bra spö till mig så att man kan bli uppgraderad till de stora pojkarna. (I alla fall utrustningsmässigt) För det har ju varit att krypa till korset och insett de facto att man blir mycket säkrare i presentationen med detta. Spöt kom hem för ett par veckor sedan och har trätts med gummi och förberetts så mycket det kan och även ett 10-tal revar har gjorts. Och nu äntligen skulle det bli premiärfiske.
 
Valet var naturligt med Lidan då det endast är 10 minuter med bilen genom stan och fisket kan ju bara inte bli fel!!! För att sätta sig tidigt en morgon med 2 kilo mäsk ensam så är det ju bara en fråga om hur många brunbraxar det ska bli. Så det fick bli en tidig morgon ut till vattnet då jag hade lite fri tid innan såväl regn och att frugan började jobba. Så ett par timmar skulle det kunna bli. Inte heller för hårda vindar då man fortfarande är nybörjare på denna sortens fiske. Men bara 2 toppar plockades upp för mer bråttom behöver man ju inte ha. Mäsket blandades på plats och redan klockan sju kunde jag börja fiska.
Äntligen dags för T.A.P-fiske med eget spö.
 
Testade först med helt o-mäskat och ganska snart så stannade flötet upp i den svaga strömmen och första fisken var ett faktum. Grattis Herr Leijon en snorluva!!!!!!!!!!! Det var ju inte den bilden jag hade innan men i alla fall så var jag igång. Fortsatte lite till o-mäskat men det var magert så jag dunkade ut 12 bollar på respektabelt område och kännde mig lite som den där Bob Nudd eller vad han hette som mäskade så bra på VM. Det var väl inga problem? Struntade i att använda koppen utan frikastade allt istället. Annars kan det bli för exakt och inte bli tillräckligt stort område för alla braxar att parkera på.
 
Ganska snart så dök flötet igen och en fin mört fick åka ned i nätet. Strax därpå en abborre som ville göra dem sällskap. Sedan var det lugnt igen. Lade ut ytterligare 4 bollar och även då så blev det svar ganska raskt med en mört och en abborre. Nästa napp började jag le redan efter nån sekund då jag var 90% säker på vad det var då det gjorde ett litet knyck för att sedan flyta högre. Spöet höjdes och jag kännde fisken men den släppte genast. Skönt i alla fall för jag var säker på att det var en brax som varit på kroken. Allt blev bektäftat då jag plockade inför att kolla kroken och mycket riktigt så var tafsen ganska tjock av slem. Kollade kroken noga och såg då att jag slarvat när jag krokade loss abborren innan och hade då krökt in krokspetsen.
 
Ingen ko på isen tänkte jag för nu har det börjat. Och när man sitter själv i Lidan på en uppmäskad plats så kan det rocka loss fullständigt med braxenfiske och optimist som man är så skulle ju detta hända just nu, eller? Fortsatte i regnet som nu hade kommit för att stanna men det blev aldrig riktig fart på något fiske och man fick nästan kanal-fiska för att få något över huvud taget. Man undrar då vad det är som sker. Ur-säkra Lidan som har gått från brutal-fiske till fjollfiske? Kaalen som även den gjort en kovändning fast åt andra hållet. I så fall hoppas jag de kan tömma Lidan med i vinter för renovering så den kommer tillbaks till fornstora dagar. För det har varit lite väl många dåliga resultat från Lidan de sista åren.
 
Och att man ska behöva använda småbeten för att få dem att nappa. Man förstår ju de som använder jokers och blodis lite bättre nu. Kommer nog att revidera mäskvalet med för att hänga med i tiden. Det är ju en hägrande DM-placering på spel på nästa tävling! Men det var en underbar känsla att få lägga ut med egna grejer och spöet lydde minsta vink. Känslan var enorm i det trots att man inte fick på några latex-spännare denna dagen. Men det fanns gott om fisk i form av predatorer och abborre, gös , asp och gädda jagade lite varstans. Hade nog blivit mer om man spinnfiskat idag då jag bara fick ca  2 kilo fisk med fördel för abborren. Mörten på andra plats och även ett par björknor plockades förutom snorluvan som förblev ensam.
Så här såg det ut alldeles för ofta.Spöet kvar i hållaren och regn.
 
Men annars så fungerade allting så bra som jag önskade och nästa gång får jag väl sätta mig med kanalgrejer så får man se om det blir nån ändring. Men nu skall vi bara slita en vecka till så får vi se när nästa träningspass blir.
 
Glöm heller inte att slå på radio skaraborg den 26:e juli för då skall en globetrottande fiskare prata. Det blir kul!
 
Sköt om er och ta hand om varandra i sommar så ses vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0