Falumästarskapet 2017-03-11

Dagens fiske på Runn är avklarat.
Första dagen på slaget om Runn gick i år med Falun som första tävling. Förhoppningarna var stora  om ett fiske som kunde gå till mannaminne. Bra förutsättningar med rejäl is som var beklädd av både fruset stöp som ett lager av snö ovanpå. Och att dagen pryddes med det bästa vårväder man kan tänka sig med strålande sol och knappt någon vind alls.
 
Massor av folk hade samlats för att deltaga och det var ju en dag där många varit kluvna då Kälarne cup går samtidigt. Valet är ju att få många små fiskar eller en riktigt tung kont att bära hem med bättre fiskar. Nackdelen är ju flera timmar i bil. Och trots att ka bil är min andra hobby så föll valet på Dalarna. Men nu lockade det med att få några riktiga fläskehål med många fiskar trots att storleken är lngt ifrån matfisk. För fisk finns ju överallt och man skall bara knäcka koden för att få dem att nappa.
Många hade valt precis som mig att inte gå speciellt långt och stannade längs med startrakan.
 
Ut på isen tillsammans med Ronja och kollar lite vart alla sätter sig men börjar ganska grunt för att kolla lite om det skall förflyttas inåt eller utåt. För det gäller ju att hitta fisken så grunt som möjligt så att det går snabbt att plocka dem. Och emellanåt så nappar det lite större fiskar in på grundare vatten s det är ju bara att testa sig fram.
Jag och Ronja njuter i fulla drag ute på Runn:s is
 
Första hålet slogs och det blev till slut en ensam rackare där. Nästa hål, lite djupare och 2 fiskar. Sedan bomhål. Flyttade lite åt sidan och det blev 10 fisk. Fisken var lite försynt i nappen och farhågorna började öka om att det skulle bli lite segt idag (med Runnmått). Men det blev en fisk här och en där men aldrig någon fart i alla fall där jag borrade. Ville inte dra mig in i klungorna men fick till slut gå in i en liten grupp där jag fick lite fisk. Men hur man än försökte så fick man ingen fisk.
 
Kämpade på i området då det var folk som fick fisk omkring mig. För det finns ju fisk men vad gör jag för fel? Men tävlingen var ju redan körd så man kan ju testa lite med vad som fungerar. Och när det var mindre än en timme kvar så gick jag ut till ett gäng som satt längre ut och fick fisk. Bra tillfälle att testa vad som funkar för här var det ju många som drog på ett större område. Så man slog följe med gänget och släppte ned pirken. 6-7 meter djupt och då stämmde det inte riktigt bra med den lätta pirken jag körde med och linan trasslade då den var för tunn för detta djupet.
 
Bytte då till en 55:a med tafs på och släppte ned. Fisk direkt. Testade då runt med hur tafsen skulle betas och blodis var helt outstanding tills man fått fart på dem för då spelade det ingen roll. Och första hålet med detta så hade mina 52 fiskar tidigare hade fått sällskap med ett 80-tal och andra hålet som blev mitt sista hål gjorde att jag slutade på 160 fisk och 2,8 kilo. Ett resultat jag inte räknar så högt för nöjd var jag inte förutom med att jag hittade något som funkade till slut.
 
Men det är ju så många grejer som inte alls passade ihop i mina iaktagelser idag. För min del så skulle man fiska på 6 meters djup, med 55 mm pirk och tafs klädd med bloodworm. Och detta på sjön Runn!!
Ur led är tiden.
 
Men det är ju en del som  kan hitta fisken på alla de omöjliga sätt. Och Jonas Gustavsson hittade ju fisken i slutet och fick hela 13 kilo!! Fantastiskt att på slutet vräka upp massvis med fisk i rätt storlek på rätt djup.
Möller fiskade bra idag och fick ihop 8,9 kilo och knap 4:e platsen. Hade ju inte tid att störa honom på morgonen så jag får väl skärpa mig i morgon och hårdmobba honom på något sätt.
 
Nu är det bara att ladda om och förbereda sig inför morgondagens drabbning på ö-sjön i Borlänge.
Sköt om er så ses vi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0