Fruktjuice open på Ekolsundsviken Mälaren 2017-03-05

Nu har man varit på Mälaren igen. Alltid kul att åka dit då det finns fisk mest överallt. Sent beslut om att åka dit så det blev ingen tid till att samåka utan man fick begagna motorvägen upp i ensamt gemak. Men de flesta hade nog gjort upp om resor redan innan. Men upp kom jag i aldeles lagom tid och såg snart att det inte var jag som åkt längst utan det var nog Bertilsson från Halland som var dagens värsting i bilåkande. Men även Möller och Teitinen förgyllde dagen från Knallehållet. Även en billast med Skaraborgare i form av Rotsén Heikki och Laila var också på plats. Synd bara att inte bokstavsmannen var med för det var länge sedan nu, kanske nästa helg?
 
Planen med dagen var att ha lite koll på storfräsarna vart de gick och hur de betedde sig men då jag kom lite väl sent ut på isen var alla borta. Hade då nygnuggat högerben och fick förlita mig på det. Och då jag inte kunde se vilka som gått norrut och vilka som gått söderut fick jag klara mig själv. Valet blev då att helt allena leta i ostört område och med tanke på vinden valde jag att gå rakt över i stället där man kunde få lite lä.
Bron över Ekolsund sedd från södersidan denna gång.
 
Norrsidan om bron har jag ju varit på vid 2 tillfällen tidigare och har lyckats skapligt och plockade senast 8,9 kilo vilket jag var nöjd med. Målet idag var att hitta på fisk och slå säsongsbästa som tyvärr fortfarande är från Södra Hyn med 4747 och det skall väl gå att klå idag eller? Kom över precis till starten och slog ett hål. 8 meter djupt och ingen fisk. Blev förvånad över djupet men fortsatte inåt. Nästa hål 6 meter och ingen fisk.  Ett par hål inåt så blev det en markant kant och hoppade upp till 1 meter. Men fortfarande ingen fisk. 
Startplatsen på fruktjuice open med 8 meters djup.
 
Fiskade mig längs med vassen och fick till slut en fisk, och i nästa hål dök det upp 12 till. Gött nu har jag hittat dem och har hela viken för mig själv! Men det blev bara sporadiska fiskar och iblend ett par och jag insåg att loppet redan var kört. Men viken såg så fin ut och MÅSTE ju hålla fisk!! Hela viken hade jag följt längs med vassen med små utfall inåt och utåt men ingen konsekvens i nappet. Så jag beslöt mig för att slå en rad med hål rakt över viken för att se om det var någon skillnad och om det var några djuphålor. Men det var ganska jämndjupt på 70-100 cm djupt men till slut så blev det lite djupare.
 
Helt plötsligt nappade det som det skulle och lite större fiskar än de tidigare. Och det var precis utanför där jag fick fisk i början så man var ju nära redan från början. Men som vanligt dena vintern så var det fantastiskt viktigt med var man borrade hålen. Var man en meter fel så fick man inget. Och då man efter drygt halva tävlingen hade endast 50 fisk så var det en klar förbättring och jag fick 179 fisk till slut och gnetade ihop 4,9 kilo som nu är årsbästa. Ingen bra vikt idag naturligtvis men i alla fall en förbättring av självförtroendet.
Skönt att man kan se fisken i skryllan utan att ta ut påsen och leta i vecken efter dem.
 
Inte konstigt att det finns många duktiga fiskare från området då de vet att det finns fisk överallt och det är bara att bedömma om det är rätt storlek och frekvens på fisken. Får ju troll i huvudet då det går för dåligt en längre tid och man krånglar till det i onödan. Får väl hoppas på att man förenklar fisket resten av säsongen nu. För det är ju en del kvar av den ännu även om isläget inte är någon höjdare i södraste Sverige.
 
Högsta vikterna kom ju naturligtvis från hemmafiskare men Möller blev värst av oss på 10 pannor trots att han bjussat på lite morgongnuss. Tog en extra dos inför nästa helg så man kan ha det förspännt i Falun/Borlänge nästa helg. Då blir jag giftig. För om bägge byxbenen är någorlunda nygnussade och man fått ett litet lillfinger i självförtroende så kan det nog gå väl. Får väl ta ett likadant starthål som för 2 år sedan för att hålla i det hela tävlingen och veta vart man får gå och vart man inte får gå. Fick då 243 fisk i första hålet men vågade inte gå ut i rallybanan som såg utsökt ut och det var den ju. De som gick dit hade kanonfiske medans jag hade kasst bara ett flugkast därifrån.
 
Och det kommer nog bli en hel del på slaget om Runn. Till och med lill-Thomas ska svika Kälarne och försöka bemästra Jonas på hemmaplan. Skall bli kul att se hur det går. Själv ska jag försöka att ge lite motstånd i alla fall och göra mitt bästa. Men det är nog andra förutsättningar i år då vattenståndet säkerligen är lågt även där. Så man får nog dra av en halvmeter på sjökortet i skallen och omvärdera. Kanske slå följe med Engvall denna gången så att man vet att han är i rätt område. För fisken står nog som vanligt nära min startplats och då vet man att det går bra för honom. Tror att han klämmer till ordentligt i år och dominerar herrseniorklassen.
 
Men det är bara att ladda om och ge järnet nästa helg nu. Hoppas bara inte väglaget blir som i Götene kommun för där var det isgata. Även på E 20 där trafiken flöt fram i 40 km/timme och gick knappt att köra fortare. Hade säkerligen kommit mellan 1 och 2 centimeter snö där. Ring dagstidningarna för det var ju kaos! Och där de hade plogat så hade de salat ihop allt i rondellen för där låg det vallar som man fick satsa för att komma över. Men Götene kommun kan väl inte skicka ut mer än en snöskottare då de har fullt upp med att betala för medeltidens värld.
 
Sköt om er så ses vi snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0