Sensas Open dag 1

Första passet i Sensas Open i Lidan har nu gått av stapeln.
Samlingen skedde som vanligt vid kyrkogården och vi begav oss ut på platserna efter att Sensasgeneralen Mikael Tono gått igenom regler och lottning hade skett.
Tono går igenom dagens regler innan lottning.
 
Vi som samlats var 8 lag från Sverige och 2 ifrån Norge och det var mycket rutin kring vattnet idag. Själv hade jag gjort i ordning en Kajsa Vargblandning på vad som fanns och toppat med diverse ingredienser och laddat med 2 olika blandningar för att se vad som gällde för tillfället. Spöna hade ju plockats fram och alla grejer var ju på plats!?!?
 
Laddade upp spöna och såg till mitt förtret att de "spön" jag sett var i själva verket 4 håvskaft och det är väl lite överkurs? Men 2 9-meters, ett för fjollfiske och ett rekorderligt lidanspö medans 7-metaren fick den gyllene medelvägen för att hala mört. Men redan innan start så fastnade jag i ett träd och slet av stonfon och nu hade jag bara fjollspöt och 7-metaren kvar. Men det ska väl räcka? Hur svårt kan det va?
 
Mäskning och 7-metersplatsen belades med tilltänkt mörtmäsk och 9:an med en matta som gjord för brax.
Starten gick och det var inte den starten som man trott men det var likadant för alla. Men att efter 1 timme bara ha 1 gers, 1 abborre och 2 löjor är ju skrattretande. Det är ju Lidan. Hur svårt kan det va?
 
Vid sidan såg jag att Anssi som satt på udden började få lite brax och sedan även Engvall. Men jag satt ju i döda viken som jag själv aldrig har haft något vidare fiske. Men det är bara att köra på. Testade mellen platserna och det hände inte mycket någonstans. Så jag trimmade upp mäskplatsen men passade mig för att mäska då det var löjor där för de ställer till problem om de parkerar på platsen. Och efter ett tag så fick jag äntligen lite sporadiskt med fisk. Men inte förrän sista halvtimmen började de fjolliga napp jag haft resultera i fisk och jag slutade på 7,8 kilo. Hade tydligen hängt med ganska bra ändå trots platsen så det är bara att köra på i morgon då det vankas fläskafiske med andradegseffekt. Hur svårt kan det va?
 
Marcus vann sektionen på 11 kilo men hade det varit en kvart till så hade det blivit match.
Men den som får sova med dumstruten på inatt är ju Kent Adell som inte begrep att han inte hade sin vanliga kantplats utan satt i mitten och fiskade som om han satt på kanten och var värst idag med 26 kilo och helt outstanding. Bra jobbat och sov gott Kent med struten på huvudet.
Kent ser nöjd ut men i morgon blir han nog en riktig surkart om han inte får sin skönhetssömn.
 
Nu ser vi fram emot morgondagens andradagsfiske då vi ska fläska brax. Hur svårt kan det va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0