RST och avslutande DM Intmete Skaraborg

Då var årets sista metehelg avklarad. Både med RST och sista Intmetet.
RST under lördagen skulle bli en drabbning av annorlunda inslag mot vad man är van vid på piren i Mariestad. Örebroare och Värmlänningar kom till oss för en trevlig tillställning. Och just denna sträckan har ju mycket att erbjuda och sällan samma  2 gånger i rad.

Samlingen skedde och planer smiddes för fulla muggar och min plan var att bara ta med 9-metaren och plocka fisk för fulla muggar och min lott var nummer 7 så det var kort att gå. Rullspön lämnades hemma då jag var säker på att det inte skulle vara det som gällde. För nu borde fisken gått in på de grunda områdena och stå mun i stjärt och bara vänta på att få bita över en toftamaskagnad krok!
Rotsén går igenom dagens regler inför RST-metet.

Ut till platsen och jag var ganska nöjd med platsen och det var få som hade lottat i området och det var ju fint då det sällan finns fisk till att vara folk på varje plats men braxen och sutare brukar ju komma hit så det kunde ju passa mig. Såg att Ingemar Lindgren fick en plats inklämd mellan ett par trän och tipsade om att inte fiska för lång ut då det ofta går mycket fisk invid kanten. Gick även en sväng för att kolla hur alla hade fått sina platser och vart det fanns ledigt om det nu skulle vara öken på låga nummer. Stangemannen hade fått braxhöljan och Daniel satt mol allena i bukten och man kunde snabbt inse att det skulle gå en kvart och sedan vara fullbelamrat på denna sträckan.
Daniel satt och mös med tanken om att få en kvart helt själv i bukten.
Bagarn kom sent ut till fisket. Undra om han parkerade på Bak-sidan eller på Jäst-parkeringen????

Starten gick och de fiskar som vakade så ymnigt en halvtimme innan var som bortblåsta och hade bytts ut mot minimala löjor och mörtar som inte ens var någon mening att försöka få till att nappa. Men det var ju bottenfisken man ville åt och hoppet tändes då Morgan Rhen raskt plockade en fin brax. Men för oss andra så nappade ingenting. Och då menar jag INGENTING! Men man visste att detta område kan vara så att alla som gått förbi även hade skrämt ut fisken men sedan skulle komma tillbaks.

Och lite senare fick man rapport om att Ingemar hade lyssnat på mig och plockat upp 2 braxar och en del fetmört på sin lilla plats mellan träden och hade då en ganska stor ledning. Men allteftersom så droppade det av den ene efter den andre och jag bara väntade på att fisken skulle komma in men det gjorde den aldrig. Och med bara en liten abborre efter närmare 2 timmars fiske så var man lite uppgiven. Beslöt då att flytta och gick iväg utåt för att se vad som var ledigt. Hittade till min förvåning att en plats innan träden var ledig och där har jag många gånger haft bra fiske så jag testade där.

Och direkt vid första utlägget med drift in bland grenarna stack flötet iväg i hög fart men krokningen misslyckades. En liten stund efter samma sak men nu kännde jag fisken. En färna dunade 2 gånger men klev sedan av. Fortsatte här en stund till och hade ytterligare ett färnanapp som missades. Men då det inte hände nåt mer så traskade jag vidare och undrade vart alla var. Stangemannen hade lämnat braxenhålan och Daniel satt inte heller kvar. Men d jag kom bortanför piren såg jag vart alla hade gått då de stod och bottenmetade och alla stod med böjda spön samtidigt. Så det var bara att sitta och titta på då rullspöt var hemma. Men fick ändå 2 microbmörtar på 9:an.
Stangemannen får representera alla som stod och plockade fisk på bottenmete.

Men jag fick slokörat lomma in med mina 50 gram men fick ändå glädjas åt att Skaraborg hade kammat hem en seger i RST.metet vilket inte hänt sen Göta kanal för 9 år sedan om jag inte minns fel. Och denna gången klarade jag inte av att kvala in i Skaraborgslaget men det gjorde Ronja i alla fall. Men det var bra fiskat av Tobbe och Rotsén i första hand som bottenmetade upp det mesta i Skaraborgslaget. Men det är knepigt att det skall vara så förbaskat svårt att bedömma piren i Mariestad. Men man får väl skylla på det låga vattenståndet denna gången. Men både Örebroare och Värmlänningar måste väl tycka att detta är ett uselt vatten att ha tävling på. Men nästa gång kanske det är jämnare om vattenståndet är rätt.

Segrande lag i RST Skaraborg. Saknas på bilden Benny Svensson.

Denna tävling satte griller i huvudet inför söndagens batalj i Lidan och man hade lite att fundera på över natten. Men planen var sedan tidigare att försöka få in Guldbraxar på peggen och bara mata på. Men nu ändrades det lite då jag lade till feederspöet. Men som backup hade jag även löjpiskorna med om det (gud förbjude) blev löjfiske som skulle avgöra. Men det blev sedvanlig upptackling och mäskblandning med tanke att göra en saftig grundmäskning för att sedan underhålla med koppningen. Och så fick det bli. Hystade ut 70% av mäsket som var upptrimmad med en hel del godis som skulle göra fisken galen.

Starten gick och jag började som vanligt med siktet inställt på brax. Challe på min vänstra sida började med löja medans jag gick direkt på mäskplatsen. Var ingen överdriven fart på löjan och jag fick lite småbjörknor. Pelle började plocka lite på feeder och efter en stund gick även jag ut på det med Mariestad i åtanke. Men efter ett par utlägg utan resultat började jag smågnälla på rätt sätt som Mårten lärt mig för det kom direkt ifrån hjärtat och helt plötsligt fick jag napp och krokade. En brax hade tagit min krok och man trodde då att man skulle sitta med feederspöt resten av tävlingen då jag direkt efter fick en björkna med. Men sedan dog det.

Så jag gick tillbaks till TAP-platsen med fjollriggen och fick genast lite fisk men då det kom upp lite fisk som inte gick att få in snabbt med tunnt latex gick jag på de grövre grejerna och kunde då lyfta in de flesta fiskarna. Fick någon brax emellanåt men sen fick jag på en fighter. En fisk som inte ville riktigt som jag ville och slutligen hade den gått in i vassen och fastnat. Inte undra på att sutare kallas för lindare! Strax efter fick jag återigen på en fisk som inte betedde sig som de andra och även den gick in i vassen och lossnade. Men denna gången var det en id. Surt, surt men bara att jobba på. Jävlades lite från och till med bland annat en utsparkad mäskbalja och trassel på revarna och det var ju ett krav att klå Challe och vinna sektionen medans Blom inte vann A-sektionen där han tampades med Askolin.

När det var 40 minuter kvar koppade jag återigen i 4 fullmatade koppar som en sista åtgärd för att få in fisken men det var som förjompat med att kroka de grövre men helt plötsligt satt de och 2 gulbraxar i rad då det slutat nappa småfisk fick mig att tro att det kommit in så pass mycket stor fisk på platsen så de skrämt bort de små. Såg att det bara var 2 minuter kvar då jag återigen lägger ut men missar  ytterligare en gyllenbrun panka. Trodde jag låg ganska lika med Challe som även idag hade på något riktigt stort som kan ha varit Meken-fisken men den släppte i vanligt god ordning. Men nu skulle det bli spännande med invägningen.

På A-sektionen var det jämnt så det förslog men slutligen stod det klart att Blom drog det längsta strået och då var mina chanser att bli mästare borta för även om jag vann min sektion så visste jag att vikten inte skulle räcka då blom hade ett försprång på 12 kilo och det skulle vara ungefär vad jag hade idag uppskattningsvis. Så då återstod det bara att se om man kunde knipa en medalj och vilken valör. Pierre hade ledningen innan Challe plockade upp sitt nät för vägning. Och vilka braxar han hade fått. Visst sa han att han fått grisar men den största var på 1920 gram och han vägde in 18 pannor Lidanfisk. Visste att mitt inte skulle räcka och mycket riktigt så var det "bara" 13 kilo fisk i mitt nät så jag fick se mig slagen på målsnöret. Men är nöjd ändå.

Nu ville inte bloggen vara med om att lägga in fler blider så dem får ni vara utan. Men det var Lidköpingsdominans med Challe som segrare, Blom silver och jag på bronset. Första förloraren blev tyvärr Askolin som jag själv hade unnat en medalj då han fiskat riktigt bra i år. Men kul att det blev så jämnt som det blev och man fick räkna som sjutton. Challe och Blom på 2 poäng. Jag och Askolin på 3 poäng och vidare i listan var det samma sak. Men Rosenkvist gör väl comeback ästa år och sätter sordin på den goda stämningen och dödar serien med 2 uppträdanden på fiskearenan. Eller också gör Benny en uppryckning och sprider majs i vartenda vatten vi åker till.

Men man får väl summera året som varit att det är mycket lättare att få fisken att nappa med takeapartspö men det krävs lite finjusteringar att få det att lira ordentligt med krokning och drillning. Så ett köp av takeapartr är att rekommendera då det gäller Internationellt mete. Till "bonnamete" så är det inte så nödvändigt så där kan man hålla på med långspön även i fortsättningen. Har nog inte sett någon som vunnit något speciellt med T.A.P på tradtävling. Men har sett några försök härochvart. Men viktigast är nog hur man blandar till sitt mäsk och hur man bollar i det i rätt mängd med rätt innehåll. Men det skall bli kul att se om man har lärt sig något nytt till nästa år. Då kan man bli riktigt giftig!!!

Sköt nu om er så ses vi någon gång.