Äntligen pimpelpremiär på HD-cupen!

Äntligen vart det dags att få beträda fruset vatten. Stortandsjön och Stordammen skulle beträdas och det var jag inte ensam om att längta till. Förberedelserna var lite knapphänta och mina egna grejer hade fått stå åt sidan och var o-rörda sedan Särnarycket i våras. Men det är väl bara att rycka igång och köra på och använda sig av rutin i stället för det är ju bara blåbär som deltager!!!!
Hur svårt kan det va?
 
Nya vinterdäck på bilen som skulle visa sig vara ett mästerdrag då det på flera ställen var isgata med vatten på som varierade hela vägen upp och avsaknad av blågrader var överhängande hela vägen upp. Denna gången fick jag ta en annan väg upp då jag hämtade upp min egna lilla Dalmas vid kupolen i Borlänge innan färden gick vidare upp till Sveg för att sammanstråla med goda vänner som bjöd på älgfärsbiffar med lingonsås som levde upp till de högt ställda förväntningarna och var djävulskt gott.
 
Skönt att komma upp dagen innan så man slipper den 7 timmar långa bilresan på morgonen så det var inga större problem med att gå up 05:50 för att äta frukost och dra iväg till Stortandsjön. Vägen dit var bra men skogsvägarna är väl inte optimala för en V 70 och man skulle nog egentligen ha en XC istället men vi kom fram i alla fall och började plocka i ordning utrustningen. En hel del fick rensas ur skryllan för att inte bära med en massa skräp. Lite beten plockades med och ut på isen med de 78 andra glada fiskarna.
 
Planen var att gå längst bort till vänster för att fiska av borterkanten som jag inte fiskat på förut men då jag kom ut så hade de flesta traskat iväg långt bort och då det var lämmeltåg såväl till höger som vänster stannade jag i starten där det inte var speciellt många som var kvar så det blir ju att man får mer is att borra i och fler alternativ än om man skulle sitta i klunga. Har ju varit varnad för denna delen av sjön sedan tidigare att det inte finns tillräckligt med fisk där men då det knappt var några kvar där så testar jag ändå.
 
100 meter ut på isen stannade jag och inväntade startsignalen så jag fick slå första hålet. Det känndes som det var i det grundaste laget och ingen fisk behagade bita så jag flyttade 30 meter innan nästa hål. Där var det bara 10 cm djupare så jag tog 20 meter till. Där blev det 30 cm djupare och första fisken kom upp. Från detta hittade jag fisk i de flesta hålen jag borrade i ett område som inte var större än 100x100 meter och hade ett jämnt fiske över hela dagen. Inga racerhål men det blev ju fisk överallt. Testade med att fiska gammelhål och det var ingen skillnad om det var gammelhål eller nyborrat för det nappade omgående om det var fisk där och skryllan känndes bara tyngre och tyngre.
 
Innanför satt Kjell och Ellen och plockade fisk de med och Marie kom åt mitt håll och hade endats fått 40 fisk medans jag själv hade fått betydligt mer ovi fiskade sedan kompis sista timmen och Marie tyngde ned sin påse bra hon med. Men det slutade med 211 fiskar och hela 10,9 kilo som gav mig en 5:e plats i seniorklassen vilket jag får känna mig nöjd över. Visst hade det gått att plocka ihop mer men jag var så oerhört nöjd med att bara få komma ut på is så de 2 kilo som fattades upp till regerande Svenska mästaren rörde mig inte i ryggen. Men bäst av allt var att jag totalkrossade Farbror Nilsson och förnedrade honom med sina 10,7 kilo. Albin fick över 5 kilo han med och det är ingen dålig start det heller på säsongen. Det var hans första tur på sjön så det var godänt.
 
Tillbaks till Ulf´s stuga i Sveg och där väntade en kulinarisk suc´ce med plankstek de lux som Marie och Peo snickrade ihop och man kännde sig riktigt bortskämd och om de var djävulskt gott på fredagen så vet jag inte vad man skall säga nu. Vart ju egentligen mätt efter halva portionen men det gick bara inte att lämna.  Så efter maten var det gemensamt beslut att vänta lite med efterrätten och det fick bli flera timmars väntan på brieosten med nötter, honung och hjortron.
Finns bara en sak att säga: Magiskt
 
Men det blir ju även en andra dag på HD-cupen och denna natten blev det ingen sömn alls. Jag låg och vred mig och funderade på hur jag skall kunna återgälda denna goda gästvänlighet. Kom fram till att det enda rätta var en läggmatch! Men hur skall man säkra detta? Hade som plan att gå upp till Tänningen som är den andra sjön som man får fiska på med huvva! där har det ju vunnit många gånger. Fick se vart alla gick och det var många som traskade iväg norrut så jag tänkte ihop med Albin att utforska utloppsdelen och vi tog var sin sida för att sedan fiska sig bortåt.
Plusgrader gjorde sig påminnda och det var blankis som gällde båda dagarna.
 
Såg att även Fäsa gjorde oss sällskap så då tänkte jag att det här är fel del av sjön.
Starten gick och jag stannade långt ut i viken då det såg lite skumt ut med sprickorna och det såg ut som att isen blev tunnare in i viken och det är dumt att chansa. Men då det inte blev några napp där så gick jag längre in i viken och det var en synvilla för isen var lika bra därinne som därute. Även idag blev det fisk i 3:e hålet och när jag kom in till land så låg det en stck där som jag fiskade intill då det suger i ordentligt. Men tyvärr klev fisken av direkt men fröet var sått.
 
Fiskade runt i området och slog ett hål bredvid stocken igen och släppte ned en blåmyska och det ticker till i spöet. Lyfter i ännu en gris men kroken ville inte fastna nu heller. Dessa 2 fiskar gjorde att jag fiskade allt för länge i området i hopp om att di grove som simmar där skulle behaga nappa men det var bara att traska därifrån. Så jag fiskade mig bortåt och fick några fiskar på 40 cm djup vid en udde men annars var det magert. Halva tiden hade gått och jag hade endast 18 fisk. Men är det läggmatch så är det. Bedömde att nu räcker det så nu skall jag utforska stordammen där jag inte fiskat tidigare.
 
Så jag gick igenom sundet och första hålet gav 5 fisk. Fiskade mig framåt i ett o-borrat område med varierad framgång innan det kom ett par andra i vägen och det fick bli ett större flytt. Hade kollat på Andersén som plockade fisk i varje hål och fiskade runt honom och det området var det gott om fisk i men då jag såg hans resultat var det bara att gå och lämna honom ifred då jag endast hade förstört hans fiske om jag stannat. Fortsatte leta ute på sjön efter den gamla bäckfåran som ringlar omkring nere på botten och till slut hittade jag ett område där bäcken slingrat sig fram och fick till slut lite fiske innan slutskottet gick. Fick ihop 59 fisk till slut som vägde 3,7 kilo och gav mig en av de sista platserna. Och det vore själve fan om inte detta skulle räcka som läggmatch.
 
Andersén fiskade bra och fick ihop 10,6 kilo och öp 3;e platsen precis som på SM. MEn totalsegraren blec Stefan Spännars som vann HD-cupen igen. 2 dagar jämnt fiske av honom är bara att lyfta på hatten åt. Och hur gick det med läggmatchen då? Jo jag blev ju lugn då Peo kom upp till parkeringen från isen för då visste jag att jag hade lyckats. För om hans kulle haft mindre så hade han tagit en skogsväg upp tidigare och redan bytt om och suttit resklar med vit skjorta och slips.
 
Men summa summarum så vart det en underbar helg med likasinnade pimplioter och fisken var på bettet så om man skulle placera sig skulle man ha över 10 kilo fisk bägge dagarna. Och det var låååååångt över förväntan då jag trodde att det skulle bli ökentrögt med det varma vädret och blanka isarna. Men fisken behagade nappa även om det knappt var batten under isen som var kristallklar och hård trots  det milda vädret. Och nu är det bara att blicka framåt. Om 2 veckor så körs det dels på Baggtjärn i Sorfors som att Dalarna kör Dalamästerskapet med 2-dagars först på en sjö jag tappade namnet på mellan Mora och Venjan och söndagen på Gryveldammen bortanför Älvdalen. Mumma!
 
Om man har möjlighet att deltaga får framtiden utvisa och det är ju troligt roligt fiske på bägge sjöarna.
Men tänk nu på bara att köra försiktigt i trafiken för det är just nu isgata på många ställen och även djuren i skogen verkar tycka om att hålla sig på vägen. Inte bara väg-renar utna även älgar och andra som hör hemma där.
 
Sköt om er så ses vi.

Kommentarer
Postat av: Lennart Larsson

Trevlig läsning som vanligt Tomas. Inte alls dom vikterna för mig men otroligt nöjd med att få 2 dagars pimpel i Partille i november månad.

Svar: Ja det kan bjuda på det mesta däruppe.
Tomas Leijon

2018-12-03 @ 22:33:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0